Waarom succesvolle presentaties niet alleen hoofden overtuigen

dinsdag 9 december 2014 Pauline le Rûtte 368x gelezen

Twee jaar geleden was ik bij een HR congres. De aftrap werd gedaan door een autoriteit in employer branding. Na een duizelingwekkende keynote speech met volle slides koos ik voor een breakout sessie met een onbekende spreker. Zijn presentatie was een ver-a-de-ming.

Waarom?

We maakten een reis door het bedrijf. We leerden zijn medewerkers kennen alsof ze er live bij waren. 'Een ziekteverzuimcijfer zegt niks, als je de mensen achter de cijfers niet kent', zei de spreker. En hij kent ze alle honderd.

 

Persoonlijk.

 

Het verhaal bestond uit een aaneenschakeling van concrete voorbeelden gecombineerd met feitelijke informatie.

 

Publiek wil dingen snel snappen

'Eenvoud is de ultieme verfijning' zei Leonardo Da Vinci niet voor niks.

 

Om misverstand te voorkomen, eenvoud betekent niet simpel. Specialisten onder elkaar kunnen best jargon gebruiken. Maar zodra het publiek heterogeen is, luistert het nauw hoe de inhoud op het publiek wordt afgestemd.

 

Wat was er eigenlijk mis met die eerste keynote?

De spreker was enthousiast en had er zin in. Daar lag het niet aan.

 

Maar hij wilde ons in 45 minuten zoveel mogelijk vertellen. En hoe goed bedoeld ook, het was te overweldigend. Teveel tips, teveel strategieën.

 

Hoe meer je wilt vertellen hoe groter het risico dat de presentatie abstract wordt. En hoog overvliegt.

 

Als een presentatie mislukt, is dat meestal omdat de spreker z'n onderwerp niet duidelijk kadert, het niveau en de interesse van het publiek niet goed inschat of vergeet om een verhaal te vertellen (in plaats van een opsomming van feiten).

 

Een goede spreker kiest één kernboodschap en bouwt zijn hele presentatie daarop.


Liever dieper ingaan op één idee, één boodschap dan er 10 in een rap tempo de revue laten passeren.

 

Je kunt de hoofden van een publiek pas bereiken als je eerst de harten bent gepasseerd

Mensenrechtenadvocaat Bryan Stevenson vertelt drie verhalen in zijn TEDtalk 'We need to talk about an injustice'. Hij start met een verhaal over zijn grootmoeder, waarmee hij direct een connectie met zijn publiek maakt. Indirect bevat het de boodschap voor de rest van zijn presentatie.

 

Na afloop kreeg Stevenson de langste staande ovatie voor een TEDtalk en doneerden de deelnemers aan het TED event 1 miljoen dollar aan Stevenson's fonds voor gelijke rechten.

 

Meer dan de helft van zijn presentatie bestaat uit verhalen, waarmee hij de harten van het publiek raakt. Een kwart uit ervaringen in zijn werk, die zijn geloofwaardigheid vergroten en slechts 10% uit feitelijkheden. Naast de langste staande ovatie is de presentatie ook de meest overtuigende van alle TEDtalks.

 

Wat is de kernboodschap van uw presentatie en welk voorbeeld illustreert die boodschap het beste?

 

 

 

Memorabel Presenteren

Pauline le Rûtte traint sinds 2004 professionals om van hun kennis en ideeën een helder verhaal te bouwen waarmee het publiek in beweging komt. Ze schrijft blogartikelen op haar eigen website, organiseerde in 2013 TEDxDamlaan en publiceerde in datzelfde jaar haar boek "Een goed idee is er om te delen".

 

Ook op zoek naar handvatten om tot een begrijpelijke en aantrekkelijke presentatie te komen? Kom dan op 12 februari 2015 naar de PE-Pitstop Memorabel Presenteren.

U moet eerst inloggen voordat u een reactie kunt plaatsen. Gebruik de knop rechtsboven om in te loggen.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor de gratis nieuwsbrief van Taxence en ontvang dagelijks het laatste nieuws en informatie over andere relevante producten van Sdu Licent Academy.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Contact

Taxence is een uitgave van Sdu Licent Academy

 

Maanweg 174

2516 AB Den Haag

 

Contactformulier

Taxence fiscaal nieuws voor professionals is een uitgave van Licent Academy.
© 2019 www.taxence.nl - alle rechten voorbehouden.