• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Geneuzel op de vierkante millimeter

13 februari 2017 door peter furer

Een rituele dans, dat is de indruk die ik krijg van het Belastingplan 2017. Register Belastingadviseurs (RB) roept al jaren om een fundamentele wijziging van het belastingstelsel. Maar dat is nu, in aanloop naar de verkiezingen, natuurlijk te veel gevraagd.

De voorstellen in de daartoe behorende zes wetsvoorstellen zijn in het algemeen begrijpelijk. Bovendien is er waardering voor de wijze waarop de inbreng vanuit de markt op waarde wordt geschat en is verwerkt in de verschillende wetsvoorstellen. De wetgever gaat in de wetsvoorstellen inhoudelijk in op de reacties op consultatiedocumenten en houdt rekening met vereenvoudigingsvoorstellen die eerder dit jaar zijn gedaan. Voor het RB een extra stimulans om onze stem via alle mogelijke communicatiekanalen luid en duidelijk te laten doorklinken en de belangen van onze leden via alle mogelijke overlegvormen te behartigen.

Een deel van de wetsvoorstellen was vooraf al aangekondigd. Ik denk daarbij aan de drie voorstellen die de staatssecretaris al eerder in concept via internetconsultatie heeft voorgelegd. Concreet gaat het om de aanpassingen in de innovatiebox, de rentaftrekbeperking in de vpb en de vereenvoudiging teruggaafregeling oninbare vorderingen in de btw en milieubelastingen.

 

Uitfasering PEB

Een hot item binnen de mkb-adviespraktijk is de uitfasering van pensioen in eigen beheer (PEB). Helaas hebben wij (vooralsnog) de wetgever niet kunnen overtuigen van het naar onze mening effectievere alternatief;  zonder loonheffingen afzien van het gehele pensioen. De vrijval zou dan wel in de winst van de BV vallen. Genoeg werk aan de winkel in ieder geval. Wel moeten adviseurs zich in het kader van de afschaffing van het PEB afvragen wat de reikwijdte van hun zorgplicht is. Zijn er (mogelijke) tegenstrijdige belangen tussen (ex-)partners? Wat is de eventuele invloed van de Wft?     

 

Aanpak belastingontwijking

Daarnaast worden in de belastingplannen weer mogelijke ontwijkingsroutes tegengegaan. Zo maakt de wetgever de VBI onaantrekkelijker en beperkt hij de geldende toerekeningsstop voor APV’s.

 

Natuurlijk levert het RB ook nog commentaar op de wetsvoorstellen.

 

Drie cijfers achter de komma

Waar ik me al jaren aan erger, is het voortdurende geschuif met percentages (liefst drie cijfers achter de komma) en heffingskortingen. Ronduit irritant is dat de wetgever daarbij voor meerdere jaren beslissingen neemt en deze vervolgens in de jaren daarna weer deels terugneemt. Doe een stapje naar voren en een stapje terug.

  • De bovengrens van de derde schijf van de loon- en inkomstenbelasting zou op grond van de Wet maatregelen woningmarkt 2014 II, het Belastingplan 2016 en de inflatiecorrectie per 2017 worden verhoogd naar € 67.472. Nu wordt deze aldus verhoogde bovengrens na indexatie weer met € 400 verlaagd.
  • De algemene heffingskorting wordt verhoogd met € 48, maar die verhoging vindt plaats nadat eerst op grond van het Belastingplan 2014, het Belastingplan 2016 en de inflatiecorrectie een verlaging zou plaatsvinden met € 36. Per saldo bedraagt de verhoging ten opzichte van 2016 dan ook niet € 48, maar € 12.
  • De maximale arbeidskorting die in 2016 € 3103 bedraagt, zou op grond van het Belastingplan 2014, het Belastingplan 2016 en de inflatiecorrectie per 2017 worden verhoogd naar € 3269. Nu wil de wetgever dat bedrag in 2017 weer met € 46 verlagen tot € 3223. Het startpunt van de afbouw zou op grond van het Belastingplan 2015, het Belastingplan 2016 en de inflatiecorrectie worden verlaagd naar € 33.944. Nu wordt weer voorgesteld om dat startpunt verder te verlagen met € 1500 tot € 32.444. Ten opzichte van het in 2016 geldende startpunt een verlaging van € 1571.
  • En natuurlijk is ook de ouderenkorting weer aan de beurt. De in het Belastingplan 2016 opgenomen verhoging per 2016 van € 222 zou per 2017 grotendeels worden teruggedraaid door een verlaging van € 114. Nu verhoogt het kabinet de ouderenkorting, nadat de hiervoor genoemde verlaging is aangebracht en de indexatie heeft plaatsgevonden, weer met € 215. De ouderenkorting komt daarmee per 2017 uit op € 1292; € 105 meer dan in 2016.

 

Kunt u het allemaal nog volgen?

 

Weliswaar leidt het geschuif (dit keer) deels tot fiscale cadeautjes, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op. In het Belastingplan 2017 wordt ook voorgesteld om de eerste tariefschijf van de vennootschapsbelasting per 1 januari 2018 te verlengen. Dat voorstel voorziet ook in een verdere verlenging per 2020 en 2021. Ik mag toch hopen dat de (volgende) wetgever hier niet op terug komt.

 

Geloofwaardig belasting heffen

Ook Stevens en Lejour schenken in hun boek ‘Geloofwaardig belasting heffen’ specifiek aandacht aan de heffingskortingen.  Het bijzonder helder geschreven boek fungeert als een “slijpsteen voor de geest” en is wat mij betreft ook verplichte kost voor politici. Zo wijzen de auteurs op het “jaarlijkse beleidsmatige geknutsel aan de arbeidskorting” van de laatste jaren. Dat maakt duidelijk “hoezeer beleidsvoornemens betreffende transparante en eenvoudig toepasbare regelgeving het moeten afleggen tegen parlementair gemillimeter over de gewenste inkomensplaatjes.”

 

Mijn advies

Wetgever, stop alsjeblieft met dit ‘parlementaire gemillimeter’. Dat leidt niet zelden ook nog eens tot wetgeving met de houdbaarheid van een pak melk. Het eindeloze geschuif is door de Belastingdienst nauwelijks op tijd te implementeren in de heffing en de burger ziet allang door de bomen het bos niet meer.

Filed Under: Blogs

Reageer
Vorige artikel
Naar een nieuwe regeling voor de personenvennootschappen
Volgende artikel
Nieuw verdrag met Duitsland: Het wordt nu echt serieus!

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

one tier board

Blog | Je wordt genoemd

Richard Beune reageert in zijn blog op een opmerking van A-G Koopman over de kwestie over prejudiciële vragen van de Hoge Raad aan het Europees Hof van Justitie EG over de meldingsregeling van artikel 36 Invorderingswet 1990.

Opinie | Woonplaatsonderzoek begrensd

Een woonplaatsonderzoek maakt een vergaande inbreuk op de privacy van de belanghebbende. De Belastingdienst heeft een werkinstructie opgesteld en een expertisecentrum opgericht om een uniforme werkwijze bij woonplaatsonderzoeken te bevorderen. Daarin staan handvatten die in de praktijk bij een woonplaatsonderzoek kunnen worden gebruikt. Mr. Angelique Perdaems signaleert dat de werkinstructie een verbetering kan zijn, maar... lees verder

Opinie | Een betrekkelijk groote mate van frischheid

De politierechter in het strafrecht behandelt zaken van relatief eenvoudige aard en kan daardoor vaak direct ten overstaan van partijen mondeling uitspraak doen. In deze NTFR Opinie onderzoekt Michiel Hennevelt in hoeverre het fiscale procesrecht mogelijkheden biedt dit politierechtermodel te benaderen. Daarbij gaat hij in het bijzonder in op de mondelinge uitspraak in belastingzaken en... lees verder

Opinie | De nieuwe definitie van fonds voor gemene rekening

Met ingang van 2025 is de wet gewijzigd. In het nieuwe systeem, zijn personenvennootschappen niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, behalve als ze binnen de nieuwe definitie van (open) fonds voor gemene rekening vallen. De oude toetredings- en overdraagbaarheidscriterium en verhandelbaarheidscriterium zijn vervallen. Zoals vaker, geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt wel: er is sinds dit... lees verder

NTFR Opinie

Opinie | ‘Musks fiscale kettingzaag: heimwee naar de middeleeuwen’

Ze leken zover weg, de middeleeuwen, maar ineens lijken ze weer springlevend. Techmiljardairs wanen zich ridders met koninklijke aspiraties; daarbij claimen zij goddelijke rechten en aristocratische fiscale privileges. Grootheidswaanzin verdraagt blijkbaar geen belastingheffing. In zijn NTFR Opinie gaat prof. mr. dr. Hans Gribnau in op de politieke macht die techmiljardairs steeds meer krijgen. Die macht... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×