• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Evaluatie BUvB: Alleen in uitzonderlijke gevallen bijzonder uitstel van betaling

16 december 2024 door Anne-Marie Noordenbos

steunmaatregelen ondernemer

Het bijzonder uitstel van betaling belasting moet in de toekomst alleen in uitzonderlijke gevallen worden toegepast om de liquiditeit van bedrijven acuut te ondersteunen. Dit blijkt uit een evaluatie van de coronasteunmaatregel ‘bijzonder uitstel van betaling belasting (BUvB) die staatssecretaris Van Oostenbruggen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het BUvB is een fiscale maatregel die tijdens de coronacrisis is ingevoerd. Het BUvB is op 17 maart 2020 aangekondigd als onderdeel van het eerste noodpakket ten tijde van de coronacrisis. Dit was tegelijkertijd met de aankondiging van de eerste intelligente lockdown waarmee horeca, kinderopvang en scholen moesten sluiten. Om te voorkomen dat ondernemingen aan de financiële gevolgen van de lockdown ten onder zouden gaan, werd de BUvB in het leven geroepen.

De BUvB hielp de liquiditeit van ondernemers te verbeteren door hen de mogelijkheid te geven belastingbetalingen uit te stellen. Na meerdere wijzigingen kon uitstel worden aangevraagd tussen 12 maart 2020 en 1 april 2022. De afbetalingsverplichting startte vanaf 1 oktober 2022.

IT-systemen niet ontworpen voor grootschalig uitstel

Het bijzonder uitstel van betaling (BUvB) heeft bewezen effectief te zijn in het snel en efficiënt verstrekken van liquiditeit tijdens economische en maatschappelijke noodsituaties. Dit heeft bedrijven geholpen om acute financiële stress te overbruggen en heeft bijgedragen aan economische stabiliteit. Het succes van BUvB is te danken aan het eenvoudige ontwerp van de regeling en de snelle reactie van beleidsmakers op signalen vanuit de Belastingdienst.

Er zijn echter aanpassingen nodig om toekomstige implementaties soepeler te laten verlopen en risico’s beter te beheersen. De IT-systemen en processen van de Belastingdienst zijn niet ontworpen voor grootschalige uitstel van betaling, wat een belangrijk knelpunt vormt. Het is essentieel om deze systemen te evalueren en toekomstbestendig te maken.

Belangrijke lessen voor de toekomst betreffen het vormgeven van de regeling. Het is raadzaam om kort na de start van de maatregel een exitstrategie te formuleren, inclusief een evaluatiemoment. Voor een effectieve monitoring en evaluatie is het belangrijk om uren en kosten goed te registreren en de verantwoordingseisen van reguliere programmagelden toe te passen op BUvB. Hoewel BUvB geen directe kostenpost is zoals een subsidie, is goede verantwoording cruciaal omdat de kosten naar de toekomst worden verschoven.

Niet langer dan een jaar

BUvB moet in de toekomst alleen in uitzonderlijke gevallen worden toegepast om de liquiditeit van bedrijven acuut te ondersteunen. De maatschappelijke kosten van BUvB wegen alleen op tegen de baten als er significante risico’s zijn voor het functioneren van de economie, zoals beperkte toegang tot private financiering. Het is ook raadzaam om BUvB niet langer dan een jaar in te zetten om oplopende kosten en schulden te voorkomen. Tijdens de coronacrisis was BUvB effectief vanwege de verwachte tijdelijke winstdaling, maar het is minder geschikt bij structureel hogere kosten, zoals bij de recente energiecrisis.

Bron: Kamerbrief over evaluatie ‘bijzonder uitstel van betaling belasting’, nr. 2024-0000566077, Ministerie van Financiën, 13 december 2024

Filed Under: Covid-19, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Gevolgen motie overgangsrecht btw cultuur
Volgende artikel
Belgische hoofdelijke aansprakelijkheid btw-fraude EU-proof

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Ondernemers ontvingen te veel NOW-steun door strategisch gedrag

Bijna veertig procent van de onderzochte bedrijven rapporteerde een hoger omzetverlies dan uit de btw-cijfers blijkt. Dit leidde tot een te hoge subsidie-uitkering, die voor de volledige NOW1-regeling wordt geschat op circa € 740 miljoen. Dit schrijven onderzoekers in een artikel in ESB.

faillissement

Voorkomen van onnodige faillissementen financieel gezonde bedrijven

Het kabinet wil een langere betalingsregeling toestaan voor de betaling van een in een saneringsakkoord overeengekomen bedrag. Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in antwoord op Kamervragen over het voorkomen van onnodige faillissementen van financieel gezonde bedrijven en het bieden van maatwerk voor ondernemers met coronabelastingschulden.

120.000 ondernemers hebben nog coronaschulden

In het eerste kwartaal van 2025 hebben ondernemers € 900 miljoen afgelost op hun openstaande coronaschuld. Op 1 april hebben nog 120.785 ondernemers een betalingsregeling op een schuld van € 5,9 miljard.

restaurant leeg

Documenten openbaar sanerings- en/of kwijtscheldingsverzoeken

De staatssecretaris van Financiën heeft documenten openbaar gemaakt met informatie over saneringsverzoeken en/of kwijtscheldingsverzoeken van bedrijven die een aanvraag hiervoor hebben gedaan. Het gaat om een verzoek op basis van de Wet open overheid (Woo).

Negen procent Tozo-uitkering teruggevorderd

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) was bedoeld om zelfstandigen te compenseren als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalde.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×