De nieuwe fietsregeling: niet zo leuk als het lijkt!

woensdag 19 september 2018 Jan-Bertram Rietveld 482x gelezen

De liefhebber van loonbelasting komt er met het Belastingplan een beetje bekaaid van af. Een paar wijzigingen die eigenlijk al in het regeerakkoord stonden. Verkorting 30%-regeling tot vijf jaar, vrijwilligersvergoeding naar € 1.700 per jaar. We wisten het al, maar er is toch iets nieuws.

Het stond niet in het regeerakkoord, maar de alerte krantenlezer is niet verrast. Het nieuws is al verspreid in de week voor Prinsjesdag. De werknemer die fietst met een fiets van de zaak hoeft straks maar over 7% van de consumentenadviesprijs belasting te betalen. Voor een paar euro per maand zit je op een prachtige elektrische fiets. De argeloze krantenlezer, ik reken mezelf daar ook toe, dacht dat daarmee een oplossing was gevonden voor werkgever die wel een fietsenregeling wilde aanbieden, maar daar de werkkostenruimte niet voor had.

 

Werkgever blijft eigenaar

De argeloze krantenlezer komt bedrogen uit. De precieze belastingplanlezer moet wat zurig doen: het fietsenregelingprobleem wordt hiermee helemaal niet opgelost. De 7% bijtelling geldt alleen voor ter beschikking gestelde fietsen. Dat wil zeggen: de werkgever blijft eigenaar. Als de werkgever zelf een fiets koopt en die aan zijn werknemers uitleent, dan hoeft de werknemer maar een beetje belasting te betalen. De crux van veel fietsenregelingen was, dat de werknemer een fiets krijgt, en instemde met wat minder salaris of vakantiedagen. Eigenlijk betaalde de werknemer de fiets uit zijn bruto. Leuk voor werknemer, leuk voor werkgever, en –toegegeven- iets minder leuk voor de schatkist. Daar staat milieuwinst, filevermindering en gezonde beweging tegenover.

 

Inleveren

Mijn vraag: wil een werknemer ook iets inleveren voor een fiets, waar hij de eigendom niet van krijgt? Ik geloof er niets van. De werkgever die zegt, dat de werknemer de fiets eerst leent maar aan het eind van de rit alsnog krijgt, loopt het risico dat de Belastingdienst stelt dat het altijd al de bedoeling was de fiets te geven, waardoor de 7% bijtelling niet geldt. En daarmee verliest de regeling wat mij betreft zijn glans.

Wel leuk om te lezen in de toelichting expliciet is opgenomen dat de fietsenregeling ook geldt voor bakfietsen. Ik ben benieuwd welke politieke partij daar nou weer voor gelobbyd heeft…..

 

Welk probleem lost de nieuwe fietsenregeling dan wel op? Een probleem dat op papier wel, maar in praktijk nog niet echt bestond. De werkgever die een fiets aan zijn werknemer uitleent, hoeft er fiscaal niets mee te doen als de werknemer deze alleen maar zakelijk gebruikt. Hoe controleer je dat als werkgever? Onmogelijk! Dan moet je dus de waarde van de privékilometers bijtellen. Hoe bepaal je het aantal en hoe bepaal je de prijs? Onmogelijk! Dan moet je gaan meten hoe snel banden slijten, en hoelang een voorlampje blijft branden. De bewijslast ligt gelukkig bij de Belastingdienst. ik heb hier nog nooit een correctie over gezien, en ik mag toch hopen dat…….

Dat probleem is nu opgelost, en ik hoop dat het werkkostenfietsenregelingsprobleempje ook wordt opgelost. Liefst voor 1 januari 2020 als de fietsbijtellingsregeling in werking treedt.

 

Mr. Jan-Bertram Rietveld is loonbelastingspecialist bij EY. Hij is tevens docent van de Leergang Loonheffing.

> Meer informatie en aanmelden

U moet eerst inloggen voordat u een reactie kunt plaatsen. Gebruik de knop rechtsboven om in te loggen.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor de gratis nieuwsbrief van Taxence en ontvang dagelijks het laatste nieuws en informatie over andere relevante producten van Sdu Licent Academy.

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Contact

Taxence is een uitgave van Sdu Licent Academy

 

Maanweg 174

2516 AB Den Haag

 

Contactformulier

Taxence fiscaal nieuws voor professionals is een uitgave van Licent Academy.
© 2019 www.taxence.nl - alle rechten voorbehouden.