• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Schriftelijke beantwoording WGO I – pakket Belastingplan 2026

19 november 2025 door redactie

Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen geeft antwoorden op vragen over het pakket Belastingplan 2026. De Tweede Kamer heeft deze vragen gesteld tijdens het eerste wetgevingsoverleg (WGO I) op 17 november 2025.

Lucratiefbelangregeling

In het Belastingplan 2026 wordt voorgesteld de belastingdruk op voordelen uit middellijk gehouden lucratieve belangen (zoals ‘carried interest’, vooral bij private equity) te verhogen via een multipliermaatregel in box 2. Het tarief stijgt hierdoor met maximaal 5 procentpunt, van 31% naar 36%. Deze maatregel is een gevolg van moties uit 2024 en 2025, waarbij het kabinet werd opgeroepen om deze voordelen zwaarder te belasten. In vergelijking met omliggende landen komt de belastingdruk in Nederland nu wat hoger uit; in het Verenigd Koninkrijk wordt een stijging naar circa 34% verwacht, in Duitsland is dat ongeveer 28,5% en in België zal het effectieve tarief richting de 30% gaan.

Het kabinet beoogt vooral private equitymanagers te treffen en heeft geen aanwijzingen dat de maatregel innovatieve bedrijven die werknemersparticipatie gebruiken als financieringsvorm onevenredig zou benadelen. Er wordt geen drempel of vrijstelling geïntroduceerd voor kleine participaties; differentiatie zou leiden tot juridisch complexe en moeilijk uitvoerbare wetgeving. De Belastingdienst kan de regeling indien nodig zonder volledige IV-ondersteuning uitvoeren, hoewel goede digitale ondersteuning wenselijk is voor de handhaving. Er zijn signalen dat belanghebbenden hun structuren zullen aanpassen om de hogere heffing te ontlopen, en dit gedragsaspect is meegenomen in de raming.​

Versobering ETK-regeling

De ETK-regeling (extraterritoriale kostenregeling), bedoeld om inkomende werknemers onbelast te compenseren voor extra kosten van levensonderhoud en werkgerelateerde uitgaven, wordt versoberd. De belangrijkste wijziging is de afschaffing van de onbelaste vergoeding voor extra kosten van levensonderhoud – het grootste deel van de versobering. Uitgaande werknemers (tijdelijk werkend in het buitenland), die hun Nederlandse loon behouden, worden niet geraakt. Het doel van deze versobering is een gelijker speelveld te creëren tussen inkomende en lokale werknemers: inkomende werknemers worden nu al gecompenseerd door een hoger minimumloon in Nederland. Ook is een beperking van arbeidsmigratie (vooral laagproductieve arbeid) beoogd; het effect hiervan is naar verwachting echter gering, omdat de ETK-regeling doorgaans een kleine rol speelt in de arbeidsmigratiebeslissing.

Volgens het kabinet is er geen direct verband tussen deze versobering en het risico op uitbuiting van arbeidsmigranten; uitbuiting betreft vooral loon, arbeidstijden, huisvesting, en andere secundaire omstandigheden. De beoordeling van de budgettaire opbrengst van de versobering in het Belastingplan (€  miljoen) is hoger dan eerdere ramingen, omdat wordt uitgegaan van gedeeltelijke vervanging van kosten en actuele prijsniveaus.​

Tijdelijk overgangsrecht fonds voor gemene rekening (FGR)

Met betrekking tot het fonds voor gemene rekening (FGR) wordt tijdelijk overgangsrecht voorgesteld. Het overgangsrecht geldt alleen voor fondsen die op 31 december 2024 als fiscaal transparant kwalificeerden volgens de destijds geldende definities en regelgeving. Fondsen die na 31 december 2024 zijn opgericht of aangegaan, vallen alleen onder het overgangsrecht als zij eveneens fiscaal transparant waren vóór 2025. Dit zorgt ervoor dat toekomstige wijzigingen in de definitie van FGR fondsen die na 2024 zijn ontstaan, daadwerkelijk anders kunnen kwalificeren.

Het kabinet wijst erop dat het uitbreiden van het voorgestelde overgangsrecht naar álle fondsen die na 31 december 2024 worden opgericht een rechtsongelijkheid creëert. Het loslaten van het transparantiecriterium zou immers een ongelijke behandeling veroorzaken ten opzichte van bestaande FGR’s. De beoogde ongelijkheid vindt het kabinet niet te rechtvaardigen gezien het doel en de systematiek van de regeling.

Woningcorporaties

De staatssecretaris geeft aan dat het introduceren van een bestedingsreserve voor woningcorporaties meerdere haken en ogen heeft, vooral op het gebied van staatssteun, budgettaire en uitvoeringsaspecten. Zo’n reserve kan staatssteun impliceren, wat volgens EU-wetgeving alleen onder strikte voorwaarden is toegestaan. Onlangs heeft de Europese Commissie (EC) een publieke consultatie gehouden met betrekking tot een voorgenomen herziening van het DAEB-vrijstellingsbesluit uit 2012. Het doel van deze herziening is om EU-lidstaten in staat te stellen betaalbare huisvesting sneller en eenvoudiger te ondersteunen. Volgens de meest recente planning van de EC wordt het definitieve besluit voor het einde van het jaar verwacht. Gelet op de demissionaire status van dit kabinet is het aan een volgend kabinet om te wegen of, en zo ja, welke stappen – binnen de mogelijkheden van het Europese recht – worden genomen.

Bron: Schriftelijke beantwoording WGO I – pakket Belastingplan 2026, nr. 2025-0000542250, Ministerie van Financiën, 18 november 2025

Webinar Fiscale wijzigingen 2026

Op 1 januari jl. zijn veel fiscale regelingen aangepast. Niet alleen de belastingtarieven zijn aangepast, ook een aantal regelingen zelf. In deze twee uur durende online cursus van mr. Eric van Uunen staat centraal hoe de wijzigingen van de fiscale regelingen kunnen worden ingezet in fiscale adviestrajecten. Door het creëren van inzicht in de tarieven worden adviesmomenten aangestipt zodat u ondernemers proactief kunt adviseren.

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Belastingplan, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Standpunt overgangsrecht bestaande eigenwoningschulden en fictieve vervreemding eigen woning
Volgende artikel
Onderzoek legitieme portie in het erfrecht

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Tweede Kamer

Gevolgen aangenomen amendementen pakket Belastingplan 2026

Minister Heinen en staatssecretaris Heijnen sturen de Tweede en Eerste Kamer een brief over de aangenomen amendementen op het pakket Belastingplan 2026, de uitvoerbaarheid voor de Belastingdienst en budgettaire gevolgen.

Tweede Kamer

Belastingpakket 2026 aangenomen door Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft 27 november 2025 het Belastingpakket 2026 aangenomen.

BOR

Vierde nota van wijziging Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer een brief over de vierde nota van wijziging op het wetsvoorstel Belastingplan 2026.

Tweede Kamer

Overzicht appreciaties amendementen pakket Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer een overzicht van de appreciaties op de ingediende amendementen op het pakket Belastingplan 2026.

Nota nav verslag Fiscale Verzamelwet 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Eerste Kamer de nota naar aanleiding van het verslag Fiscale verzamelwet 2026.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar Fiscale wijzigingen 2026

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×