Hoe een presentatie uniek wordt [en beter onthouden]

donderdag 15 januari 2015 Pauline le Rûtte 641x gelezen

Waar was je op 11 september 2001?

 

De kans is groot dat je het nog precies weet.

En waarschijnlijk zelfs met wie je was en wat je op dat moment deed.

 

Ons brein is gemaakt om unieke gebeurtenissen te onthouden en gewone gebeurtenissen te negeren.

 

Een unieke gebeurtenis of informatie is emotioneel geladen, waardoor er dopamine vrijkomt in de hersenen. Deze zorgt, naast een prettig gevoel, voor het verwerken en onthouden van informatie.

 

Hoe kun je dopamine aanmaken in de hoofden van het publiek?

Wil je dat je publiek jouw boodschap onthoudt, dan moet je het emotioneel leiden. En je presentatie uniek maken door nieuwe informatie te onthullen of informatie op een andere manier te verpakken.

  

Nieuwe informatie onthullen

Nieuw hoeft niet persé 100% nieuw te zijn. Een ander perspectief op een vraagstuk of onderwerp is ook nieuw.

 

Een goed voorbeeld is de TEDtalk van Kelly McGonical “How to make stress your friend.”

 

McGonical start sterk (en niet alledaags met: dames en heren, fijn dat ik hier ben, etcetera):

“I have a confension to make. I fear that something I’ve been teaching the past ten years is doing more harm than good.”

 

Deze opening is emotioneel geladen. Het wekt de nieuwsgierigheid van het publiek.

 

McGonical vervolgt haar presentatie met:

“For years I’ve been telling people, stress makes you sick. It increases the risk of everything from the common cold to cardiovascular disease. Basically, I’ve turned stress into the enemy. But I have changed my mind about stress. And today, I want to change yours.”

 

Ze presenteert een nieuw perspectief. Haar gedachten zijn veranderd en dat deelt ze met het publiek. En niet alleen onthult ze nieuwe informatie dat het brein van het publiek triggert. Ze verlengt de nieuwsgierigheid. Nog steeds weet het publiek niet hoe McGonical over stress denkt. Reden om aandachtig verder te luisteren.

 

Informatie anders verpakken

Hoe levendiger iemand een gebeurtenis of informatie ervaart, hoe gemakkelijker zij de gebeurtenis of de informatie zich later kan herinneren (Rebecca Todd, Professor Psychologie, Universiteit van Toronto).

 

Je kunt vertellen hoeveel suiker jongeren binnenkrijgen in vijf jaar tijd door het drinken van schoolmelk (Engeland). Maar je kunt het ook laten zien. Letterlijk, door het gebruiken van een rekwisiet.

 

 

Jamie Oliver creëert een emotioneel geladen moment in zijn TEDtalk “Teach every child about food.”

 

Nog een voorbeeld.

 

Jill Bolte Tayler laat in haar TEDtalk “A stroke of insight.” een echt menselijk brein zien. Een gebeurtenis die het publiek nooit meer zal vergeten.

 

 

Door het publiek nieuwe informatie te geven of informatie op een andere manier te verpakken, maak je een presentatie uniek. En memorabel.

 

PE-Pitstop Memorabel Presenteren

Wilt u ook leren hoe u memorabel kunt presenteren? Kom dan op 12 februari naar de PE-Pitstop Memorabel Presenteren. Pauline le Rûtte geeft u praktische handvatten om van informatie een begrijpelijke en aantrekkelijke presentatie te bouwen.

 

Meer informatie en aanmeldformulier: http://www.licentacademy.nl/opleidingen/pitstops/182/pe-pitstop-memorabel-presenteren

U moet eerst inloggen voordat u een reactie kunt plaatsen. Gebruik de knop rechtsboven om in te loggen.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor de gratis nieuwsbrief van Taxence en ontvang dagelijks het laatste nieuws en informatie over andere relevante producten van Sdu Licent Academy.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Contact

Taxence is een uitgave van Sdu Licent Academy

 

Maanweg 174

2516 AB Den Haag

 

Contactformulier

Taxence fiscaal nieuws voor professionals is een uitgave van Licent Academy.
© 2019 www.taxence.nl - alle rechten voorbehouden.