• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

CO2-meting volgens Scandinavische methode is ook geldig

28 januari 2021 door Remco Latour

Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan. Is de uitstoot op die manier berekend in een andere EU-lidstaat? Dan geldt de uitkomst ook als men de auto in Nederland importeert.

Een bv had vanuit Duitsland een gebruikte auto naar Nederland overgebracht. Deze auto was oorspronkelijk in Duitsland gebouwd voor de Canadese markt. De auto was ook daadwerkelijk geëxporteerd naar Canada, maar later weer geïmporteerd in Duitsland. Na de import in Duitsland hadden een keuring en registratie plaatsgevonden. Bij deze keuring paste men de zogeheten Scandinavische methode toe. Volgens het afgegeven Duitse kentekenbewijs bedroeg de CO2-uitstoot van de auto 236 gram per kilometer. Bij de keuring in Nederland is deze CO2-uitstoot overgenomen. De bv ging ook van deze uitstoot uit in haar aangifte BPM. Maar later ging zij in bezwaar en beroep tegen haar eigen aangifte. De bv stelt onder meer dat de CO2-uitstoot maar 149 gram per kilometer bedraagt. Dit zou leiden tot minder BPM. De Belastingdienst blijft echter uitgaan van de uitstoot die tijdens de Duitse keuring is vastgesteld.

Meting staat vast

De bv gaat in beroep. In de procedure blijkt dat de bv in ieder geval recht heeft op een extra leeftijdskorting. Maar de rechtbank ziet geen reden om de vermelding van de CO2-uitstoot te verlagen. Door de keuring en registratie van de auto in Duitsland is de hoogte van de CO2-uitstoot een vaststaand feit geworden. Dat uit een andere rekenmethodes een lagere CO2-uitstoot zou volgen, doet daar niets aan af. Het hanteren van de Scandinavische rekenmethode is namelijk in overeenstemming met de desbetreffende regelgeving.

Wet: art. 9, eerste en elfde lid BPM

Bron: Rechtbank Den Haag 24 september 2020 (gepubliceerd 26 januari 2021), ECLI:NL:RBDHA:2020:10884, AWB-20/1536

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Belastingdienst wil iedereen met FSV-registratie informeren
Volgende artikel
Register Belastingadviseurs tekent samenwerking met Sdu

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×