• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Belastingplan
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

LJN: BW1498, Gerechtshof Amsterdam, 09/00190

11 april 2012 door redactie

Door de aanvaarding van zijn moeders nalatenschap heeft belanghebbende o.a. de verplichting om uitvoering te geven aan de door zijn moeder gedane schenking door jaarlijkse levering van certificaten aan een stichting. De vraag of de uit de schenking voorkomende jaarlijkse overdrachten van certificaten kunnen worden aangemerkt als giften ex. Art. 6.33 IB ’01 (in het bijzonder of er sprake is van de voor deze giften vereiste vrijgevigheid) moet worden beoordeeld op het moment van de schenking door de moeder. Voor het op een later moment, meer specifiek ten tijde van de jaarlijkse overdracht, (nogmaals) toetsen aan het vrijgevigheidsvereiste is geen aanleiding. De hoogte van de aftrekbare gift dient te worden bepaald naar de waarde van de certificaten op het tijdstip waarop de certificaten ter beschikking zijn gesteld. Of voldaan is aan het vereiste dat er sprake is van vaste en gelijkmatige uitkeringen dient te worden getoetst bij de totstandkoming van de schenking. De jaarlijkse uitkering van 16.0000 certificaten van dezelfde aandelen is in beginsel vast en gelijkmatig. De vergoeding die de begiftigde is verstrekt ter compensatie voor het later uitkering van de toegezegde certificaten kan gelijk worden gesteld aan rente. De tweede uitkeringstermijn is in 2002 dus rentedragend geworden en had in dat jaar als aftrekbare gift in aanmerking genomen moeten worden. Belanghebbendes moeder heeft bij de schenking ook de verplichting aanvaard het daarmee samenhangende schenkingsrecht to voldoen. Deze begunstiging uit vrijgevigheid is ook in het jaar van betalen als aftrekbare gift in aanmerking te nemen. Nu de erfgenamen ook de verplichting hebben aanvaard tot voldoen van het verschuldigde schenkingsrecht hebben zij in zoverre ook aanspraak op de daarmee samenhangende giftenaftrek.

Meer informatie: http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx?snelzoeken=t&searchtype=ljn&ljn=BW1498

Filed Under: Jurisprudentie

Reageer
Vorige artikel
LJN: BW1503, Gerechtshof 's-Hertogenbosch, HV 200.099.733-01
Volgende artikel
LJN: BW1496, Gerechtshof Amsterdam, 11/00118

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

ECLI:NL:RBZWB:2026:9524 Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 02-10-2026, BRE 25/6101

8:54; Beroep ongegrond, bezwaar terecht niet-ontvankelijk. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBZWB:2026:9524&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

ECLI:NL:HR:2026:1669 Hoge Raad, 09-10-2026, 26/01540

HR verklaart het beroep in cassatie n-o. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2026:1669&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

ECLI:NL:HR:2026:1668 Hoge Raad, 09-10-2026, 26/01539

HR verklaart het beroep in cassatie n-o. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2026:1668&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

ECLI:NL:HR:2026:1667 Hoge Raad, 09-10-2026, 26/01538

HR verklaart het beroep in cassatie n-o. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2026:1667&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

ECLI:NL:HR:2026:1666 Hoge Raad, 09-10-2026, 26/01537

HR verklaart het beroep in cassatie n-o. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2026:1666&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk | PE Accreditatie

Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Online cursus BTW, factuurvereisten en ViDA | PE Accreditatie

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA | PE Accreditatie

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Basiscursus Estate planning | PE Accreditatie

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Estate Planning | PE Accreditatie

Webinar Fiscale wijzigingen 2027 | PE Accreditatie

Online cursus Btw-aangifte | PE Accreditatie

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

 

×