• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen zomer 2024

21 juni 2024 door Michel Halters

De minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, Carola Schouten, heeft op 19 juni 2024 de voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen Zomer 2024 aangeboden.

Op 1 juli 2023 is de Wet toekomst pensioenen (hierna: Wtp) in werking getreden. De transitieperiode, die al bij veel partijen in voorbereiding was, is sindsdien formeel gestart. Betrokken partijen zijn aan zet om de transitie zorgvuldig vorm te geven en de uiterste transitiedatum en tussenliggende mijlpalen te behalen.

Doel Wtp

Met de invoering van de Wtp is het Nederlandse pensioenstelseltoekomstbestendig gemaakt. De hervorming behoudt de sterke elementen van collectiviteit en solidariteit in ons pensioenstelsel. Met de transitie krijgt de deelnemer eerder perspectief op een koopkrachtiger pensioen, wordt het pensioen transparanter en persoonlijker en sluit het beter aan op de ontwikkelingen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

Gevolgen voorgestelde wijzigingen Wtp

Voorstellen tot grote wijzigingen van de Wtp, leiden tot onduidelijkheid voor deelnemers, werkgevers en de pensioenuitvoering. Het uitdenken van het voorstel, het onderbouwen daarvan (zoals de noodzakelijkheid en proportionaliteit), het afstemmen met belanghebbenden, het juridisch toetsen van het voorstel en de uiteindelijke parlementaire behandeling nemen tijd in beslag. Specifiek zal duidelijk moeten worden wat de wijzigingsvoorstellen betekenen voor de lopende en afgeronde onderhandelingen over de nieuwe pensioenregeling en voor de administratiesystemen die al zijn aangepast naar het nieuwe stelsel. Er moet ook worden nagegaan of de voorstellen kunnen rekenen op een meerderheid in de Tweede en Eerste Kamer.

Stand van zaken met betrekking tot transitie

De pensioensector is al voortvarend aan de slag gegaan met de transitie. Daarbij is wel een verschil te onderkennen tussen werkgevers die bij pensioenfondsen zijn aangesloten en werkgevers die een pensioen bij een verzekeraar hebben ondergebracht. Uit de transitiemonitor en aanvullende informatie van sociale partners blijkt dat sociale partners of werkgevers die hun pensioenregeling laten uitvoeren door een pensioenfonds, al bij zeker 31 pensioenfondsen een transitieplan hebben opgesteld. Bij werkgevers die zijn aangesloten bij verzekerde regelingen lijkt echter sprake te zijn van uitstelgedrag. Zij zijn nog niet allemaal voortvarend bezig met de overstap naar een nieuwe regeling. Dit kan aan het einde van de transitieperiode tot een samenloop van veel overstappers leiden die voor verzekeraars en PPI’s lastig te verwerken wordt.

Knelpunten onduidelijke wetgeving

Ondanks een zorgvuldig wetgevingsproces blijven er tijdens de implementatie van een dergelijke stelselwijziging altijd nog knelpunten over om op te lossen. Om de transitie goed te laten verlopen, is ook duidelijkheid nodig voor de sector. Daarbij heeft de sector behoefte aan rust en voorspelbaarheid. Voor alle schakels in de keten is het van belang dat er stabiliteit is in de wet- en regelgeving. Alle capaciteit is nodig om de transitie te kunnen realiseren.

Bron: Kamerbrief voortgangsrapportage monitoring Wet toekomst pensioenen zomer 2024, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, 19 juni 2024, 2024-0000171934 en Consequenties aanpassen Pensioenwet, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, 19 juni 2024, 2024-0000162403

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Internetconsultatie Wet aanpassing Regeling dienstverlening aan huis
Volgende artikel
Fiscale positie bijzondere invaliditeitsverhoging

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Online cursus Familiestichting en family governance

In stand houden van familie, bedrijf & kapitaal De toekomst van het familiebedrijf ligt in handen van de volgende generatie. In de praktijk blijkt het voorbereiden van de volgende generatie op een opvolging echter lastig. Het tijdig betrekken van de volgende generatie is een belangrijke factor voor een succesvolle overdracht. De familiestichting en family governance... lees verder

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Praktische tips & tricks bij schenken en lenen in familieverband! Vaak willen ouders hun kinderen financieel ondersteunen, bijvoorbeeld voor de aankoop van een woning. Die financiële steun is geen overbodige luxe in een tijd waarin het voor starters erg moeilijk is een huis te kopen. Maar in welke gevallen is het verstandig die financiële steun... lees verder

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Alles over de gebruikelijkloonregeling in 2025 Sinds de doelmatigheidsmarge van 25% met ingang van 2024 is vervallen, is het opnieuw zaak om de nodige aandacht te besteden aan de hoogte van het gebruikelijk loon. Dit is natuurlijk van belang wanneer dit is vastgesteld aan de hand van de meest vergelijkbare dienstbetrekking, maar ook bij de... lees verder

Opinie | De kleine ondernemer ziet door de bomen het btw-bos niet meer

De Nederlandse Wet op de omzetbelasting 1968 telt door t/m artikel 55. Door de jaren heen zijn heel veel artikelen met ‘letters’ toegevoegd. En zo komen we uit op 210 artikelen (de tabelposten niet meegeteld). In zijn Opinie geeft mr. drs. Wilbert Nieuwenhuizen aan dat toevoegingen goed verklaarbaar zijn door o.a. de Europese handel of... lees verder

ECLI:NL:RBZWB:2025:2996 Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 19-05-2025, BRE 23/1278

Beroep gegrond. De rechtbank handhaaft het besluit van de heffingsambtenaar waarbij de kosten van het dwangbevel zijn vernietigd. De rechtbank wijst het verzoek om immateriële schadevergoeding af. Belanghebbende heeft recht op een proceskostenvergoeding. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBZWB:2025:2996&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×