• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Stichting na afsplitsing ANBI-status kwijt

8 maart 2021 door Remco Latour

thuiszorg vof

De activiteiten van een instelling moeten primair en rechtstreeks het algemeen nut dienen, als het de status van algemeen nut beogende instelling wil behouden. Een afsplitsing van de operationele activiteiten kan dus leiden tot het verlies van deze status.

Een stichting was op 1 januari 2017 opgericht in het kader van de juridische fusie van twee stichtingen. Deze twee stichtingen hadden de status van algemeen nut beogende instelling (ANBI). Na de fusie zette de verkrijgende stichting de activiteiten van de twee verdwenen stichtingen voort. Het ging daarbij om activiteiten op het gebied van de gezondheidszorg en ouderenzorg. De nieuwe stichting verkreeg ook de ANBI-status. Op 1 mei 2017 splitste de stichting haar operationele activiteiten af naar drie bv’s waarin zij alle aandelen hield. Sindsdien bepaalde de stichting alleen nog maar het beleid van de bv’s en vervulde zij taken op concernniveau. De Belastingdienst meende dat de stichting niet meer voldeed aan de voorwaarden van de ANBI-status in trok deze status in.

Eigen activiteiten zijn relevant

De stichting begint vervolgens een beroepsprocedure. Zij voert aan dat haar statutaire doelstelling is gericht op het verlenen en bevorderen van een goede gezondheidszorg. Maar Hof Den Haag vindt dat onvoldoende. Het is ook vereist dat de activiteiten van de stichting primair en rechtstreeks het algemeen belang dienen. Bovendien moet de stichting zulke activiteiten zelf verrichten. Na de juridische afsplitsing is dit niet langer het geval. Het hof verwerpt de stelling van de stichting dat hier een ‘doorkijkbenadering’ geldt. De Belastingdienst heeft terecht de ANBI-status ingetrokken.

Wet: art. 5b AWR

Regeling: art. 1a UR AWR 1994

Bron: Gerechtshof Den Haag 20 januari 2021 (gepubliceerd 4 maart 2021), ECLI:NL:GHDHA:2021:270, BK-20/00480

Filed Under: Estate Planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
UWV verstuurt voorlopige berekeningen Wtl 2020
Volgende artikel
Vooraankondiging arresten Hoge Raad 12 maart 2021

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

contant geld

Vernieuwing Wet op de consignatie van gelden

Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het voornemen om Wet op de consignatie van gelden (Wcg) te vernieuwen.

Onderzoek legitieme portie in het erfrecht

40% van de Nederlanders is in alle gevallen vóór het behoud van de legitieme portie. Staatssecretaris Rutte stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Draagvlak voor de legitieme portie' van het Wetenschappelijk Onderzoek – en Datacentrum (WODC).

NOW concernregeling

Derde nota van wijziging wetsvoorstel Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer de derde nota van wijziging bij het wetsvoorstel Belastingplan 2026.

gift aan stichting

Standpunt periodieke gift waarbij slechts een termijn is uitgevoerd

De Kennisgroep inkomstenbelasting niet-winst heeft de vraag beantwoord of het tussentijds niet nakomen van de verplichtingen op grond van de schenkingsovereenkomst tussen de belastingplichtige en een ANBI of vereniging gevolgen heeft voor de genoten periodieke giftenaftrek over al voldane termijnen.

Tax Talks

Bedrijfsopvolgingsregeling vanaf 2026 ingrijpend aangepast

De bedrijfsopvolgingsregeling ondergaat per 1 januari 2026 ingrijpende wijzigingen. De bezitseis verlengt voor oudere ondernemers, herstructureringen worden versoepeld, maar de BOR wordt beperkt tot gewone aandelen van minimaal 5 procent—mits goedgekeurd door Brussel. Voor fiscale professionals en ondernemers zijn rechtzetting van planning en administratieve voorbereiding nu essentieel.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus Familiestichting en family governance

Basiscursus Estate planning

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×