• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Onderzoek naar gedifferentieerde vliegbelasting: effecten beperkt

1 juli 2025 door redactie

vliegtaks

Het kabinet onderzoekt een vliegbelasting die afhankelijk is van de gevlogen afstand. Deze maatregel leidt tot beperkte dalingen in passagiersaantallen en emissies.

Vijf varianten van afstandsafhankelijke vliegbelasting onderzocht

Er zijn vijf varianten onderzocht voor een vliegbelasting die varieert naar vliegafstand. Elke variant kent een a-variant (op basis van de eindbestemming) en een b-variant (op basis van de eerste bestemming). De varianten verschillen in indeling van afstandsklassen en de behandeling van transferpassagiers. Sommige varianten bevatten extra toeslagen voor businessclass en privéjets.

Effecten op passagiers, klimaat en economie

De invoering van een afstandsafhankelijke vliegbelasting zorgt volgens de onderzoekers voor een beperkte daling van het aantal passagiers vanaf Nederlandse luchthavens: tussen 0,1 en 0,7% in 2030. Vooral vrijetijdsreizigers vliegen minder; het aantal zakelijke reizigers blijft vrijwel gelijk, behalve bij een forse toeslag op businessclass. Omdat de vraag naar vliegen in de toekomst hoger blijft dan de capaciteit, verandert het aantal vluchten nauwelijks. Er wordt in alle varianten wel een verschuiving verwacht van lange naar kortere vluchten, waardoor de gemiddelde reisafstand afneemt en de Nederlandse luchtvaartemissies met 1 tot 3% dalen. De impact op geluidsoverlast en luchtkwaliteit is minimaal.

Alle varianten leveren de beoogde extra opbrengst van € 257 miljoen op. In sommige varianten dragen ook transferpassagiers bij aan de opbrengst. De gevolgen voor werkgelegenheid zijn gering; de bredere economische effecten zijn lastig te kwantificeren, maar de onderzoekers verwachten een beperkte impact.

Gevolgen voor netwerkkwaliteit en Caribische eilanden

Door de belasting verschuift het aanbod licht van verre naar nabijgelegen bestemmingen. In b-varianten kiezen meer reizigers voor buitenlandse overstappen om belasting te ontwijken, wat negatieve effecten kan hebben op de netwerkkwaliteit van Schiphol.

Voor het Caribisch deel van het Koninkrijk neemt het aantal vluchten af, dalen de bestedingen op de eilanden met € 13 tot € 37 miljoen en wordt een lichte daling van de werkgelegenheid en het BBP verwacht.

Reacties uit consultatie: verdeeldheid en aandachtspunten

Tijdens de internetconsultatie steunden veel indieners differentiatie naar afstand vanwege de hogere CO₂-uitstoot van lange vluchten. Tegelijkertijd bestaan zorgen over betaalbaarheid, concurrentiepositie en de gevolgen voor de Caribische eilanden. Over transferpassagiers en reisklassen lopen de meningen uiteen. De uitkomsten van het onderzoek en de consultatie vormen de basis voor de verdere uitwerking van het voorstel.

Bron: Onderzoek gedifferentieerde vliegbelasting, nr. 2025-0000163702, 26 juni 2025

Filed Under: Duurzaamheid, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Standpunt opgeofferd bedrag na kapitaalstorting
Volgende artikel
Standpunt samenloop tussen de earningsstrippingmaatregel en de winstsplitsing bij een fiscale eenheid

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

ESRS rapport

Voortgang duurzaamheidsrapportering (CSRD)

Minister Heinen informeert de Eerste en Tweede Kamer over de stand van zaken ten aanzien verschillende Europese wetgevingsdossiers, waaronder de duurzaamheidsrapportering (CSRD). Naderend triloogakkoord Omnibus I duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (CSRD) De Europese Commissie presenteerde dit pakket op 26 februari en het bevat zowel inhoudelijke wijzigingen van CSRD en CSDDD als een aparte “stop‑de‑klok”-richtlijn, die reeds... lees verder

CSRD

Implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD)

Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het tijdspad van de afrondende fase van de onderhandelingen van het Omnibus I-pakket en de betekenis daarvan voor de implementatie van de richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD).

CSRD

Europees Parlement stemt in met vereenvoudiging regels duurzaam ondernemen

Het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel om de regels voor duurzaamheidsrapportage en zorgvuldigheidsverplichtingen (due diligence) voor bedrijven te vereenvoudigen. Het doel is om de administratieve lasten te verminderen en de concurrentiekracht van de EU te versterken.

EU

Tweede nota van wijziging wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering

De tweede nota van wijziging op het wetsvoorstel ter implementatie van de EU-richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD) behandelt diverse technische en inhoudelijke aanpassingen die nodig zijn om de Nederlandse regelgeving te laten aansluiten op de Europese eisen.

duurzaamheid

FNV: Stop deal om anti-wegkijkwet af te breken in Europees Parlement

De Europese Volkspartij (EVP), waartoe CDA, BBB en NSC behoren, heeft ingestemd met het verder inperken van de Europese anti-wegkijkwet (CSDDD). Volgens de FNV een zorgwekkende stap. Deze wet verplicht grote bedrijven bestaande en potentiële schendingen van mensenrechten, arbeidsrechten en milieuschade binnen hun eigen bedrijfsvoering en in hun volledige keten op te sporen en aan... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Agenda

Certified ESG Management

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×