Zoektocht naar toegevoegde waarde

woensdag 5 februari 2014 Philip Ruys 73x gelezen

<PERSBERICHT>

Albert Heijn gaat met ingang van 1 februari 2014 een belastingaangifteservice verzorgen. Klanten kunnen inloggen op een nieuw portaal, waar men gegevens kan invullen en waarbij door middel van toelichtende teksten en het beantwoorden van verschillende vragen uitleg krijgt over de aangifte. Uiteindelijk wordt de aangifte via de server van AH naar de Belastingdienst gestuurd en de gebruiker ontvangt een door de Belastingdienst gecertificeerde ontvangstbevestiging. Vooruitlopend op nieuwe wetgeving heeft AH een convenant gesloten met de Belastingdienst op grond waarvan de definitieve aanslag alsmede een eventuele teruggaaf binnen 10 werkdagen worden gerealiseerd. Daarna volgt een periode van 18 maanden waarbinnen de aangifte kan worden herzien. AH brengt hiernaast ook een door de Belastingdienst gecertificeerde rittenadministratie op de markt en gaat medio 2014 starten met een online administratieservice, via een webbased systeem met gegevensopslag in de cloud.

<EINDE PERSBERICHT>

 

Disruption Decennium

Zou u zich verbazen als u dit werkelijkheid zou zijn? Als het gaat om verdienmodellen in de zakelijke dienstverlening, kunnen we de jaren ’10 van deze eeuw alvast beschouwen als ‘the disruption decennium’. In 2014 gaan we nieuwe ontwikkelingen zien, uit verwachte, maar ook uit onverwachte hoek.

 

Zakelijke dienstverlening

Zakelijke dienstverlening is wel een erg breed begrip; schoonmakers zullen we ook in het volgende decennium nog wel nodig hebben. Maar accountants al een stuk minder, als we de onderzoekers Frey en Osborne van Oxford University moeten geloven. Zij onderzochten hoeveel kans een beroep loopt om ‘weggecomputeriseerd’ te worden en accountants, belastinginspecteurs en ‘tax preparers’ (zeg maar aangiftemedewerkers) staan zeer hoog op dat lijstje. De Engelsen kennen niet het beroep van notaris zoals dat in Nederland wordt beoefend, anders zou dat hoogstwaarschijnlijk ook hoog scoren.

 

Hema

In 2013 zagen we de Hema de markt opkomen met notariële dienstverlening. Daar kan men sinds eind vorig jaar testamenten kopen en samenlevingscontracten. Een groot aantal notariskantoren verkocht zijn ziel aan de Hema in de hoop op wat extra omzet en ‘spin off’. We zullen zien. Het meest opvallend en stuitend was de reactie van de beroepsgroep die dit het meest raakt. Er ging een schokgolf door het notariaat met als onthutsende uitkomst dat de KNB de Hema-notarissen (inclusief een aantal van hun eigen bestuursleden) voor de tuchtrechter gaat brengen. Alsof dit iets nieuws is, en alsof het niet in de lucht hing dat een partij die nog niet actief was op de juridische markt, maar wel een enorm marketingpotentieel heeft, zich op een of andere manier met juridische dienstverlening zou gaan bezighouden.

 

Niemand heeft de exclusiviteit

De Schotse juridische trendwatcher Richard Susskind beschrijft, analyseert en voorspelt al zo’n 20 jaar deze ontwikkelingen in de juridische dienstverlening waarbij de grote mogelijkheden van ict de rode draad vormen. Hij voorspelt een geheel nieuwe toekomst voor juridische dienstverlening, waarvan wat mij betreft de afgelopen 2 á 3 jaar zich de contouren steeds scherper beginnen af te tekenen. Zijn meest prikkelende en interessante stelling is (vrij vertaald): ‘Het is niet voorbehouden aan juristen om geld te verdienen aan het recht.’

 

Mutatis mutandis geldt hetzelfde voor fiscale en financiële dienstverleners. Zo ongeveer elke professional moet een ‘2.0’ versie van zichzelf ontwikkelen. Allerlei factoren maken dat bestaande verdienmodellen moeten worden herzien. Internet, automatisering, de crisis, maar ook verscherpte regelgeving (compliance en toezicht) zetten de core business onder druk.

 

Financieel advies is allang niet meer het exclusieve domein van bankiers, verzekeraars en tussenpersonen. Het provisiemodel is door de wetgever om zeep geholpen terwijl tegelijkertijd de dienstverlening zelf verstrekkend is geautomatiseerd. Waardoor bijvoorbeeld websites als Independer (verzekeringen) en eyeOpen (hypotheken), al dan niet met een vergunning van de AFM, een flink marktaandeel hebben kunnen veroveren.

 

De markt is van iedereen

Als Albert Heijn administraties zou gaan verzorgen, of als Ikea juridische doe-het-zelf-pakketten zou gaan verkopen, zou u dat nog verbazen? De markt is van iedereen; het gaat er vooral om wie de ‘marketing power’ heeft.

 

Toegevoegde waarde

Maar wat willen uw cliënten? Die willen oplossingen. Onze cliënten willen een vertrouwde adviseur. En liever niet 5 of 6 adviseurs die ieder op hun eigen terrein alles weten en soms ook nog elkaar de loef afsteken. Niet per se een superspecialist maar een generalistische adviseur die zijn cliënt door en door kent en hem leidt door het oerwoud van wetten en regels die hem overal raken. De trusted advisor, die altijd het eerste geraadpleegd wordt, die ook zijn eigen beperkingen kent en daar open en eerlijk over is.

 

Dat is belangrijk voor uw cliënt. U bent belangrijk voor uw cliënt als u hem door processen kunt begeleiden en kunt helpen bij het zoeken naar antwoorden op belangrijke vragen als ‘wat gebeurt er met mijn vermogen, met mijn bedrijf, als…’.

 

Start – voor het te laat is – in 2014 de zoektocht naar uw toegevoegde waarde.

U moet eerst inloggen voordat u een reactie kunt plaatsen. Gebruik de knop rechtsboven om in te loggen.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor de gratis nieuwsbrief van Taxence en ontvang dagelijks het laatste nieuws en informatie over andere relevante producten van Sdu Licent Academy.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Contact

Taxence is een uitgave van Sdu Licent Academy

 

Maanweg 174

2516 AB Den Haag

 

Contactformulier

Taxence fiscaal nieuws voor professionals is een uitgave van Licent Academy.
© 2019 www.taxence.nl - alle rechten voorbehouden.