• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Afschrijving gesloten bestelauto anders dan bij kampeerauto

20 augustus 2020 door Michel Halters

kampeerauto

Er is een verschil in gebruik tussen een gesloten bestelauto zonder recreatieve voorzieningen en een kampeerauto. Dit rechtvaardigt een lagere afschrijving bij een geïmporteerde kampeerauto om de verschuldigde BPM te bepalen. Een gesloten bestelauto zonder recreatieve voorzieningen wordt veel meer gebruikt dan een kampeerauto en zal daarom sneller zijn afgeschreven.

Een man importeerde een kampeerauto uit Duitsland. Voor het bepalen van de hoogte van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) had hij voor de afschrijving een koerslijst toegepast van een gesloten bestelauto. De Belastingdienst was het hier niet mee eens en legde een naheffingsaanslag BPM op.

Heffing BPM gebruikte kampeerauto in strijd met EU-recht?

Bij Hof Den Bosch is in geschil of voor de vaststelling van de waardevermindering voor de BPM mag worden uitgegaan van de waardevermindering van een gesloten bestelauto waarop de kampeerauto is gebaseerd. De man is van mening dat de hoogte van de BPM van de kampeerauto in strijd is met EU-recht. Voor een nieuwe kampeerauto wordt de BPM anders bepaald dan voor een gebruikte kampeerauto. Daardoor is het Unie-recht geschonden. Voor afschrijving op kampeerauto’s zou moeten worden gekeken naar de afschrijving op vergelijkbare gesloten bestelauto’s.

Snellere slijtage intensief gebruikte bestelauto’s

Het hof is het niet met de man eens. De afschrijving op kampeerauto’s is in het algemeen lager dan op een gesloten bestelauto. Kampeerauto’s worden doorgaans maar beperkt gebruikt. Daardoor verloopt de afschrijving bij een kampeerauto of een gesloten bestelauto met recreatieve voorzieningen niet op dezelfde wijze als afschrijving bij een gesloten bestelauto zonder die voorzieningen. Voor afschrijving van kampeerauto’s moet worden aangesloten bij de waardedaling zoals deze zich in het economische verkeer voordoet. Daarom is er volgens het hof geen strijd met EU-recht. De inspecteur heeft de verschuldigde BPM juist vastgesteld.

Wet: art. 10 BPM

Meer informatie: Gerechtshof ’s-Hertogenbosch 16 juli 2020 (gepubliceerd 13 augustus 2020), ECLI:NL:GHSHE:2020:2223, nr. 19/00406

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Belastingheffing auto’s (MRB en BPM), Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Dga kan kunstwerken gratis aan vennootschap verstrekken
Volgende artikel
TVL ook voor recreatieve luchtsector

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×