• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Belastingverdrag met Duitsland

17 november 2015 door Tanja Verstelle

Op 1 januari 2016 treedt het nieuwe belastingverdrag met Duitsland in werking. In het verdrag zijn soms forse aanpassingen opgenomen voor mensen die hun inkomen – loon of pensioen – ontvangen uit het ene land, maar wonen in het andere land. Belastingplichtigen kunnen onder voorwaarden gebruikmaken van overgangsrecht en –regeling en een compensatieregeling, als de nieuwe regels tot belastingnadeel leiden.

Algemene overgangsregeling (overgangsrecht)

Voor het eerste jaar na inwerkingtreding van het nieuwe verdrag geldt een algemene overgangsregel. Belastingplichtigen kunnen ervoor kiezen om nog één jaar de regels te volgen van het oude verdrag. Dit is gunstig voor veel belastingplichtigen die nadeel ondervinden van het nieuwe verdrag.

 

Overgangsregeling: Wonen in Duitsland – pensioen ontvangen uit Nederland

Onder het oude verdrag worden bedrijfspensioenen belast in het woonland van de gepensioneerde. Het Nederlandse pensioen van inwoners van Duitsland wordt derhalve in Duitsland belast. De heffing in Duitsland is door het daar geldende belastingrecht op pensioen veel voordeliger dan de heffing in Nederland. Afhankelijk van de ingangsdatum van het pensioen wordt slechts een deel van het pensioen in de heffing betrokken. Onder het nieuwe verdrag worden bedrijfspensioenen belast in het bronland indien het pensioen meer bedraagt dan € 15.000 per jaar. Het Nederlandse pensioen van inwoners van Duitsland wordt derhalve in Nederland belast. De heffing in Nederland over het gehele pensioen loopt op tot 52%. In veel gevallen leidt dit tot een fors hogere heffing dan in de oude situatie het geval was.

 

Om de gepensioneerden woonachtig in Duitsland met een Nederlands pensioen tegemoet te komen, geldt voor een periode van zes jaar na inwerkingtreding van het verdrag een overgangsregeling. Het tarief wordt gedurende die zes jaar stapsgewijs verhoogd. Een gepensioneerde kan alleen kiezen van de overgangsregeling gebruik te maken als hij vanaf 12 april 2012 onafgebroken inwoner van Duitsland is geweest en de eerste betaling van het betreffende pensioen voor 1 januari 2016 heeft ontvangen. De gepensioneerde kan de regeling niet meer toepassen zodra hij (tijdelijk) niet meer in Duitsland woont.

 

In het eerste jaar is het meestal gunstiger om te kiezen voor het algemene overgangsrecht.

 

Let op: De overgangsregeling geldt niet voor uitkeringen waarvoor Nederland reeds op grond van het oude verdrag het heffingsrecht had; denk daarbij aan een afkoopsom voor lijfrente en de AOW- / WIA- / WAO- / WAJONG-uitkeringen.

 

Wonen in Nederland – pensioen ontvangen uit Duitsland

Indien iemand in deze situatie nadeel ondervindt van de nieuwe regels voor pensioenen in het nieuwe verdrag kan hij uitsluitend gebruik maken van het algemene overgangsrecht.

 

Compensatieregeling: wonen in Nederland – inkomen in Duitsland belast

Net als tussen Nederland en België komt er ook tussen Nederland en Duitsland een compensatieregeling om het financiële nadeel op te heffen dat ontstaat doordat iemand wiens inkomen in Duitsland is belast niet gebruik kan maken van aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek en persoonsgebonden aftrekposten.  Zodra iemand meer belasting in Duitsland moet betalen dan hij betaald zou hebben wanneer hij in Nederland gewerkt zou hebben, kan hij aangeven bij zijn belastingaangifte gebruik te willen maken van de compensatieregeling.  De compensatie wordt berekend door het verschil te nemen tussen:

  • het totaalbedrag van de belasting en eventueel premie volksverzekeringen die iemand  in Nederland betaalt, opgeteld bij de belasting en eventueel vergelijkbare premies voor de sociale zekerheid die diegene in Duitsland betaalt; en
  • het bedrag dat hij in Nederland aan belasting en premie volksverzekeringen zou betalen als de in Duitsland belaste inkomsten uit werk ook in Nederland belastbaar zouden zijn.

 

Splittingverfahren

Gehuwden of samenwonenden met een geregistreerd partnerschap, waarvan een partner in Nederland inkomsten heeft, kunnen er in alle gevallen voor gaan kiezen samen belastingaangifte te doen in Duitsland. Nu is dat nog niet mogelijk als het Nederlandse inkomen te hoog is.

 

Let op: de Compensatieregeling en het Splittingverfahren werken op elkaar in. Het hangt sterk af van de privésituatie wat het meest voordelig is: slechts een of beide regelingen toepassen.

 

Overige wijzigingen

De belangrijkste overige wijzigingen in het verdrag zijn te vinden in de 183-dagen regeling, de regelingen voor bestuurders en docenten, het winst artikel en informatie-uitwisseling. Voor de 183-dagen regeling bijvoorbeeld wordt niet langer aangesloten bij het kalenderjaar maar per tijdvak van 12 maanden beginnend of eindigend in het belastingjaar. Dit kan bij werkperiodes die doorlopen over de grens van een kalenderjaar tot gevolg hebben dat de periode van 183 dagen wel overschreden wordt, terwijl dat bij het oude verdrag niet zo zou zijn. De heffingsbevoegdheid verschuift in dat geval van het ene land naar het andere.

 

Wet:  Verdrag Nederland-Duitsland  

Meer informatie: Een pensioen, lijfrente of socialeverzekeringsuitkering ontvangen uit Duitsland

Filed Under: Internationaal & Europees recht, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Renteaftrekbeperkingen op een rijtje
Volgende artikel
Schumacker-toets ziet op heel jaar

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

UBO-register

Internetconsultatie Wijzigingsbesluit toegang UBO-registers natuurlijke personen en rechtspersonen met legitiem belang

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Wijzingingsbesluit toegang UBO-registers voor natuurlijke personen en rechtspersonen met een legitiem belang.

Nederland mag loon van Portugese uitzendkrachten belasten

Een Portugese vennootschap detacheert in 2016 werknemers naar een project in Nederland van een Belgische nv, terwijl de werknemers minder dan 183 dagen in Nederland verblijven en op de Portugese loonlijst staan. Het hof past het materiële werkgeversbegrip uit art. 15, lid 2, verdrag Nederland–Portugal toe en oordeelt dat de Belgische nv de materiële werkgever is, omdat de werknemers onder haar gezag werken en de loonkosten functioneel aan de Nederlandse vaste inrichting zijn toe te rekenen. Daardoor komt de beloning ten laste van de Nederlandse vaste inrichting, zijn de cumulatieve voorwaarden van art. 15, lid 2, niet vervuld en heeft Nederland heffingsrecht; het hoger beroep van de Portugese vennootschap is ongegrond.

malta

Misbruikbepaling verdrag Nederland-Malta treft Maltese objectvrijstelling

De Hoge Raad bevestigt dat de objectvrijstelling in Malta voor niet‑geremitteerde vermogenswinsten een ‘bijzondere regeling’ is in de zin van artikel 30 van het verdrag Nederland‑Malta. Daardoor mag Nederland de in Nederland behaalde vermogenswinsten van de Maltese bv in de heffing van vpb betrekken.

Nederland en Thailand sluiten nieuw belastingverdrag

Nederland en Thailand hebben een nieuw belastingverdrag ondertekend. Het vernieuwde verdrag bevat afspraken om belastingontwijking tegen te gaan en moderniseert de bestaande bepalingen. Daarnaast krijgt Nederland opnieuw het recht om belasting te heffen over pensioeninkomsten van Nederlanders die in Thailand wonen.

meldingsplicht grensoverschrijdende constructies

EC publiceert tweede evaluatie DAC

De Europese Commissie heeft de tweede evaluatie gepubliceerd van de DAC (Directive Administrative on Cooperation).

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×