• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Fiscus hoeft onjuiste data kentekenbewijs niet te gebruiken

5 februari 2015 door Remco Latour

Als een kentekenbewijs onjuiste gegevens bevat, hoeft de inspecteur deze gegevens niet te gebruiken bij de berekening van een teruggaaf van de BPM vanwege de export van een auto. Met dit oordeel vernietigde de Hoge Raad de eerdere uitspraak van Hof Den Bosch.

In deze zaak had een handelaar in gebruikte personenauto’s de registratie van een auto beëindigd omdat hij de auto had geëxporteerd naar Frankrijk. Hij vroeg een teruggaaf van BPM aan, waarbij hij uitging van de gegevens op het kentekenbewijs. Volgens het kentekenbewijs was de auto in juli 2009 voor het eerst toegelaten op de openbare weg en opgenomen in het Nederlandse kentekenregister als nieuwe, ongebruikte auto. In werkelijkheid was de auto al in 2005 toegelaten op de openbare weg en ingeschreven in het Duitse kentekenregister. Dit was overigens niet in geschil. De handelaar stelde echter dat de inspecteur verplicht was te werken met de gegevens op het kentekenbewijs. Dit zou leiden tot een hogere BPM-teruggaaf, omdat deze lager is naarmate de auto langer in gebruik is. Hof Den Bosch volgde het standpunt van de autohandelaar, maar de Hoge Raad dacht daar anders over. In beginsel moet de fiscus uitgaan van de authentieke gegevens in het kentekenregister. Als deze regel een goede vervulling van de publieke taak belet, mag de fiscus ervan afwijken. De inspecteur mocht daarom de BPM-teruggaaf berekenen op basis van de juiste data. Dat de inspecteur verplicht is onjuistheden in het kentekenbewijs te melden aan de RDW, deed daaraan niets af. De RDW is immers niet wettelijk belast met het vaststellen van de BPM.

 

Wet: artikel 14a, eerste lid BPM 1992 en artikel 43b, eerste en tweede lid, onderdeel d Wegenverkeerswet

Regeling: artikel 8d Uitv.reg. BPM 1992

Meer informatie: Hoge Raad, 30 januari 2015, ECLI:NL:HR:2015:143

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
3232 ATR's en APA's afgegeven in laatste vier jaar
Volgende artikel
Nieuwe versie Landbouwnormen 2014

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×