• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Auto van de zaak – De heilige koe bij de hoorns gevat

11 april 2012 door Jelle Berghuis

In de checklist Auto van de zaak leest u wat de fiscale gevolgen zijn van het bezit en gebruik van een auto van de zaak en hoe u hiermee het beste kunt omgaan.

Inhoud

1. Eigen auto of auto van de zaak?

2. Kies voor een zuinige auto

3. Houd rekening met btw-aspecten

4. Profiteer van grijs kenteken

5. Auto van de zaak en loonheffingen

6. Bewijsregeling

7. Vraag om Verklaring geen privégebruik

8. Overweeg bestelauto van de zaak

9.Corrigeer privégebruik in de btw

10. Geef onbelaste reiskostenvergoeding

 

 

 

 

1. Eigen auto of auto van de zaak?

Terug naar inhoud

 

Een ondernemer die een auto aanschaft en deze zowel privé als zakelijk gaat gebruiken, staat voor de volgende keus: Zet hij de auto op naam van de onderneming of houdt hij de auto in privé?

 

Auto in privé
Houdt de ondernemer de auto in privé, dan geldt er geen bijtelling voor privégebruik en mag er voor zakelijke kilometers € 0,19 per kilometer op de winst in aftrek worden gebracht.

Auto op naam van de zaak
Behoort de auto tot het ondernemingsvermogen dan zijn alle autokosten aftrekbaar van de winst. De ondernemer moet in dat geval wel rekening houden met een bijtelling voor privégebruik.

Lease of koop?
Een ondernemer die van plan is aan zijn werknemers een auto van de zaak ter beschikking te stellen moet de keuze maken tussen lease of koop. Het verschil zit erin dat de leaseauto niet behoort tot het ondernemingsvermogen. Rekent de ondernemer de auto tot zijn ondernemingsvermogen, dan zijn alle autokosten aftrekbaar van de winst. Wordt de auto geleaset, dan is de btw die drukt op de kosten van het leasen aftrekbaar.

  

2. Kies voor een zuinige auto

Terug naar inhoud

 

Zowel op het gebied van de bijtelling voor privégebruik als voor de MRB en de BPM is het aantrekkelijk gemaakt voor een zuinige auto te kiezen.

 

Afwijkende percentages bijtelling
Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een nihil bijtelling voor privégebruik. Sinds 1 januari 2012 vallen auto’s met een CO2-uitstoot van 50 g/km of minder tijdelijk (voor 60 maanden) ook in deze categorie. Voor een zuinige auto’s geldt een bijtelling van slechts 14%, voor semizuinige auto’s geldt een bijtelling van 20%. Het normale percentage is 25.

 

BPM en MRB
Zeer zuinige auto’s zijn vrijgesteld van Belasting van personenauto’s (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB). 

 

3. Houd rekening met btw-aspecten

Terug naar inhoud

 

Net als voor de inkomstenbelasting moet de ondernemer voor de omzetbelasting beslissen of hij de auto tot zijn ondernemings- of privévermogen rekent.

Auto in privé
Behoort de auto tot het privévermogen, dan kan de aanschaf-btw niet in aftrek worden gebracht, maar de btw die ziet op het gebruik van de auto wel.

Auto op naam van de zaak
Staat de auto echter op naam van de bv dan kan de ondernemer alle btw in aftrek brengen.

  

4. Profiteer van grijs kenteken

Terug naar inhoud

 

Ondernemers die een bestelauto aanschaffen kunnen profiteren van een laag MRB-tarief en een vrijstelling voor de BPM (de zogenoemde grijskentekenregeling).

Ondernemersregeling
Het lage MRB-tarief en de BPM-vrijstelling zijn alleen van toepassing als de ondernemer de bestelauto voor meer dan 10% voor zijn onderneming gebruikt.

Wat is een bestelauto?
Om in aanmerking te komen voor de grijskentekenregeling moet sprake zijn van een  bestelauto die uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen.

Rest-BPM
Als de ondernemer de auto binnen vijf jaar na registratie niet meer voor zijn onderneming gebruikt of binnen vijf jaar verkoopt, moet hij alsnog (een deel van) de BPM betalen.

  

5. Auto van de zaak en loonheffingen

Terug naar inhoud

Een werkgever die zijn werknemer een auto van de zaak ter beschikking stelt, moet loonheffing betalen als de werknemer de auto ook privé gebruikt. Zelfs als de auto ongebruikt voor het huis van de werknemer staat, als deze bijvoorbeeld ziek of op vakantie is, spreekt men nog steeds van terbeschikkingstelling.

 

Inhoud regeling
Rijdt de werknemer jaarlijks meer dan 500 kilometer privé met de auto van de zaak dan vindt in beginsel een bijtelling op het loon plaats van 25% van de cataloguswaarde van de auto. Als de werknemer in een milieuvriendelijke auto rijdt mag de werkgever uitgaan van een lagere bijtelling. De percentage die hij daarbij mag gebruiken is afhankelijk van het CO2-uitstoot.

Eigen bijdrage
Als de werknemer een eigen bijdrage uit zijn netto loon aan de werkgever betaald voor het privégebruik van de auto van de zaak, dan komt deze bijdrage in mindering op de bijtelling. Bij een bijdrage die hoger is dan de bijtelling is de bijtelling minimaal nul en dus nooit negatief.

Terbeschikkingstelling
Voordat de werkgever de bijtelling voor privégebruik auto van de zaak toepast moet eerst vast staan dat de auto aan de werknemer ter beschikking is gesteld. Dit is het geval als de werknemer de auto ook buiten werktijd mag gebruiken.

Directeur-grootaandeelhouder
Voor dga’s kan het fiscaal interessant zijn een eigen bijdrage te betalen aan hun bv voor het privégebruik van de auto van de zaak. Om er netto niet op achteruit te gaan kan het salaris met het bedrag van de eigen bijdrage worden verhoogd. Op deze manier wordt de eigen bijdrage niet daadwerkelijk betaald, maar als schuld in rekening-courant met de bv geboekt.
 

6. Bewijsregeling

Terug naar inhoud

 

Als de werknemer aan kan tonen dat hij met de auto van de zaak in een jaar minder dan 500 kilometer privé heeft gereden, mag de werkgever de bijtelling achterwege laten. Het is ook mogelijk in dit verband gebruik te maken van een rittenregistratiesysteem. Deze moet wel aan de normen van de Belastingdienst voldoen In dat geval geldt een verlichte controle.

Privékilometers
Voor het toepassen van de bijtelling is het dus van groot belang te bepalen hoeveel privékilometers de werknemer in een jaar heeft gereden. Onder privékilometers wordt voor zowel de ondernemer als zijn personeel ook woon-werkverkeer meegerekend.

Bewijsmogelijkheden
Hoewel de werknemer vrij is in het kiezen van zijn bewijs, is de kilometeradministratie veruit het meest gebruikte bewijsmiddel. Als het privégebruik van een (bestel)auto alléén bestaat uit woon-werkverkeer hoeft de werknemer echter alleen bij te houden hoe vaak dergelijke reizen plaatsvinden.

Autodealers
Werkgevers in de autobranche die hun werknemers auto’s ter beschikking stellen, kunnen aan de hand van de ‘Handreiking Bijtelling privégebruik auto voor de autobranche’ de bijtelling privégebruik vaststellen. Deze bijtelling moet per dag en per auto worden bepaald. 
 

7. Vraag om Verklaring geen privégebruik

Terug naar inhoud

 

De werkgever is verantwoordelijk voor een juiste toepassing van de regels die gelden bij het gebruik van de auto van de zaak. Een Verklaring geen privégebruik kan het risico op een naheffingsaanslag voor de werkgever verminderen.

Waarom een Verklaring geen privégebruik?
In een Verklaring geen privégebruik verklaart de werknemer dat hij niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de auto van de zaak. Op grond hiervan kan de werkgever de bijtelling achterwege laten.

Gevolgen voor de praktijk
Als de omstandigheden wijzigen waaronder de werknemer de verklaring heeft aangevraagd, is hij verplicht dit zo spoedig mogelijk te melden aan de Belastingdienst. Doet hij dat dan kan hij aanlopen tegen een naheffingsaanslag en een boete.

 

8. Overweeg bestelauto van de zaak

Terug naar inhoud

 

De bijtelling voor privégebruik geldt ook voor bestelauto’s. Het kan voor de werkgever fiscaal aantrekkelijk zijn een bestelauto aan zijn werknemer ter beschikking te stellen.

Wanneer geen bijtelling?
De werkgever mag de bijtelling voor privégebruik achterwege laten als de werknemer in het bezit is van een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. Hierin verklaart de werknemer de bestelauto alleen te gebruiken voor zakelijke ritten. Hij hoeft bovendien in dat geval geen rittenadministratie bij te houden.

 

9.Corrigeer privégebruik in de btw

Terug naar inhoud

 

De werkgever heeft alleen recht op btw-aftrek voor zover de auto van de zaak zakelijk door de werknemer wordt gebruikt. De aan het privégebruik toe te rekenen btw is niet aftrekbaar en moet dus worden gecorrigeerd.

Hoe te corrigeren?
De btw-correctie voor privégebruik van de auto moet In beginsel op basis van het werkelijk gebruik worden aangetoond. De werkgever mag echter in plaats daarvan een forfaitair percentage van 2,7% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) van de auto hanteren.

Recht op tegemoetkoming

Mocht de btw-correctie voor het privégebruik minder bedragen dan de correctie volgens de autokostenfictie, dan kan de werkgever recht hebben op een tegemoetkoming. Deze tegemoetkoming geldt voor de periode van 1 januari 2008 tot 1 juli 2011. Het moet dan wel gaan om de btw-heffing in tijdvakken die nog niet onherroepelijk vaststaan.

  

10. Geef onbelaste reiskostenvergoeding

Terug naar inhoud

 

Voor werknemers die met de eigen auto zakelijk reizen kan de werkgever een onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer geven. De werkkostenregeling kent immers een gerichte vrijstelling voor vervoer van en naar de zaak.

 

Algemene regels
Een hogere vergoeding dan € 0,19 per kilometer is onder de oude regeling belast als eindheffingsloon. Onder de nieuwe werkkostenregeling kan de werkgever ervoor kiezen het bovenmatige deel als eindheffingsloon aan te merken en in de vrije ruimte van 1,4% van de fiscale loonsom te laten vallen.

 

Praktische regeling
Op grond van een praktische regeling kan de werkgever zijn werknemers maandelijks een vaste vergoeding betalen voor reiskosten.

 

Parkeerkosten

Het vertrekken van parkeergelegenheid is alleen onbelast als deze gelegenheid zich bevindt bij de plaats waar de werknemer zijn werkzaamheden uitvoert.

 

Filed Under: Checklists

Reageer
Vorige artikel
De dga en zijn bv
Volgende artikel
Werkkostenregeling

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Bedrijfsoverdracht: neem op tijd de juiste afslag

Bedrijfsoverdracht of bedrijfsopvolging. Vroeg of laat krijgt elke ondernemer hier mee te maken. Geen bedrijfsoverdracht is hetzelfde. Kaart in een vroeg stadium het onderwerp bedrijfsoverdracht of bedrijfsopvolging bij uw cliënt aan. Zo kunt u in overleg met uw cliënt de nodige stappen zetten. U kunt dan voor uw cliënt tot een zo’n gunstig mogelijke bedrijfsoverdracht of bedrijfopvolging komen.

Afstempeling gevolgd door afkoop

De wetgever geeft een korting over de heffingsgrondslag. Deze korting loopt in de komende drie jaren af en bedraagt het eerste jaar 34,5% (2017) en vervolgens 25% (2018) en 19,5% (2019). De korting wordt verleend over de fiscale waarde op 31 december 2015, de aangroei ná 2015 valt niet onder de korting. Afkoop is mogelijk tot 2020.

Onzakelijke lening

In de praktijk komt het nogal eens voor dat gelieerde partijen een leningsovereenkomst afsluiten. Vaak zijn de leningsvoorwaarden een stuk gunstiger dan die tussen derden zouden zijn overeengekomen. In dat geval kan de Belastingdienst stellen dat feitelijk geen lening is verstrekt of dat fiscale correcties nodig zijn. Bovendien kan men een afwaardering op een onzakelijke lening in beginsel niet afwaarderen. Daarom zullen de partijen vaak proberen om aannemelijk te maken dat de lening toch zakelijk is.

Fusies en reorganisaties

Binnen concernstructuren kunnen soms reorganisaties nodig zijn. De redenen daarvoor zijn heel verschillend en ook zijn er verschillende manieren om te reorganiseren. Veel voorkomende vormen van reorganisatie zijn de aandelenfusie, de bedrijfsfusie, de juridische fusie en de juridische (af)splitsing. Elke variant kent zijn eigen voor- en nadelen. Het hangt van de beoogde reorganisatie af welke variant voor die situatie het beste is.

Fiscale eenheid

Onder bepaalde voorwaarden kunnen twee of meer vennootschappen met elkaar een fiscale eenheid vormen voor de vennootschapsbelasting. In beginsel zal dan de moedermaatschappij aan het hoofd staan van deze fiscale eenheid. Het vormen van een fiscale eenheid biedt onder andere voordelen op het gebied van onderlinge transacties. Deze voordelen zal men echter moeten terugnemen als de fiscale eenheid te snel wordt verbroken. Bovendien kent de fiscale eenheid ook nadelen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×