Beroepsuitoefening en klantrelatie: wisselwerking tussen relatie en recht

maandag 26 augustus 2013 Onno Clous 77x gelezen

Ooit vroeg een belastingadviseur mij om advies. Een trouwe klant had hem bekend verzwegen vermogen te hebben en de klant wilde weten wat het kostte om in te keren. Behalve de belastingadviseur, wist niemand ervan, vertrouwde de klant hem toe. De belastingadviseur zat ermee. Wat te doen als de klant besloot dat inkeren te duur was?

Elke belastingadviseur herkent dit soort situaties. Situaties waarin het aankomt op een scherpe juridische beoordeling en uitstekende communicatieve vaardigheden. Het gaat er dan om de klantvraag juridisch te duiden. Hoe valt het feitenkader juridisch te duiden? Wat zijn daarvan de juridische gevolgen voor de klant en de belastingadviseur? Wat vraagt de klant feitelijk aan de belastingadviseur om te doen of na te laten? Past dit binnen de overeengekomen werkzaamheden, de zorgplicht en de beroepsnormen? Wat zijn de risico’s van de belastingadviseur op het gebied van civielrechtelijke, fiscale en strafrechtelijke aansprakelijkheid?

 

Minstens zo belangrijk is wat er gebeurt tussen de klant en de belastingadviseur. Weten hoe het juridisch zit en wat er juridisch moet gebeuren, wil nog niet zeggen dat de belastingadviseur daar ook naar handelt. De belastingadviseur heeft namelijk persoonlijke overtuigingen, blokkades en valkuilen die zich uiten in de communicatie met de klant. Het komt dus ook aan op communicatie en vooral de relatie. Durven te spiegelen, durven te weigeren of juist durven stelling te nemen, met behoud van een open houding naar de klant, dat biedt een uitkomst voor de spanning in de klantrelatie. De klantrelatie is meer dan de gemaakte afspraken en werkt vooral onbewust. Hoe ‘leren’ beide partijen in de professionele context?

 

Inzien hoe persoonlijke en psychologische aspecten het beroepsmatig handelen beïnvloeden en (toch) handelen naar beste persoonlijke en juridische verantwoordelijkheid, dat kenmerkt de top-adviseur.

 

In de PE-Pitstop Beroepsuitoefening en Klantrelatie leggen de docenten een link tussen de relationele en juridische aspecten van de beroepsuitoefening. Onno gaat daarbij dieper in op de inhoudelijke kant en Norbert op de ‘onzichtbare’ kant in de relatie. De uitwisseling van praktijkervaringen door deelnemers maakt van deze cursus een persoonlijke leerervaring, waardoor je in de praktijk meer bewust bent van je professionele rol.

 

Meer informatie en aanmeldformulier PE-Pitstop Beroepsuitoefening en Klantrelatie

U moet eerst inloggen voordat u een reactie kunt plaatsen. Gebruik de knop rechtsboven om in te loggen.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor de gratis nieuwsbrief van Taxence en ontvang dagelijks het laatste nieuws en informatie over andere relevante producten van Sdu Licent Academy.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Contact

Taxence is een uitgave van Sdu Licent Academy

 

Maanweg 174

2516 AB Den Haag

 

Contactformulier

Taxence fiscaal nieuws voor professionals is een uitgave van Licent Academy.
© 2019 www.taxence.nl - alle rechten voorbehouden.