• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Maandelijkse incasso voor motorrijtuigenbelasting vrachtwagens mogelijk

22 mei 2023 door Annemiek Zwaan

vrachtwagenheffing

Met ingang van 1 juni 2023 kan de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens per automatische maandincasso worden geïncasseerd.

Al geruime tijd bestaat de wens om betaling van motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens mogelijk te maken via automatische incasso. Hiertoe was in de Wet Paarse krokodil van 14 december 2006 (Stb. 2006, 681) voorzien in door een wijziging van artikel 15, derde lid, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994. Het was de bedoeling dat deze wijziging op 1 januari 2008 in werking zou treden. De noodzaak van een nieuw automatiseringssysteem noopte evenwel tot uitstel. Vanwege dit uitstel werd geregeld dat de wijziging van artikel 15, derde lid, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking zou treden.

Met ingang van 1 juni 2023 kan de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens per automatische maandincasso worden geïncasseerd. Bij alle andere motorrijtuigen is het al mogelijk om de motorrijtuigenbelasting per automatische maandincasso te betalen. Voor een deel van de vrachtauto’s wordt nu per jaar betaald, voor een ander deel per kwartaal. Overgang op de automatische maandincasso betekent in de praktijk efficiencywinst voor zowel belastingplichtige als Belastingdienst.
Ook treden op 1 juni 2023 de wijzigingen in art. 4c lid 1 en lid 2 Uitv. Reg. MRB in werking. Deze wijziging is aangekondigd in de Eindejaarsregeling 2022 (Stcrt. 2022, 33377).

Bron: Besluit van 11 mei 2023, Ministerie van Financiën, Stb. 2023, 166

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Kennisgroepstandpunt artikel 20a Wet Vpb 1969 gepubliceerd
Volgende artikel
NOB: problematiek rond ANBI-status slechts ten dele aangepast in Fiscale Verzamelwet 2024

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×