• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Nederland positief over aanpassingen richtlijnvoorstellen FASTER en VIDA

3 mei 2024 door Anne-Marie Noordenbos

richtlijn betalingsdienstaanbieders

Minister Van Weyenberg stuurt de Eerste en Tweede Kamer de geannoteerde agenda van de vergaderingen van de Eurogroep en Ecofinraad van 13 en 14 mei 2024. Op de agenda staan de richtlijnvoorstellen FASTER en VIDA.

Richtlijnvoorstel snellere en veiligere vermindering teveel ingehouden bronbelasting (FASTER)

Ten opzichte van het originele voorstel zijn aanpassingen gedaan om ervoor te zorgen dat contractuele beleggingsfondsen, waaronder Nederlandse fondsen voor gemene rekening, toegang krijgen tot de procedures wanneer deze, of hun beleggers, recht hebben op vermindering van bronbelasting. Dit is een belangrijke uitbreiding van het toepassingsbereik ter versterking van de kapitaalmarktunie.

De procedures worden optioneel voor lidstaten die zowel een kleinere aandelenbeurs hebben als een goedwerkend systeem om beleggers een vrijstelling aan de bron te geven voor deze overtollige bronbelasting. Dit betekent dat alle beleggers die normaliter onder de FASTER procedures zouden vallen, gebruik moeten kunnen maken van de vrijstelling aan de bron in de desbetreffende lidstaat en dat hierbij niet meer informatie gevraagd mag worden aan de belegger dan onder de FASTER procedures.

Ten aanzien van het bestendiger maken tegen misbruik zijn meerdere aanpassingen gedaan. Er zijn ruimere mogelijkheden gegeven aan lidstaten om de FASTER procedures te mogen weigeren. Verder moet er meer informatie over het dividend en de belegger door financiële instellingen aan de Belastingdienst worden gerapporteerd. Bovendien is nu verduidelijkt dat de FASTER procedures niet leiden tot een vermindering van de handhavingsmogelijkheden voor belastingdiensten.

Het Belgische voorzitterschap heeft ruimschoots aandacht besteed aan het vergroten van de uitvoerbaarheid voor belastingdiensten. Er zijn een aantal termijnen verlengd, waardoor bijvoorbeeld het afgeven van een woonplaatsverklaring voor de Belastingdienst beter uitvoerbaar wordt. Bovendien is de implementatietermijn verschoven van 1 januari 2027 naar 1 januari 2030, waardoor de implementatie beter in de IV-portfolio gepast kan worden. Financiële instellingen krijgen ook een langere termijn om te rapporteren en verzoeken in te dienen wat de uitvoerbaarheid ten goede komt. Hiernaast wordt er een centraal EU-portaal opgericht waardoor zij zich op één plek hoeven te registreren in plaats van in elke lidstaat afzonderlijk. De Europese Commissie beheert dit portaal maar lidstaten behouden de bevoegdheid om te beoordelen welke financiële instellingen zich aldaar kunnen registreren.

Verder wordt het mogelijk dat financiële instellingen onderling afspraken maken over rapportage en het indienen van verzoeken. Een buitenlandse financiële instelling met beperkte aanwezigheid in een lidstaat kan met een lokale financiële instelling afspreken dat deze de rapportage en verzoeken namens de buitenlandse financiële instelling doet. Nederland is van plan om met het voorliggende akkoord in te stemmen.

Btw-regels voor het digitale tijdperk (VIDA)

In de compromisteksten zijn de implementatiedata voor alle drie de onderdelen van het voorstel op verzoek van Nederland en andere lidstaten naar achteren geschoven, zodat belastingplichtigen en de belastingdiensten voldoende tijd hebben voor implementatie.

Wat betreft het onderdeel (1) dat ziet op de digitale rapportageverplichtingen en e-facturatie hebben lidstaten die al over een binnenlands systeem voor rapportageverplichtingen en e-facturen beschikken een langere transitieperiode gekregen om hun systemen in lijn te brengen met het nieuwe Europese systeem voor digitale rapportageverplichtingen en e-facturen.

Door de toegang tot gevoelige data te beperken tot personen die het nodig hebben en het bijhouden van verzoeken om deze data, kan concreet worden gemonitord welke data wordt opgevraagd en door wie, wat de veiligheid van die data bevordert.

Ten aanzien van de platformfictie (2) heeft Nederland met het oog op harmonisatie onder andere ingezet op een platformfictie die in alle lidstaten onder dezelfde omstandigheden verplicht is. De thans voorliggende compromistekst biedt lidstaten de nodige flexibiliteit bij de toepassing van de platformfictie waar het gaat om de vraag of er sprake is van kortlopende accommodatieverhuur. Daarnaast krijgen lidstaten de mogelijkheid om kortlopende accommodatieverhuur en/of personenvervoer die via een platform worden verricht door belastingplichtigen die daarvoor gebruik maken van een speciale regeling voor kleine ondernemers, uit te sluiten van de platformfictie.

 Op het gebied van de enkele btw registratie (3) is besloten om het subonderdeel dat ziet op de Import-One-Stop-Shop (IOSS) uit het VIDA-pakket te halen en verder te bespreken in de bredere onderhandelingen over het nieuwe Douanewetboek.

Nederland is van plan om in te stemmen met de drie voorliggende teksten. In de basis steunen alle lidstaten de doelen van het voorstel, op een enkele lidstaat na. Een lidstaat is principieel tegen de platformfictie en pleit om het pakket op te splitsen, zodat de andere onderdelen van het VIDApakket niet opgehouden worden terwijl er verder wordt onderhandeld over de platformfictie. Deze lidstaat geeft aan dat de platformfictie te veel administratieve lasten met zich meebrengt.

Bron: Kamerbrief over geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofinraad van 13 en 14 mei 2024, nr. 2024-0000242304, Ministerie van Financien, 2 mei 2024

Online cursus VIDA – btw in het digitale tijdperk

Tijdens dze online cursus praat Jeroen Bijl, expert in btw-regelgeving, je helemaal bij met betrekking tot dit actuele onderwerp. Mis het niet en meld je nu aan! 

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: BTW & overdrachtsbelasting, Btw en overdrachtsbelasting 2014, Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Verlaging box 3-vermogen door inbreng in OFGR
Volgende artikel
KGS erfbelasting, uitkeringen werkgever na overlijden werknemer

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Tax USA

Nederland blijft in gesprek over gevolgen FATCA voor toeval-Amerikanen

Het kabinet erkent de impact van FATCA op Nederlandse toeval-Amerikanen en blijft zich inzetten voor oplossingen. Staatssecretaris Van Oostenbruggen reageert op zorgen over privacy, bankproblemen en Amerikaanse rapportage-eisen.

nieuwe subsidieregeling elektrische auto

Kabinet benadrukt aanpak belastingontwijking en transparantie rulingbeleid

De staatssecretaris van Financiën reageert op zorgen over belastingafdracht van multinationals en licht maatregelen toe die belastingontwijking tegengaan. Ook wordt ingegaan op het beleid rond verrekenprijzen en zekerheid vooraf. Maatregelen tegen belastingontwijking In reactie op het artikel van Follow the Money over de belastingafdracht van Tesla BV, benadrukt het kabinet dat het niet kan ingaan... lees verder

belastingverdrag

Geconsolideerd Commentaar GloBE-richtlijnen (2025) gepubliceerd

Het  Inclusive Framework van de OESO heeft onlangs het Geconsolideerd Commentaar op de mondiale modelregels tegen winstverschuiving en grondslaguitholling (GloBE-richtlijnen) gepubliceerd.

Intentieverklaring met Duitsland over grensoverschrijdend werken

Nederland en Duitsland hebben een intentieverklaring ondertekend over grensoverschrijdend werken.

gift ANBI-registratie

ANBI-registratie buitenlandse instellingen: beperking vrije kapitaalverkeer?

Een Nederlandse belastingplichtige wil giften aan drie buitenlandse instellingen aftrekken, maar de inspecteur weigert dit wegens ontbrekende ANBI-registratie; A-G Pauwels pleit voor een prejudiciële vraag over mogelijke beperking van het vrije kapitaalverkeer.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

Opleidingen

Nationaal Congres BelastingZaken 2025

Webinar wijzigingen btw voor holdings per 1 juli 2025

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA

Nationaal Btw Congres 2025

Masterclass Overdrachtsbelasting

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×