• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Belastingplan
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Bijtellingsverhoging elektrische auto 2020 geen schending artikel 1 EP

31 maart 2026 door Sharog Susani

laadkosten auto van de zaak

De verhoging per 1 januari 2020 van het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s van 4% naar 8% vormt geen onaanvaardbare inbreuk op artikel 1 Eerste Protocol EVRM. Dit geldt ook voor belastingplichtigen die vóór de aankondiging al onomkeerbare financiële verplichtingen waren aangegaan.

Een werknemer heeft in 2020 een elektrische Hyundai Kona van zijn werkgever ter beschikking gesteld gekregen. De werkgever had de auto op 2 april 2019 definitief besteld. De datum van eerste toelating is 20 mei 2020. De catalogusprijs bedraagt € 40.910. De werkgever past bij de inhouding van loonheffingen een bijtelling van 8% toe. In zijn aangifte ib/pvv voor 2020 claimt de werknemer een negatieve correctie op het loon, gebaseerd op het in 2019 geldende bijtellingspercentage van 4%. De inspecteur wijkt af van de aangifte en legt een aanslag op met een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 54.298. In geschil is of de bijtellingsverhoging per 1 januari 2020 een onaanvaardbare inbreuk vormt op art. 1 EP.

Rechtbank oordeelt ten onrechte in voordeel werknemer

Rechtbank Noord-Nederland heeft het beroep van de werknemer gegrond verklaard en geoordeeld dat de bijtellingsverhoging op stelselniveau in strijd is met artikel 1 EP. De rechtbank heeft daartoe overwogen dat de wetgever met geen woord heeft gerept over de groep belastingplichtigen die vóór de aankondiging op 28 juni 2019 al onomkeerbare verplichtingen was aangegaan. Hof Arnhem-Leeuwarden verwerpt dit oordeel. Uit de parlementaire geschiedenis blijkt namelijk dat de gevolgen voor deze specifieke groep wél onderwerp van debat zijn geweest. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft in het debat van 3 juli 2019 expliciet erkend dat het om een relatief kleine groep van circa 10.000 mensen gaat, voor wie de maatregel per maand een verschil van een paar tientjes zou maken. De overweging van de rechtbank mist daarmee feitelijke grondslag.

Wetgever blijft binnen ruime beoordelingsmarge

Het hof stelt voorop dat niet elke wijziging van belastingwetgeving een door artikel 1 EP verboden inbreuk vormt. Burgers kunnen in het algemeen niet erop vertrouwen dat belastingwetgeving ongewijzigd blijft. Er bestaat geen grond om in dit geval van dit uitgangspunt af te wijken, temeer niet gezien de politieke aandacht voor de bijtellingsregeling en het bestaande overgangsrecht dat aansluit bij de datum eerste toelating van de auto. De wetgever heeft bewust gekozen de maatregel niet een halfjaar later te laten ingaan, omdat dit niet uitvoerbaar bleek voor de Belastingdienst. Met die afweging is de wetgever niet buiten zijn ruime beoordelingsmarge getreden. Van een individuele en buitensporige last is evenmin sprake: de werknemer heeft ter zitting bevestigd dat de extra heffing over ten hoogste € 76 hem niet buitensporig belast. Het hoger beroep van de inspecteur is gegrond.

Wet: art. 13bis Wet LB 1964 en art. 1 EP EVRM

Bron: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 17-03-2026, ECLI:NL:GHARL:2026:1661, 25/2055 | NDFR

Filed Under: Auto, Belastingheffing auto’s (MRB en BPM), Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geen buitensporige last ondanks hoger box 3-heffing
Volgende artikel
NOB: Voorgestelde fiscale behandeling ingeprijsd valutaresultaat deelnemingsvrijstelling vraagt aandacht

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Belastingplan 2027: dit verandert voor youngtimers en fossiele auto’s van de zaak

Tax Talks licht de wijzigingen voor youngtimers en de pseudo-eindheffing vanaf 2027 toe.

Nieuwe subsidieregeling elektrische auto’s voor lage inkomens

De ingroei van elektrische auto’s verloopt tot nu toe conform voorspellingen, maar stagneert in de particuliere sector. Staatssecretaris Bertram informeert de Kamer over maatregelen voor elektrisch rijden, laadinfrastructuur, schoon en emissieloos bouwen en mobiel erfgoed.

kilometervergoeding

Kabinet wil bijtelling zakelijke auto niet tussentijds aanpassen

Het kabinet ziet geen aanleiding om de fiscale bijtellingsregeling voor de auto van de zaak gedurende het kalenderjaar aan te passen. Staatssecretaris Eerenberg houdt vast aan de eenvoudige benadering waarbij bepalend is of op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé wordt gereden.

autobelastingen

Bezwaar motorrijtuigenbelasting vanaf 10 september ook online

Vanaf 10 september 2026 is het mogelijk om online bezwaar te maken tegen een naheffingsaanslag, boete, betaling of beschikking voor de motorrijtuigenbelasting (mrb).

laadkosten auto van de zaak

Lease-subsidie voor elektrische auto kan vervoersarmoede gerichter aanpakken

Een gerichte lease-subsidie voor elektrische auto’s is volgens onderzoekers een effectiever en goedkoper alternatief dan de huidige verlaging van de brandstofaccijns. In een artikel in ESB stellen zij dat de bestaande accijnskorting van 1,7 miljard euro per jaar vooral terechtkomt bij huishoudens met hogere inkomens, terwijl juist mensen met een laag inkomen die veel kilometers... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

AGENDA

Online cursus BTW, factuurvereisten en ViDA | PE Accreditatie

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA | PE Accreditatie

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Basiscursus Estate planning | PE Accreditatie

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Estate Planning | PE Accreditatie

Webinar Fiscale wijzigingen 2027 | PE Accreditatie

Online cursus Btw-aangifte | PE Accreditatie

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord | PE Accreditatie

Masterclass Overdrachtsbelasting | PE Accreditatie

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

 

×