• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

CO2-component in BPM leidde tot te hoge belasting

11 juni 2012 door Asha Stuivenwold

De CO2-component die sinds 1 januari 2010 is ingevoerd in de BPM leidde bij een ingevoerde auto tot een te hoge heffing. Dit is in strijd met artikel 110 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, zo oordeelde Hof Arnhem.

Het ging in deze zaak om de berekening van de BPM over een auto die uit Duitsland was geïmporteerd. De datum van eerste toelating in Duitsland was 2006, de invoer vond plaats in 2010. Het hof moest oordelen of artikel 10b Wet BPM voorkomt dat er strijdigheid is met artikel 110 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU). Vanaf 1 januari 2010 is in de BPM berekening voor ingevoerde auto’s een CO2-component ingevoerd. Artikel 10b Wet BPM garandeert dat niet meer belasting wordt geheven dan nog rust op een soortgelijke auto die op de datum van eerste ingebruikname in Nederland is. De belanghebbende moet in de aangifte een beroep op deze bepaling doen. Maar dit artikel voorkomt geen strijdigheid met artikel 110 VWEU, zo oordeelde het hof. In dat artikel is bepaald dat een nieuwe heffingssystematiek per saldo niet mag leiden tot een hoger bedrag aan BPM dan iemand zou moeten betalen als de auto vóór de invoering van de nieuwe heffingssystematiek zou zijn ingevoerd. Het restant aan BPM dat nog drukte op een op 31 december 2009 in Nederland ingevoerde gelijksoortige auto was lager dan de BPM die de man moest voldoen voor zijn ingevoerde auto. Verschuldigde BPM moest volgens het hof tot dat bedrag worden beperkt.

Meer informatie: Gerechtshof Arnhem, 15 mei 2012 (gepubliceerd op 1 juni 2012), LJN: BW7240

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Douane waarschuwt Oranjesupporters voor beperkte vrijstelling accijnsgoederen
Volgende artikel
Belastingdienst, AFM, BFT en NBA samen tegen ontoelaatbaar gedrag accountants

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×