• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Grenzen aan beroep op Unierecht bij naheffingsaanslag MRB

20 januari 2021 door Remco Latour Leave a Comment

Stel een Nederlander maakt in Nederland een rit met een auto van een persoon uit een andere lidstaat. De auto heeft een kenteken uit de staat van de eigenaar. Ook in dat geval kan de Nederlander een beroep doen op het Europees recht. Dat is echter nog geen garantie voor het winnen van een beroepsprocedure.

Een Nederlandse man had in november 2016 op de Nederlandse weg gereden met een auto met een Duits kenteken. Hij had deze auto geleend van een andere man die in Duitsland woonde. Deze Duitse eigenaar betaalde in zijn eigen land wegenbelasting. De Nederlandse man kreeg een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting (MRB) inclusief boete opgelegd. Toen hij daartegen in beroep ging, verminderde de rechtbank de boete. Maar de naheffingsaanslag zelf bleef in stand.

Geen schending Unierecht

De man ging in hoger beroep om meer succes te behalen. Daarbij deed hij een beroep op het Europees recht. Hof Den Bosch oordeelt dat deze situatie geen zuivere nationale situatie is. Toetsing van het Unierecht is dus in beginsel mogelijk. Maar het hof ziet in de naheffing geen verboden vorm van discriminatie. Voor het naheffen bij het weggebruik met een auto met een niet-geregistreerd kenteken bestaat een objectieve rechtvaardiging. Het hof oordeelt bovendien dat de rechtbank niet onbevoegd uitleg heeft gegeven over het Unierecht. De rechtbank was evenmin verplicht om prejudiciële vragen te stellen.

Verdedigingsbeginsel

Daarnaast stelt de man dat het verdedigingsbeginsel is geschonden. Op 8 maart 2017 heeft hij namelijk gehoord van het voornemen van de fiscus om te gaan naheffen. De man had vervolgens tot 23 maart 2017 om te reageren. In tegenstelling tot de man vindt het hof de reactietijd niet te kort. Het verdedigingsbeginsel is dus niet geschonden. Het hof verklaart het beroep van de man ongegrond.

Wet: art. 7, derde lid, 9, 13, tweede lid en 34, eerste en tweede lid Wet MRB 1994

Verdrag: art. 267 VWEU

Bron: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch 31 december 2020 (gepubliceerd 15 januari 2021), ECLI:NL:GHSHE:2020:4055, 19/00275

Vorige artikel
Invoering btw e-commerce per 1 juli 2021
Volgende artikel
De verliesverrekening in de Vpb per 1 januari 2022

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

CO2-uitstoot in CVO bepaalt de BPM

Voor de berekening van de verschuldigde BPM moet men werken met de CO2-uitstoot zoals die staat aangegeven op het Certificaat van Overeenstemming.

Nieuwe handreiking bijtelling auto

Er is een nieuwe handreiking ‘Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto’ gepubliceerd.

Inhoudingsplicht over bestelauto van verbonden inlener

Normaal gesproken betaalt de inlener van personeel de loonheffing over de bijtelling wegens privégebruik van een auto die de lener ter beschikking stelt aan uitzendkrachten.

CO2-meting volgens Scandinavische methode is ook geldig

Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan.

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

Bij een privéverbruik van minder dan 500 kilometer is een auto voor een ondernemer verplicht ondernemingsvermogen voor de inkomstenbelasting.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Opbrengst paard geen ROW

Aanpassing verschoningsrecht raakt ook belastingadviseurs

Korting verlaagt grondslag overdrachtsbelasting niet

Coronasteun en nu fors terugbetalen

Ozb en afvalstoffenheffing flink gestegen

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×