• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

CO2-meting volgens Scandinavische methode is ook geldig

28 januari 2021 door Remco Latour

Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan. Is de uitstoot op die manier berekend in een andere EU-lidstaat? Dan geldt de uitkomst ook als men de auto in Nederland importeert.

Een bv had vanuit Duitsland een gebruikte auto naar Nederland overgebracht. Deze auto was oorspronkelijk in Duitsland gebouwd voor de Canadese markt. De auto was ook daadwerkelijk geëxporteerd naar Canada, maar later weer geïmporteerd in Duitsland. Na de import in Duitsland hadden een keuring en registratie plaatsgevonden. Bij deze keuring paste men de zogeheten Scandinavische methode toe. Volgens het afgegeven Duitse kentekenbewijs bedroeg de CO2-uitstoot van de auto 236 gram per kilometer. Bij de keuring in Nederland is deze CO2-uitstoot overgenomen. De bv ging ook van deze uitstoot uit in haar aangifte BPM. Maar later ging zij in bezwaar en beroep tegen haar eigen aangifte. De bv stelt onder meer dat de CO2-uitstoot maar 149 gram per kilometer bedraagt. Dit zou leiden tot minder BPM. De Belastingdienst blijft echter uitgaan van de uitstoot die tijdens de Duitse keuring is vastgesteld.

Meting staat vast

De bv gaat in beroep. In de procedure blijkt dat de bv in ieder geval recht heeft op een extra leeftijdskorting. Maar de rechtbank ziet geen reden om de vermelding van de CO2-uitstoot te verlagen. Door de keuring en registratie van de auto in Duitsland is de hoogte van de CO2-uitstoot een vaststaand feit geworden. Dat uit een andere rekenmethodes een lagere CO2-uitstoot zou volgen, doet daar niets aan af. Het hanteren van de Scandinavische rekenmethode is namelijk in overeenstemming met de desbetreffende regelgeving.

Wet: art. 9, eerste en elfde lid BPM

Bron: Rechtbank Den Haag 24 september 2020 (gepubliceerd 26 januari 2021), ECLI:NL:RBDHA:2020:10884, AWB-20/1536

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Belastingdienst wil iedereen met FSV-registratie informeren
Volgende artikel
Register Belastingadviseurs tekent samenwerking met Sdu

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

woon werkverkeer

Fout Belastingdienst: miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro's te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies.

rittenregistratie

Bijtelling privégebruik auto terecht toegepast ondanks gereconstrueerde rittenregistratie

Een werknemer kan de bijtelling voor privégebruik auto niet vermijden met een achteraf opgestelde rittenregistratie. Ook een verbod op privégebruik door de werkgever doet daar niets aan.

autobelastingen

Wijzigingen autobelastingen

Het kabinet neemt een drietal fiscale maatregelen om de transitie naar elektrische auto’s op korte termijn te versnellen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×