• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ecocide: bestuurders persoonlijk straffen voor milieuschade

27 februari 2024 door Annet Goos

ecocide

Bestuurders van ondernemingen kunnen binnenkort persoonlijk strafrechtelijk vervolgd worden als zij zich schuldig maken aan ‘ecocide’: het op grote schaal beschadigen van ecosystemen. Een wetsvoorstel daarvoor ligt op het moment bij de Tweede Kamer.

Wat is ecocide? Ecocide, te vertalen als ‘het doden (cide) van ons huis (oikos)’, wordt juridisch gedefinieerd als het onrechtmatig toebrengen van ernstige wijdverbreide of langdurige schade aan het milieu.

De Partij voor de Dieren (PvdD) heeft afgelopen november een wetsvoorstel ingediend om ecocide in het Wetboek van Strafrecht op te nemen als een nieuw strafbaar feit. Het voorstel maakt het mogelijk dat bestuurders van bedrijven die grote schade aanrichten aan het milieu strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Shell, Tata Steel en Chemours

In de toelichting bij het wetsvoorstel noemt Kamerlid Van Raan van de PvdD namen als Tata Steel en Chemours (voorheen Dupont) als ‘voorbeelden’ van bedrijven die grote milieuschade aanrichten, al ‘is die beoordeling uiteindelijk aan de rechter.’ Grootschalige milieuschade door olielekken, zoals de olieschade door Shell in Nigeria, ‘kan’ een voorbeeld van ecocide zijn, aldus Van Raan. Net als de grootschalige ontbossing in de Amazone ten behoeve van sojaplantages ‘waar Nederlandse banken op grote schaal in investeren.’

Ook Boskalis wordt genoemd als voorbeeld: het spuit land op voor de aanleg van een luchthaven voor de kust van Manilla. ‘Dit resulteert in het verloren gaan van wetlands die cruciaal zijn voor het overleven van wereldwijd bedreigde trekvogels.’

Ook bestuurders, aandeelhouders en investeerders

Bij ecocide gaat het om ernstige en wijdverbreide dan wel ernstige en langdurige of onomkeerbare milieuschade. Vaak zullen de veroorzakers hiervan ondernemingen zijn. De initiatiefnemers van het wetsvoorstel willen echter, mede met het oog op de afschrikwekkende functie van de strafbaarstelling van ecocide, vooral ook de individuen door wiens beslissingen de milieuschade wordt veroorzaakt, strafbaar te stellen. Het gaat dan meestal om de bestuurders van bedrijven.

Daarnaast wil het wetsvoorstel het ook expliciet mogelijk maken dat anderen die invloed uitoefenen op het beleid van het bedrijf, zoals aandeelhouders, strafrechtelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor ecocide. Daarnaast kunnen ook financiers en investeerders worden gestraft als bewezen kan worden dat zij opzettelijk middelen verschaffen die de ecocide mogelijk maken.

Eumedion, de belangenorganisatie voor institutionele beleggers, maakte tijdens het consultatietraject van het wetsvoorstel bezwaar tegen deze uitbreiding van de kring van mogelijk strafbare personen. Gelet op het huidige wettelijk kader vindt Eumedion het niet juist dat aandeelhouders strafrechtelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor het plegen van ecocide door beursvennootschappen. Dat is volgens de organisatie niet in lijn met het Nederlandse vennootschaps- en strafrecht.

Schade aan milieu

Het huidige Wetboek van Strafrecht bevat geen bepaling waarin ernstige schade aan het milieu als autonoom misdrijf strafbaar is gesteld. Artikel 173a en 173b Sr zijn op dit moment de belangrijkste bepalingen voor milieudelicten. Deze artikelen regelen de strafbaarstelling van wederrechtelijke emissies in het milieu met (gevaar voor) gezondheidsschade voor de mens. Het te beschermen rechtsgoed daarbij is echter de gezondheid van de mens, niet het milieu. Pas zodra de wederrechtelijke uitstoot impact heeft op de gezondheid van een mens, wordt er strafrechtelijk verwijtbaar gehandeld.

Met de opname van ecocide in het Wetboek van Strafrecht wordt een bepaling gecreëerd waarbij bescherming van het milieu centraal staat.

Ook bij handelen volgens vergunning

Daarnaast kan in het milieustrafrecht nu pas strafrechtelijke vervolging plaatsvinden, nadat bepaalde bestuursrechtelijke regelgeving is geschonden. Hierdoor is het volgens de initiatiefnemers van het wetsvoorstel mogelijk dat milieuschadelijk handelen dat volgens de vergunningsvoorwaarden is toegestaan niet strafrechtelijk kan worden vervolgd.

Om dit probleem op te lossen, is wederrechtelijkheid, in tegenstelling tot de huidige strafbaarstellingen voor milieucriminaliteit, zoals bijvoorbeeld in artikel 173a Sr, in het wetsvoorstel geen wettelijk vereiste. Dit betekent dat een vervolging voor ecocide mogelijk is, ongeacht of de natuurlijke- of rechtspersoon voor het handelen of nalaten een vergunning, ontheffing, vrijstelling of andere vorm van toestemming van de overheid heeft.

Bij het wetsvoorstel wordt het bestuursrechtelijke systeem van vergunningsverlening als het ware gepasseerd. Een onderneming kan zich nog zo goed aan de vergunningsvoorschriften houden, maar een strafrechtelijk verwijt – jegens de onderneming of haar bestuurders – kan alsnog op de loer liggen.

Trend in Europa

Het wetsvoorstel sluit aan bij het (voorlopig) akkoord dat in november werd gesloten voor een nieuwe Europese richtlijn milieucriminaliteit. Deze richtlijn is bedoeld om EU-lidstaten te verplichten tot enkele nieuwe milieustrafbaarstellingen, waaronder één die is bedoeld om het milieu als zodanig te beschermen. Ook is de lijst met milieudelicten flink uitgebreid en worden de straffen en boetes verhoogd bij grote milieudelicten.

In verschillende andere landen, waaronder Frankrijk, is ecocide ook al een strafbaar misdrijf. In andere landen, zoals België, wordt aan wetgeving gewerkt. Op internationaal niveau is er een krachtige lobby gaande om ecocide op te nemen in het Statuut van Rome, waarin is bepaald welke misdrijven door het Internationaal Strafhof berecht mogen worden. De Interparlementaire Unie in Genève nam in 2021 een resolutie aan die oproept tot de strafbaarstelling van ecocide.

Aangiftes

Strafrechtadvocaat Bénédicte Ficq deed voor duizenden mensen aangifte tegen de leidinggevenden van pfas-producent Chemours en Tata Steel. Zij ziet wel brood in de strafbaarstelling van ecocide die bij het Europees Parlement, het Strafhof en de Kamer wordt voorbereid. Ficq zei onlangs tegen Follow the Money: ‘Dat zou een heel belangrijke stap zijn. Ecocide omvat veel meer dan alleen gezondheidsschade bij de mens, dat gaat ook over het beschermen van ecosystemen. Ik zou dat geweldig vinden. Dan zit ik absoluut klaar om een aantal aangiftes te doen.’

Dit artikel is eerder verschenen op advocatie.nl

Filed Under: Duurzaamheid, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Harde conclusies in eindrapport fraudebeleid
Volgende artikel
Documenten openbaar over massaal bezwaar plus box 3

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

CSRD

Implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD)

Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het tijdspad van de afrondende fase van de onderhandelingen van het Omnibus I-pakket en de betekenis daarvan voor de implementatie van de richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD).

CSRD

Europees Parlement stemt in met vereenvoudiging regels duurzaam ondernemen

Het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel om de regels voor duurzaamheidsrapportage en zorgvuldigheidsverplichtingen (due diligence) voor bedrijven te vereenvoudigen. Het doel is om de administratieve lasten te verminderen en de concurrentiekracht van de EU te versterken.

EU

Tweede nota van wijziging wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering

De tweede nota van wijziging op het wetsvoorstel ter implementatie van de EU-richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD) behandelt diverse technische en inhoudelijke aanpassingen die nodig zijn om de Nederlandse regelgeving te laten aansluiten op de Europese eisen.

duurzaamheid

FNV: Stop deal om anti-wegkijkwet af te breken in Europees Parlement

De Europese Volkspartij (EVP), waartoe CDA, BBB en NSC behoren, heeft ingestemd met het verder inperken van de Europese anti-wegkijkwet (CSDDD). Volgens de FNV een zorgwekkende stap. Deze wet verplicht grote bedrijven bestaande en potentiële schendingen van mensenrechten, arbeidsrechten en milieuschade binnen hun eigen bedrijfsvoering en in hun volledige keten op te sporen en aan... lees verder

duurzaamheid

Europees Parlement wil duurzaamheidswet CSDDD verder afzwakken

Fracties met een meerderheid in het Europees Parlement hebben woensdagavond 8 oktober een akkoord bereikt om de EU-wetgeving rond duurzaamheid voor bedrijven (CSDDD) verder in te perken. Dat bevestigen parlementariërs en functionarissen aan persbureau Reuters. Deze wet verplicht bedrijven sinds vorig jaar om mensenrechten- en milieuproblemen in hun gehele toeleveringsketen aan te pakken, op straffe... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Agenda

Certified ESG Management

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×