Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het tijdspad van de afrondende fase van de onderhandelingen van het Omnibus I-pakket en de betekenis daarvan voor de implementatie van de richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD).
De CSRD had uiterlijk 6 juli 2024 in nationale wetgeving moeten zijn omgezet; omdat dit niet tijdig is gebeurd, loopt er inmiddels een inbreukprocedure van de Europese Commissie tegen Nederland. Het Nederlandse implementatiewetsvoorstel richt zich vooral op de regels rond assurance van duurzaamheidsrapportages door accountants, terwijl de inhoudelijke rapportageverplichtingen via een separaat Implementatiebesluit CSRD worden ingevoerd. De rapportageplicht wordt gefaseerd ingevoerd, waarbij grote OOB‑ondernemingen met meer dan 500 werknemers als eerste vanaf boekjaar 2024 moeten rapporteren.
Vereenvoudiging Omnibus I-pakket
Tijdens het nationale implementatietraject heeft de Europese Commissie het Omnibus I‑pakket voorgesteld om de CSRD te vereenvoudigen. Dit pakket bestaat uit een procedurele “stop‑de‑klok‑richtlijn”, die de inwerkingtreding van bepaalde CSRD‑verplichtingen voor ondernemingen die vanaf boekjaar 2025 en 2026 moesten rapporteren met twee jaar uitstelt, en een inhoudelijke wijzigingsrichtlijn die vooral het toepassingsbereik (welke ondernemingen moeten rapporteren) beperkt. De stop‑de‑klok‑richtlijn is al verwerkt in het Nederlandse wetsvoorstel en in het ontwerp‑Implementatiebesluit en moet uiterlijk 31 december 2025 in werking treden.
De triloogonderhandelingen over de wijzigingsrichtlijn zijn gaande en concentreren zich op de drempels voor de rapportageplicht vanaf boekjaar 2027. De Commissie stelt een grens van >1.000 werknemers plus óf meer dan € 50 miljoen omzet óf 25 miljoen euro balanstotaal voor; de Raad wil >1.000 werknemers én meer dan € 450 miljoen omzet; het Europees Parlement pleit voor >1.750 werknemers én meer dan € 450 miljoen omzet. Omdat de posities relatief dicht bij elkaar liggen, verwacht de minister dat nog voor het einde van 2025 een akkoord wordt bereikt, waarna lidstaten één jaar hebben voor implementatie.
Het kabinet wil de implementatie van de wijzigingsrichtlijn meteen meenemen in het lopende CSRD‑implementatietraject, om te voorkomen dat eerst een wet wordt aangenomen die kort daarna weer moet worden aangepast. De reikwijdte in het implementatiewetsvoorstel zal daarom worden aangepast aan het uiteindelijke triloogakkoord en ook het Implementatiebesluit zal opnieuw worden voorgehangen en aan de Raad van State worden voorgelegd. Belangrijk voor Nederland is de zogeheten lidstaatoptie in het Raadsakkoord om ondernemingen die nu (vanaf 2024) rapportageplichtig zijn, maar door de nieuwe drempels vanaf 2027 niet meer, voor de tussenliggende boekjaren 2025–2026 vrij te stellen; het kabinet wil zich inzetten om deze optie in het definitieve akkoord te behouden en daarvan gebruik te maken. De minister adviseert de Kamer de behandeling van het wetsvoorstel aan te houden tot na indiening van een nota van wijziging waarin de definitieve wijzigingsrichtlijn is verwerkt, zodat de inhoudelijke behandeling kan plaatsvinden op basis van het volledige en actuele CSRD‑kader.



Geef een reactie