• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Nota nav verslag Wet differentiatie vliegbelasting naar Eerste Kamer

8 december 2025 door redactie

verhoging vliegbelasting

De nota naar aanleiding van het verslag bij de Wet differentiatie vliegbelasting licht de vragen toe over de nieuwe afstandsafhankelijke vliegbelasting.

Voor privéjets wordt aangegeven dat het aantal zakelijke vluchten (business aviation) in 2024 circa 13.400 bedroeg en dat de CO₂‑uitstoot per passagier bij privévluchten naar schatting vijf tot veertien keer hoger ligt dan bij lijnvluchten, al is hun aandeel in de totale luchtvaartuitstoot ongeveer een half procent.​

Er is gevraagd naar de uitzondering voor het Caribisch deel van het Koninkrijk, dat onder het lage tarief valt; het kabinet motiveert dit met de bijzondere staatsrechtelijke en maatschappelijke banden en met onderzoek waaruit blijkt dat geen uitzondering tot negatieve economische effecten zou leiden. Deze uitzondering betreft circa 500.000 passagiers per jaar, met een budgettair beslag van 20 miljoen euro. CE Delft verwacht beperkte impact op luchtvaart en aanverwante sectoren, een lichte afname van passagiers en een kleine verschuiving naar vrachtvluchten (circa 0,5 procent).​

Het kabinet kiest er bewust voor langeafstandsvluchten relatief zwaarder te belasten om externe kosten beter te internaliseren en op termijn 257 miljoen euro extra opbrengst te genereren, zonder korte vluchten specifiek zwaarder te belasten. Uit onderzoek volgt een geschatte CO₂‑reductie van circa 1,9 procent door verschuiving van langere naar kortere vluchten. De maatregel wordt binnen vijf jaar geëvalueerd op doeltreffendheid en doelmatigheid; tussentijds vinden structurele monitoringsstudies plaats naar passagiersstromen, netwerkkwaliteit, luchthavengelden en weglekeffecten, mede in het licht van de verlaging van de Duitse vliegbelasting. Ten slotte wordt bevestigd dat de vliegbelasting geldt voor alle vertrekkende passagiers vanaf een Nederlandse luchthaven, ongeacht nationaliteit of maatschappij, terwijl transferpassagiers zijn uitgezonderd om netwerkkwaliteit en concurrentiepositie te beschermen.

Bron: NnavV Vliegbelasting, Ministerie van Financiën,  5 december 2025

Filed Under: Belastingplan, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nota nav verslag Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 naar Eerste Kamer
Volgende artikel
Nota nav verslag wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht naar Eerste Kamer

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

contant geld

Nota nav verslag Belastingplan 2026 naar Eerste Kamer

Staatssecretaris Heijnen  biedt de Eerste Kamer de nota naar aanleiding van het verslag aan bij het Belastingplan 2026.

Nota nav verslag OFM 2026 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2026 gaat in op vragen van de ChristenUnie over het amendement-Van Eijk. Dit amendement vergroot de groep fondsen die gebruik kan maken van overgangsrecht bij de invoering van fiscale transparantie.

wet minimumbelasting 2024

Nota nav verslag Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij de Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 beantwoordt vragen over de verdere invulling van de wereldwijde minimumbelasting (Pijler 2) in Nederland.

CO2 reduceren

Nota nav verslag wetsvoorstel CBAM naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel CBAM gaat in op vragen over de nationale uitwerking van het Europese mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens (CBAM).

Tweede Kamer

Gevolgen aangenomen amendementen pakket Belastingplan 2026

Minister Heinen en staatssecretaris Heijnen sturen de Tweede en Eerste Kamer een brief over de aangenomen amendementen op het pakket Belastingplan 2026, de uitvoerbaarheid voor de Belastingdienst en budgettaire gevolgen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar Fiscale wijzigingen 2026

AGENDA

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×