• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Beperkt aantal RDW-keuringen door corona (update)

1 april 2020 door Anne-Marie Noordenbos

BPM; auto

In verband met het coronavirus heeft de RDW het keuringsaanbod sinds half maart beperkt. Dat houdt onder meer in dat er geen invoerkeuringen plaatsvinden.

Normaal gesproken vraagt men bij de RDW een Nederlands kenteken aan. Daarna kan bij de Belastingdienst de aangifte bpm ingediend worden en geeft de RDW het kenteken af. Door de corona-maatregelen voert de RDW geen invoerkeuringen uit en kan men tijdelijk geen Nederlands kenteken aanvragen. Zolang er geen verzoek tot inschrijving in het kentekenregister kan worden gedaan bij de RDW, kan de aangifte niet worden ingediend. Dit geldt ook bij de ‘melding bpm’ of ‘opgave bruto bpm-bedrag’.

Wat betekent dit concreet? 

  • De aangifte bpm kan niet worden gedaan als het voertuig niet gekeurd is door de RDW.
  • Zodra de RDW het reguliere keuringsaanbod hervat kan men een keuringsafspraak inplannen en de aangifte bpm indienen. Houdt hiervoor de website van de RDW in de gaten.
  • De RDW heeft in overleg met de branche besloten dat fysieke identificatie van bepaalde voertuigen tijdelijk niet nodig is.

Meer informatie: Belastingdienst, 31 maart 2020

Filed Under: Auto, Covid-19, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Termijn WBSO-mededeling en aanvraag verlengd
Volgende artikel
Update Coronadossier voor de ondernemer

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Ondernemers ontvingen te veel NOW-steun door strategisch gedrag

Bijna veertig procent van de onderzochte bedrijven rapporteerde een hoger omzetverlies dan uit de btw-cijfers blijkt. Dit leidde tot een te hoge subsidie-uitkering, die voor de volledige NOW1-regeling wordt geschat op circa € 740 miljoen. Dit schrijven onderzoekers in een artikel in ESB.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×