Het fiscale belang van een verlengde belastingplicht na emigratie voor zeer vermogende personen is beperkt en de uitvoeringslasten zijn groot.
Dit schrijft staatssecretaris Heijnen in een Kamerbrief over het vervolgonderzoek naar het invoeren van een trailing tax. Nederland kent al diverse exitheffingen en een trailing tax kan in beginsel vooral functioneren als aanvulling op of op basis van internationale afspraken. Het effect van een trailing tax is de komende jaren beperkt, omdat Nederland een uitgebreid verdragennetwerk heeft en een trailing tax in beginsel niet kan worden geëffectueerd als er een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting geldt.
Beperkt budgettair belang, grote uitvoeringslasten
Uit het onderzoek blijkt dat het verwachte fiscale belang van een trailing tax beperkt is. De potentiële jaarlijkse opbrengst bedraagt circa € 16 tot 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel, maar zal in de praktijk mede door gedragseffecten lager uitvallen. De maatregel zou daarnaast grote uitvoeringslasten, aanzienlijke complexiteit en intensivering van het toezicht met zich meebrengen. De toepassing is tijdsintensief, privacygevoelig en vraagt toegang tot betrouwbare informatie, vooral bij niet‑verdragslanden. Invordering in die landen is zeer lastig en kostbaar door het ontbreken van bijstand bij invordering en complexe buitenlandse invorderingsregels.
Het onderzoek laat zien dat een trailing tax in bijna 90% van de gevallen strijdig zou zijn met een belastingverdrag. Slechts een kleine groep zeer vermogende emigranten zou daadwerkelijk geraakt worden, terwijl ontwijkingsmogelijkheden – zoals eerst verhuizen naar een verdragsland – reëel zijn. Daarmee bestaat het risico dat vooral emigraties zonder fiscaal motief worden geraakt.
Alternatieven en internationale inzet
De staatssecretaris schetst verschillende varianten van een trailing tax, gericht op zeer vermogende personen en/of landen met een lage belastingdruk, maar benadrukt dat de uitvoerbaarheid sterk afhangt van de gekozen doelgroep, landenlijst en bewijsregels. Als alternatief noemt hij een nieuwe exitheffing voor zeer vermogenden die emigreren naar laagbelastende landen, berekend over het vermogen bij vertrek, maar benadrukt dat dit een nieuw en internationaal niet toegepast concept is dat nadere verkenning vergt.
Het kabinet blijft inzetten op internationale afspraken binnen OESO en EU om fiscale concurrentie en grondslaguitholling tegen te gaan en wil via een beleidsevaluatie nagaan of bestaande exitheffingen hun doel bereiken. De keuze om een (variant van) trailing tax verder te onderzoeken of in te voeren, laat de staatssecretaris aan een volgend kabinet.






Geef een reactie