• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Kort gebruik auto staat 100% teruggaaf BPM in de weg

30 oktober 2018 door Remco Latour

Het bpm-bedrag dat men kan terugvragen vanwege het overbrengen van een auto naar het buitenland is niet afhankelijk van het gebruik tussen het moment van registratie en het moment van ‘export’. Om de bij eerste registratie betaalde bpm volledig terug te krijgen, mag de auto niet in Nederland zijn gebruikt.

In een zaak voor Hof Den Bosch was een auto op 2 januari 2016 voor het eerst in het Nederlandse kentekenregister op naam gesteld. De kentekenhouder, een bedrijf, moest daarom bpm betalen. Diezelfde dag verkocht het bedrijf de auto aan een ander bedrijf. Nadat de auto een paar keer in andere handen was overgegaan, kocht een nieuwe koper op 24 februari 2016 de auto. De volgende dag bracht hij de auto naar Duitsland en beëindigde de kentekenregistratie in Nederland. De kentekenhouder meent recht te hebben op een bpm-teruggaaf ter grootte van het bpm-bedrag dat is geheven op 2 januari 2016. Het hof wijst hem erop dat de huidige wet- en regelgeving niet voorziet in een teruggaafsysteem waarbij het bedrag van de teruggaaf afhankelijk is van het gebruik tussen het moment van registratie en het moment van export van de auto. In plaats daarvan vermindert de fiscus de te verlenen teruggaaf met een percentage. Dit percentage is in beginsel afhankelijk van het aantal maanden dat is verstreken tussen het tijdstip waarop men de bpm moet betalen en het tijdstip van uitvoer. Wel bestaat een goedkeurend beleid waardoor men alle bpm kan terugkrijgen. Daarvoor is echter vereist dat de kentekenhouder aantoont dat de auto niet in Nederland is gebruikt. In deze zaak kan de kentekenhouder dit bewijs niet leveren. Hij krijgt daarom alleen de bpm terug die hij bij zijn aankoop zelf heeft betaald.

 

Wet: art. 14a, vierde lid Wet BPM 1992

Regeling: art. 8d UR BPM 1992

Besluit: onderdelen 11.1 en 11.2 Kaderbesluit bpm

Meer informatie: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch 23 augustus 2018 (gepubliceerd 26 oktober 2018), ECLI:NL:GHSHE:2018:3556

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Te hoge eigenwoningrente aan ouders is schenking
Volgende artikel
NOB-reactie nota's van wijziging Belastingplan 2019

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×