• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Fiscale belang trailing tax beperkt

16 december 2025 door redactie

buitenlands belastingplichtigen

Het fiscale belang van een verlengde belastingplicht na emigratie voor zeer vermogende personen is beperkt en de uitvoeringslasten zijn groot.

​Dit schrijft staatssecretaris Heijnen in een Kamerbrief over het vervolgonderzoek naar het invoeren van een trailing tax. Nederland kent al diverse exitheffingen en een trailing tax kan in beginsel vooral functioneren als aanvulling op of op basis van internationale afspraken. Het effect van een trailing tax is de komende jaren beperkt, omdat Nederland een uitgebreid verdragennetwerk heeft en een trailing tax in beginsel niet kan worden geëffectueerd als er een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting geldt.​

Beperkt budgettair belang, grote uitvoeringslasten

Uit het onderzoek blijkt dat het verwachte fiscale belang van een trailing tax beperkt is. De potentiële jaarlijkse opbrengst bedraagt circa € 16 tot 38 miljoen, afhankelijk van de gekozen variant en duur van de maatregel, maar zal in de praktijk mede door gedragseffecten lager uitvallen. De maatregel zou daarnaast grote uitvoeringslasten, aanzienlijke complexiteit en intensivering van het toezicht met zich meebrengen. De toepassing is tijdsintensief, privacygevoelig en vraagt toegang tot betrouwbare informatie, vooral bij niet‑verdragslanden. Invordering in die landen is zeer lastig en kostbaar door het ontbreken van bijstand bij invordering en complexe buitenlandse invorderingsregels.​

Het onderzoek laat zien dat een trailing tax in bijna 90% van de gevallen strijdig zou zijn met een belastingverdrag. Slechts een kleine groep zeer vermogende emigranten zou daadwerkelijk geraakt worden, terwijl ontwijkingsmogelijkheden – zoals eerst verhuizen naar een verdragsland – reëel zijn. Daarmee bestaat het risico dat vooral emigraties zonder fiscaal motief worden geraakt.​

Alternatieven en internationale inzet

De staatssecretaris schetst verschillende varianten van een trailing tax, gericht op zeer vermogende personen en/of landen met een lage belastingdruk, maar benadrukt dat de uitvoerbaarheid sterk afhangt van de gekozen doelgroep, landenlijst en bewijsregels. Als alternatief noemt hij een nieuwe exitheffing voor zeer vermogenden die emigreren naar laagbelastende landen, berekend over het vermogen bij vertrek, maar benadrukt dat dit een nieuw en internationaal niet toegepast concept is dat nadere verkenning vergt.​

Het kabinet blijft inzetten op internationale afspraken binnen OESO en EU om fiscale concurrentie en grondslaguitholling tegen te gaan en wil via een beleids­evaluatie nagaan of bestaande exitheffingen hun doel bereiken. De keuze om een (variant van) trailing tax verder te onderzoeken of in te voeren, laat de staatssecretaris aan een volgend kabinet.

Bron: Kamerbrief vervolgonderzoek trailing tax, nr. 2025-0000497873, Ministerie van Financien, 15 december 2025

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Bronbelasting zeer effectief bij bestrijding rente- en royaltystromen
Volgende artikel
Hof bevestigt WOZ-waarde van € 2.030.000; informatieplicht nageleefd

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Belastingontwijking

Bronbelasting zeer effectief bij bestrijding rente- en royaltystromen

De bronbelasting blijkt zeer effectief in de bestrijding van rente- en royaltystromen, al is er weinig effect zichtbaar in de dividendstromen naar laagbelastende jurisdicties. Ook blijkt de maatregel tegen mismatches bij toepassing van het zakelijkheidsbeginsel effectief in het tegengaan van dubbele niet‑heffing.​

aanpak witwassen; belastingparadijs

Opnieuw minder bedrijfswinsten via Nederland naar belastingparadijzen

De inkomens uit buitenlandse directe investeringen en royalty’s die vanuit Nederland naar landen met een laag belastingtarief stromen, zijn in 2024 opnieuw afgenomen blijkt uit nieuwe cijfers van DNB. Waar deze geldstromen eerder vooral bestonden uit royalty‑inkomsten, zoals merk- en auteursrechten, gaat het nu vooral om dividenden.

minimumbelasting

Standpunt berekening inkomen-inclusiebijheffing bij interne overdracht van een laagbelaste groepsentiteit

De Kennisgroep Pijler 2 heeft een vraag beantwoord over de berekening van het bedrag aan inkomen-inclusiebijheffing ingeval van een overdracht, binnen dezelfde groep, gedurende het verslagjaar, van een laagbelaste groepsentiteit door een in Nederland gevestigde moederentiteit aan een andere moederentiteit die gevestigd is in een andere staat.

zwanger-werknemer

Standpunt Verdrag NL – BEL en heffingsrecht WAZO-uitkeringen ivm zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof

De Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag heeft een standpunt ingenomen over de toepassing van het belastingverdrag tussen Nederland en België bij uitkeringen op grond van de Wet arbeid en zorg in verband met zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof en aanvullingen van de werkgever daarop.

Standpunt over zelfstandige die als docent werkt en Verdrag NL-BEL

De Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag heeft een standpunt ingenomen over het lerarenartikel in het belastingverdrag Nederland - België. De vraag ziet op een zelfstandige die als docent werkt voor een Nederlandse onderwijsinstelling en vervolgens na twee jaar in dienst treedt als docent bij dezelfde onderwijsinstelling.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

AGENDA

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×