• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Initiatieven om digitale bedrijven te belasten

16 april 2021 door Remco Latour

Er zijn meerdere initiatieven op het gebied van belastingheffing in de digitale economie. Sommige initiatieven bestaan uit het toewijzen van winsten van gedigitaliseerde bedrijven aan bepaalde staten. Maar een ander voorstel betreft de invoering van een aanvullende belasting als de bronheffing onder een bepaald minimum blijft.

Dr. Frederik Boulogne en Mark Laeven LLM gaan in hun Tax Talks e-learning in op enkele initiatieven op het gebied van belastingheffing van de digitale economie. In het kader van BEPS 2.0 houdt de OESO zich mede bezig met de ontwikkeling van de belastingheffing van de digitale economie. Daarbij legt zij de focus op twee pijlers. Met Pijler Een ontwikkelt zij een nieuw recht om de winsten van sterk gedigitaliseerde bedrijven te belasten. Daaronder vallen ook bedrijven die via digitale middelen consumenten in een rechtsgebied bereiken. De drie belangrijkste componenten van Pijler Een zijn: bedrag A, bedrag B en de ontwikkeling van diverse geschillenbeslechtingsmechanismen om de belastingzekerheid te bevorderen. Bedrag A is het via een formule berekende deel van de veronderstelde restwinsten van een multinationale onderneming dat wordt toegewezen aan de afnemers in een bepaalde jurisdictie. Daarmee voorziet men die jurisdictie van een nexus voor het belasten van deze toegewezen restwinst. Bedrag B biedt een vast rendement voor bepaalde standaard marketing- en distributieactiviteiten die in overeenstemming zijn met het bestaande arm’s length-principe.

BEPS 2.0: Pijler Twee

Met Pijler Twee streeft de OESO ernaar dat een multinationale onderneming een minimum aan belasting over haar winst betaalt. Dat gebeurt doordat de bronstaat een aanvullende belasting heft als de inkomsten van filialen en dochterondernemingen van buitenlandse lichamen minder dan een minimumtarief betalen.

DST Richtlijn

Ook de EU houdt zich bezig met de belastingheffing van gedigitaliseerde bedrijven. Dit doet zij met de Digital Service Tax (DST) Richtlijn. Deze richtlijn stelt verschillende verdeelsleutels om te bepalen welk deel van de wereldwijde inkomsten is toe te wijzen aan de lidstaten van de EU. Welke verdeelsleutel men dient te hanteren, is afhankelijk van het type digitale diensten. De DST Richtlijn is van toepassing op multinationale ondernemingen met een wereldwijde jaarlijkse bruto-omzet van meer dan € 750 miljoen. Bovendien moet zo’n onderneming jaarlijks minimaal € 50 miljoen aan belastbare inkomsten genieten uit het aanbieden van digitale diensten in de EU.

Meer weten?

Tax Talks is hét online learning platform voor fiscalisten. Wekelijks (40x per jaar) wordt een webinar of e-learning beschikbaar gesteld die u via het online platform kunt bekijken. Na het afronden van de bijbehorende kennistoets ontvangt u een certificaat en PE-punten. Bent u nog geen abonnee? > Neem dan nu een kennismakingsabonnement voor slechts € 95.

Wet: art. 5a Wet OB 1968 en art. 10, eerste lid, onderdeel e Wet Vpb 1969

Besluit: art. 36 Bvdb 2001

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geen aanpassing compensatieregeling transitievergoeding kleine werkgevers
Volgende artikel
Fout door vertrouwen op praktische werkwijze fiscus: avas

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

UBO-register

Internetconsultatie Wijzigingsbesluit toegang UBO-registers natuurlijke personen en rechtspersonen met legitiem belang

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Wijzingingsbesluit toegang UBO-registers voor natuurlijke personen en rechtspersonen met een legitiem belang.

Nederland mag loon van Portugese uitzendkrachten belasten

Een Portugese vennootschap detacheert in 2016 werknemers naar een project in Nederland van een Belgische nv, terwijl de werknemers minder dan 183 dagen in Nederland verblijven en op de Portugese loonlijst staan. Het hof past het materiële werkgeversbegrip uit art. 15, lid 2, verdrag Nederland–Portugal toe en oordeelt dat de Belgische nv de materiële werkgever is, omdat de werknemers onder haar gezag werken en de loonkosten functioneel aan de Nederlandse vaste inrichting zijn toe te rekenen. Daardoor komt de beloning ten laste van de Nederlandse vaste inrichting, zijn de cumulatieve voorwaarden van art. 15, lid 2, niet vervuld en heeft Nederland heffingsrecht; het hoger beroep van de Portugese vennootschap is ongegrond.

malta

Misbruikbepaling verdrag Nederland-Malta treft Maltese objectvrijstelling

De Hoge Raad bevestigt dat de objectvrijstelling in Malta voor niet‑geremitteerde vermogenswinsten een ‘bijzondere regeling’ is in de zin van artikel 30 van het verdrag Nederland‑Malta. Daardoor mag Nederland de in Nederland behaalde vermogenswinsten van de Maltese bv in de heffing van vpb betrekken.

Nederland en Thailand sluiten nieuw belastingverdrag

Nederland en Thailand hebben een nieuw belastingverdrag ondertekend. Het vernieuwde verdrag bevat afspraken om belastingontwijking tegen te gaan en moderniseert de bestaande bepalingen. Daarnaast krijgt Nederland opnieuw het recht om belasting te heffen over pensioeninkomsten van Nederlanders die in Thailand wonen.

meldingsplicht grensoverschrijdende constructies

EC publiceert tweede evaluatie DAC

De Europese Commissie heeft de tweede evaluatie gepubliceerd van de DAC (Directive Administrative on Cooperation).

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×