Km-registratie: toch lastiger dan vaak gedacht

dinsdag 16 juni 2015 Rien Vink 263x gelezen

Toen ik in 1991 over mijn eerste auto van de zaak mocht beschikken, hield ik een rittenadministratie bij omdat ik de auto niet (of nauwelijks) privé zou gebruiken. Na 4 maanden stopte ik met het bijhouden van de rittenadministratie omdat ik er zoveel tijd mee kwijt was (digitale hulpmiddelen bestonden nog niet) dat mij de kosten van de bijtelling aantrekkelijker leken dan de tijdsinvestering om de bijtelling te voorkomen. Toen mocht je overigens nog 1999 kilometers privé rijden alvorens de bijtelling gold, maar daar stond tegenover dat woon-werkkilometers boven de 30 kilometer weer als privé moesten worden aangemerkt. Eenvoudig is het nooit geweest!

Casus

De kwestie waarover Hof Den Haag oordeelde op 3 juni 2015 (ECLI:NL:GHDHA:2015:1470) kan ik wel invoelen. De betrokken belastingplichtige had een auto ter beschikking gesteld gekregen en hield een rittenadministratie bij. Het in de registratie verantwoorde woon-werkverkeer varieerde wat betreft het aantal verreden kilometers van 15 tot 30 km. De registratie vermeldde ook geen specificatie van de gereden route. Zie ook artikel 'Rittenregistratie moet adressen bevatten'.

 

In 2009 bijvoorbeeld waren afstanden van het woon-werkverkeer als volgt geregistreerd: 3 x 15 km, 17 x 16 km, 45 x 17 km, 97 x 18 km, 68 x 19 km, 105 x 20 km, 19 x 21 km, 16 x 22 km, 13 x 23 km, 8 x 24 km, 2 x 25 km, 2 x 26 km en 1 x 27 km. In totaal dus 396 keer. Zonder verklaring en weergave van de route roept een dergelijke vastlegging natuurlijk vragen op. En helaas is het aan de belastingplichtige om aannemelijk te maken dat de auto voor minder dan 501 kilometers privé is gebruikt (tenzij de belastingplichtige niet de feitelijke beschikkingsmacht over de auto heeft: zie Hoge Raad, 29 mei 2015, ECLI:NL:HR:2015:1360). De onduidelijkheid die deze registratie oproept, leidt er toe dat het niet uitgesloten kan worden dat de auto voor meer dan 500 kilometers privé is gebruikt. En dus is niet aan de bewijslast voldaan. Bijtelling volgt dan.

 

Weloverwogen keuze

In de praktijk wordt vaak gemakkelijk over de rittenadministratie gedacht (en velen glippen er vermoedelijk doorheen), maar de keuze voor het bijhouden van zo’n administratie moet echt een weloverwogen keuze zijn met het volle besef dat je consequent en uitgebreid  (natuurlijk afhankelijk van je reispatroon) moet documenteren. Uiteraard is er wat voor te zeggen dat de wetgever de leaserijder de mogelijkheid biedt om aannemelijk te maken dat hij of zij niet of nauwelijks privé rijdt, maar je kunt je afvragen of dergelijke regels niet tot schijnzekerheid leiden. Er is weinig controle, correcties vinden pas achteraf plaats en gemakzucht steekt gemakkelijk de kop op. Misschien iets voor autobrief 2.0 of 3.0: voor iedere personenauto die ter beschikking wordt gesteld, geldt een bijtelling?

 

Rien Vink is sinds 2010 werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van loonheffingen. Meer informatie over Rien Vink Loonheffingen vindt u op www.rienvinkloonheffingen.nl.

U moet eerst inloggen voordat u een reactie kunt plaatsen. Gebruik de knop rechtsboven om in te loggen.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor de gratis nieuwsbrief van Taxence en ontvang dagelijks het laatste nieuws en informatie over andere relevante producten van Sdu Licent Academy.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Contact

Taxence is een uitgave van Sdu Licent Academy

 

Maanweg 174

2516 AB Den Haag

 

Contactformulier

Taxence fiscaal nieuws voor professionals is een uitgave van Licent Academy.
© 2019 www.taxence.nl - alle rechten voorbehouden.