• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Geen laag MRB-tarief voor personenauto van gehandicapte

18 oktober 2022 door Remco Latour

invalide auto

Ook al heeft een gehandicapte in verband met zijn beperkingen een personenauto nodig, dan kan hij niet het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting toepassen.

Personenauto’s versus bestelauto’s

In eerste instantie berekent men het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bestelauto’s op dezelfde manier als voor personenauto’s. Een verschil treedt op als de fijnstoftoeslag van toepassing is. Dat is het geval als de auto rijdt op diesel, gasolie of een combinatie daarvan en de fijnstofuitstoot een bepaalde grens overschrijdt. Deze grens is 5 milligram per kilometer (Euro 5-emissiegrenswaarde) of 10 milligram per kilowattuur (Euro VI-emissiewaarde). Als de fijnstofuitstoot onbekend, wordt zij geacht de emissiewaarde te overschrijden. Bij bestelauto’s is de fijnstoftoeslag bovendien pas van toepassing als de datum van eerste toelating, zoals genoemd in het kentekenregister, minstens twaalf jaar geleden is. Voor personenauto’s is de fijnstoftoeslag 19%, voor bestelauto’s 15%. Aan de andere kant is het wel zo dat bestelauto’s doorgaans zwaarder zijn dan personenauto’s, wat de MRB-grindslag weer verhoogt.

Inrichtingseisen voor laadruimte

Binnen de motorrijtuigenbelasting is een bestelauto gedefinieerd als een motorrijtuig op drie of vier wielen, anders dan een personenauto of een autobus. Een bestelauto heeft een toegestaan maximum massa van 3.500 of minder. Daarnaast heeft een bestelauto een laadruimte met een vlakke laadvloer. Deze laadruimte moet ook aan bepaalde inrichtingseisen voldoen. Overigens kan een motorrijtuig op drie of meer wielen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg en met een laadruimte toch een personenauto zijn. Ook daarvoor gelden speciale inrichtingseisen voor de ruimte (achter de vaste wand) achter de achterste zitplaatsen.

Elektrische bestelauto

Als een bestelauto mede is ingericht en bestemd om te rijden op een elektromotor met voldoende vermogen, mag men onder voorwaarden de eigen massa van die auto verlagen met 125 kg. Dit scheelt MRB.

Lager tarief voor invalidenvervoer

Is een bestelauto ingericht en wordt zij daadwerkelijk gebruikt voor het vervoer van een gehandicapt persoon in de cabine? Dan geldt onder voorwaarden een verlaagd MRB-tarief. Als een ander dan de gehandicapte persoon de MRB betaalt, moeten die ander en de gehandicapte verzoeken om het verlaagde tarief. De voorwaarden voor dit verlaagd tarief zijn streng. In een zaak voor Rechtbank Zeeland-West-Brabant erkende een man dat zijn auto niet voldeed aan de voorwaarden voor toepassing van het lagere bestelautotarief. Maar hij stelde op basis van zijn persoonlijke situatie toch in aanmerking te moeten komen voor dit tarief. Volgens de man had hij de auto in verband met zijn beperkingen nodig. Maar hij had niet de financiële middelen om de auto aan te passen of om de auto in te ruilen voor een (echte) bestelauto.

Harde voorwaarden gehandicaptentarief

De rechtbank had begrip voor zijn situatie, maar stelde dat de wetgever bewust had gekozen om geen lager tarief in te voeren voor het vervoer van gehandicapte personen met een personenauto. De gehandicaptenregeling was ingevoerd bij wijze van compensatie voor het afschaffen van het lagere bestelautotarief voor particuliere houders. De wetgever wilde dit lagere tarief voor particulieren opheffen. Tegelijkertijd was duidelijk dat er particulieren met een handicap zijn die voor het vervoer van een niet-opvouwbare rolstoel zijn aangewezen op een bestelauto. Om aan deze groep tegemoet te komen was het lagere tarief ingevoerd maar uitsluitend voor bestelauto’s. De man mocht daarom het verlaagde MRB-tarief niet toepassen.

Bestelauto voor ondernemers

Het tarief voor bestelauto’s is ook lager als een ondernemer ze gebruikt voor zijn bedrijf. Tenminste, gesteld dat de bestelauto een gewicht heeft van 900 kg of meer, maar dat is wel gebruikelijk. Een particulier moet bijvoorbeeld in 2022 in beginsel € 351 per tijdvak betalen voor een bestelauto van 3.000 kg, een ondernemer slechts € 203,29. Daarbij zijn de brandstof- en fijnstoftoeslagen nog buiten beschouwing gelaten. Overigens zal in de toekomst een verhoging van het tarief van de MR) voor bestelauto’s van ondernemers wordt verhoogd. In 2025 zal de verhoging 15% zijn, gevolgd door een verdere verhoging met 6,96% in 2026.

Kwarttarief voor bijzondere voertuigen

Ondernemers hoeven maar een kwart van het desbetreffende tarief voor een personen-, bestel- of een vrachtauto te betalen als zij beschikken over een kenteken waaruit blijkt dat:

  • hij een kermis- of circusexploitant is en het voertuig gebruikt voor het vervoer van kermis- of circusbenodigdheden; of
  • het voertuig is ingericht als werktuig of als werkplaats.

Wet: art. 2, onderdeel c, 3, 23, 24, 24aa, 24a, 24b en 30 MRB 1994

Bron: Rechtbank Zeeland-West-Brabant 20 september 20222 (gepubliceerd 29 september 2022), ECLI:NL:RBZWB:2022:5476, 21/2213

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Tweede Kamer vreest langer uitstel nieuwe vermogensbelasting
Volgende artikel
'Belastingdienst laat fraudesignalen nog even liggen'

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

woon werkverkeer

Fout Belastingdienst: miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro's te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies.

rittenregistratie

Bijtelling privégebruik auto terecht toegepast ondanks gereconstrueerde rittenregistratie

Een werknemer kan de bijtelling voor privégebruik auto niet vermijden met een achteraf opgestelde rittenregistratie. Ook een verbod op privégebruik door de werkgever doet daar niets aan.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×