• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Kabinet verlengt belastingvoordeel elektrische auto

10 april 2024 door Anne-Marie Noordenbos

De belastingkorting voor elektrische auto’s wordt de komende jaren langzaam afgebouwd en verdwijnt pas in 2031. Dat wil het kabinet bekendmaken bij het verschijnen van de voorjaarsnota, melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws.

Bezitters van een elektrische auto betalen nu geen wegenbelasting. Die maatregel is genomen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Per 2025 zou dat veranderen: vanaf 2025 zou de wegenbelasting voor elektrisch rijders worden verhoogd naar 25 procent en een jaar later naar het volledige bedrag dat ook benzine- en dieselrijders betalen. 

De motorrijtuigenbelasting wordt bepaald op basis van gewicht van een auto. Elektrische auto’s hebben vaak een grote, zware accu en zouden dus veelal met de hoogste belastingtarieven te maken krijgen. En dus is het verlengen van de korting op de wegenbelasting noodzakelijk, omdat anders te veel automobilisten in benzine of dieselauto’s blijven rijden – of hun elektrische auto inruilen voor een wagen op fossiele brandstof.

De belastingkorting wordt de komende jaren alsnog langzaam afgebouwd. Vanaf 2026 gaan elektrische rijders 60 procent wegenbelasting betalen, vanaf 2029 wordt dat 65 procent en vanaf 2031 verdwijnt de korting dan alsnog helemaal. 

De Eerste Kamer heeft 9 april een motie aangenomen met het verzoek aan het kabinet om in 2024 te onderzoeken of er een oplossing gevonden kan worden voor het onevenredig hoog belasten van elektrische auto’s, door de wijziging van de belastingvoordelen, zodat eigenaren van elektrische auto’s maximaal hetzelfde betalen als eigenaren van benzine auto’s.

Bron: RTL nieuws, 10 april 2024

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Tweede Kamer wil wereldwijde minimumbelasting hypermobile wealthy individuals
Volgende artikel
HOVO-cursussen zijn geen voordrachten voor de btw

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×