• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Nieuwe handreiking voor onbeheerde nalatenschappen

23 april 2021 door Niobe Moen

Een inwoner is overleden, maar de erfgenamen zijn niet bekend. Wat te doen in het geval van een nalatenschap? Deze nieuwe handreiking bevat een stappenplan hoe als gemeente te handelen.

Elk jaar overlijden er mensen waarbij de erfgenamen niet in beeld zijn. De Wet op de Lijkbezorging bepaalt dat de gemeente van overlijden in deze gevallen de opdrachtgever is voor de uitvaart en deze ook voor rekening neemt. De kosten kunnen worden verhaald op de nalatenschap of op erfgenamen. Maar wat als er die laatste er niet of niet bekend zijn?

Nieuwe handreiking met stappenplan

Het het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) stelde voor deze situatie de Handreiking Gemeenten met betrekking tot Onbeheerde Nalatenschap op. Gemeenten kunnen deze gebruiken als leidraad. Hierin staat beschreven wat de werkwijze is en hoe om te gaan met een onbeheerde nalatenschap nadat de uitvaart heeft plaatsgevonden. Via welke instanties mogelijke erfgenamen bijvoorbeeld opgespoord kunnen worden, welke regels te hanteren bij een huisbezoek en wat er gebeurd na een melding bij het RVB. De handreiking werd ontwikkeld in samenwerking met Programma Mens Centraal en de VNG. Eerder was er de algemene handreiking Onbeheerde Nalatenschappen.

Melding maken

In het geval dat er geen erfgenamen zijn of andere partijen die de afwikkeling op zich kunnen nemen, kan een gemeente melding doen van de vermoedelijk onbeheerde nalatenschap bij het RVB. De organisatie onderzoekt vervolgens of het de nalatenschappen kan afwikkelen. Ook als de staat als erfgenaam is aangewezen, kan het RVB dit afhandelen. Wat er gebeurt na een melding staat ook in de handreiking beschreven.

Dit artikel is eerder verschenen op gemeente.nu

Filed Under: Estate Planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Veelgestelde vragen toeval-Amerikanen
Volgende artikel
Rechtsbescherming Belastingdienst moeilijk toegankelijk

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

contant geld

Vernieuwing Wet op de consignatie van gelden

Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het voornemen om Wet op de consignatie van gelden (Wcg) te vernieuwen.

Onderzoek legitieme portie in het erfrecht

40% van de Nederlanders is in alle gevallen vóór het behoud van de legitieme portie. Staatssecretaris Rutte stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Draagvlak voor de legitieme portie' van het Wetenschappelijk Onderzoek – en Datacentrum (WODC).

NOW concernregeling

Derde nota van wijziging wetsvoorstel Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer de derde nota van wijziging bij het wetsvoorstel Belastingplan 2026.

gift aan stichting

Standpunt periodieke gift waarbij slechts een termijn is uitgevoerd

De Kennisgroep inkomstenbelasting niet-winst heeft de vraag beantwoord of het tussentijds niet nakomen van de verplichtingen op grond van de schenkingsovereenkomst tussen de belastingplichtige en een ANBI of vereniging gevolgen heeft voor de genoten periodieke giftenaftrek over al voldane termijnen.

Tax Talks

Bedrijfsopvolgingsregeling vanaf 2026 ingrijpend aangepast

De bedrijfsopvolgingsregeling ondergaat per 1 januari 2026 ingrijpende wijzigingen. De bezitseis verlengt voor oudere ondernemers, herstructureringen worden versoepeld, maar de BOR wordt beperkt tot gewone aandelen van minimaal 5 procent—mits goedgekeurd door Brussel. Voor fiscale professionals en ondernemers zijn rechtzetting van planning en administratieve voorbereiding nu essentieel.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Basiscursus Estate planning

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Erven en schenken

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×