Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer een brief met een appreciatie van de fiscale voorstellen die in het rapport ‘Green and progressive tax proposals for the Netherlands’ worden gedaan.
- CO2‑welvaartsbelasting
Oxfam en Milieudefensie stellen een CO2‑welvaartsbelasting voor op basis van de totale scope‑1‑emissies van bedrijven, naar rato van het aandelenbezit van individuen, voor binnen- en buitenlandse ondernemingen. Het kabinet wijst dit af als te complex en mogelijk onuitvoerbaar, onder meer door de noodzaak om per persoon aandelenbezit én betrouwbare CO2‑data (ook van buitenlandse bedrijven) vast te stellen. - Excessieve winstbelasting gedifferentieerd naar CO2
Daarnaast wordt een excessieve winstbelasting voorgesteld waarbij vervuilendere activiteiten zwaarder worden belast. Het kabinet wil CO2 liever direct bij de bron beprijzen (zoals via ETS) en acht deze indirecte route met risico op ontwijking en een veronderstelde opbrengst van circa 75 miljard euro per jaar niet plausibel. - Uitfaseren fossiele subsidies voor de industrie
Oxfam en Milieudefensie willen fossiele subsidies voor de industrie versneld afbouwen, met name door afschaffing van de degressieve tariefstructuur in de energiebelasting en belasting van restgassen in de staalproductie. Het kabinet wijst op reeds genomen stappen (hogere energiebelasting op gas in middenschijven, afschaffing vrijstelling duaal/non‑energetisch kolengebruik per 2027) en kiest voor verdere afbouw vooral in Europees en internationaal verband om carbon leakage te voorkomen. - Brandstofbelasting voor zeevaart
Het voorstel is om bunkerbrandstoffen in Nederlandse zeehavens te belasten. Volgens het kabinet is dit juridisch onmogelijk vanwege de verplichte accijnsvrijstelling in de Europese Energy Taxation Directive; nationale beleidsruimte ontbreekt. In plaats daarvan zet Nederland in op Europese en mondiale beprijzing via ETS‑1 en de IMO. - Progressieve vliegbelasting (veelvliegers)
Oxfam en Milieudefensie willen een progressief tarief per passagier (hoe vaker iemand vliegt, hoe hoger het tarief), plus een forse toeslag voor vluchten > 4.000 km. Het kabinet neemt wél het idee over om lange/middellange vluchten zwaarder te belasten en stelt in het Belastingplan 2026 een hogere vliegbelasting per 1 januari 2027 voor: € 47,24 voor bestemmingen op ca. 2.000–5.500 km en € 70,86 voor > 5.500 km. Een individuele veelvliegersheffing wijst het af als uitvoeringscomplex, privacygevoelig en mogelijk grensverstorend (uitwijk naar buitenlandse luchthavens). - Extra aanschafheffing voor zware personenauto’s
Tot slot wordt een extra aanschafbelasting voor zware auto’s voorgesteld, afhankelijk van brandstofsoort. Het kabinet wijst erop dat gewicht nu al zwaarder wordt belast via MRB en dat zwaardere, minder zuinige auto’s meer bpm betalen door de CO2‑grondslag. Wel wordt, in het kader van de toekomstige hervorming van de autobelastingen (o.a. mogelijke tenaamstellingsbelasting), onderzocht hoe aanschaf ook na verdere elektrificatie effectief kan worden belast, waarbij differentiëren naar gewicht bij elektrische auto’s wordt meegenomen.




Geef een reactie