• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Prinsjesdag 2024: verwachte maatregelen rond auto en milieu

3 september 2024 door Remco Latour

Prinsjesdag 2024 Belastingplan 2025

De verwachting is dat het Pakket Belastingplan 2025 een groot aantal maatregelen zal bevatten die zien op autobelastingen en de milieuheffingen.  

Het Belastingplan 2025 en het wetsvoorstel overige Fiscale maatregelen 2025 bevatten naar verwachting diverse maatregelen met betrekking tot de milieuheffingen. Aanvankelijk zou het Belastingplan 2025 ook een voorstel bevatten om de tarieven van de derde, vierde en vijfde schijf van de energiebelasting op aardgas te verhogen. In het hoofdlijnenakkoord heeft het nieuwe kabinet echter aangekondigd deze verhoging terug te draaien. Ook het hoofdlijnenakkoord bevat diverse aanwijzingen over beoogde wijzigingen in de milieuheffingen. Het is echter nog maar de vraag of deze voorstellen ook in het pakket Belastingplan 2025 belanden. Veel van deze voorstellen dienen pas na 2025 in te gaan. Voor de volledigheid komen deze plannen in het Hoofdlijnenakkoord hier toch aan bod. Redactionele aanpassingen van wetten zijn hier buiten beschouwing gelaten.

Aanpassing van fiscale voertuigdefinities

De BPM en MRB hanteren voertuigdefinities die afwijken van de officiële registratie in het kentekenregister. Het is daardoor bijvoorbeeld mogelijk dat een voertuig in het kentekenregister staat ingeschreven als een bedrijfsauto, terwijl deze fiscaal wordt aangemerkt als personenauto. Het voorstel is om in de fiscaliteit vanaf 2025 de officiële voertuigregistraties te volgen.

Aanpassing BPM-tarieven aan nieuwe berekening CO2-uitstoot

De hoogte van de BPM op personenauto’s is afhankelijk van hun CO2-uitstoot. Europese regelgeving leidt tot een nieuwe methode waarop men de CO2-uitstoot van hybride aangedreven personenauto’s (PHEV’s) moet bepalen. Effectief leidt dit tot een substantieel hogere CO2-uitstoot voor PHEV’s met ingang van 1 januari 2025. Per 1 januari 2027 zal een verdere verhoging plaatsvinden. De BPM kent een specifieke tarieftabel voor PHEV’s die als gevolg van deze ontwikkeling aanpassing behoeft of misschien zelfs komt te vervallen.

BPM-forfait voor bestelauto met onbekende CO2-uitstoot

Per 1 januari 2025 vervalt de BPM-vrijstelling voor de bestelauto van een ondernemer. De BPM zal voor bestelauto’s worden gebaseerd op de CO2-uitstoot. Van een klein aantal bestelauto’s is de CO2-uitstoot onbekend of men zou moeten terugvallen op NEDC in plaats van WLTP. Zonder aanvullende wetgeving dreigt de BPM voor deze groep voertuigen daardoor gebaseerd te worden op een onbetrouwbaardere methode of een hoge forfaitaire waarde. Dat is voor de desbetreffende groep voertuigen onwenselijk. Het voorstel is om voor deze situatie te voorzien in een specifiek forfait. Dit voorstel zal waarschijnlijk in het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2025 belanden.

Vereenvoudiging BPM-vrijstelling bestelauto’s gehandicapten

Bestelauto’s voor gehandicapten zijn vrijgesteld van BPM. Doordat vanaf 2025 BPM-heffing plaatsvindt bij reguliere bestelauto’s, zal vaak voorfinanciering moeten plaatsen. De importeur zal immers eerst de BPM afdragen en pas later de gehandicapte de BPM terugvragen. Het wetvoorstel Overige Fiscale maatregelen 2025 zal onder andere een voorstel bevatten om dit proces te vereenvoudigen zodat voorfinanciering is te voorkomen.

Tariefkorting in MRB voor personenauto’s

De verwachting is dat het Belastingplan 2025 een maatregel zal bevatten om stagnatie van de ingroei van emissievrije personenauto’s in het wagenpark te voorkomen. Deze maatregel bestaat uit de invoering per 1 januari 2026 van een tariefkorting van 40% in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor emissievrije personenauto’s. Deze korting zal vervolgens geleidelijk aflopen naar 35% in 2029 en naar 30% in 2030.

< Tip: Webinar Belastingplan 2025

Aanvraagprocedure voor MRB nihiltarief voor autobussen

De motorrijtuigenbelasting kent een nihiltarief voor autobussen wanneer deze op aardgas of lpg rijden en wanneer deze hoofdzakelijk worden gebruikt voor het openbaar vervoer. De wetgeving is onduidelijk over hoe en vanaf welk moment aanspraak is te maken op het nihiltarief. Het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2025 zal naar verwachting voorzien in een expliciete verzoekprocedure voor dit nihiltarief.

Elektrisch rijden

In het hoofdlijnenakkoord stelt het kabinet dat het de verduurzaming van het wagenpark wil blijven. De elektrische rijder gaat eerlijk bijdragen, om de opbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden.

Afbouw van vrijstelling in kolenbelasting

De kolenbelasting kent een vrijstelling voor de uitslag en de invoer van kolen die men duaal gebruikt. Oorspronkelijk was in het wetsvoorstel Fiscale klimaatmaatregelen industrie en elektriciteit onder meer voorgesteld om deze vrijstelling af te bouwen. De Eerste Kamer heeft echter dit wetsvoorstel verworpen. De verwachting is dat het nieuwe kabinet zal voorstellen om deze maatregel door te voeren.

Afschaffing van salderingsregeling voor kleine verbruikers

Huishoudens en kleine bedrijven kunnen met eigen zonnepanelen opgewekte elektriciteit terugleveren aan het net. Dankzij de zogeheten salderingsregeling is de jaarlijks opgewekte elektriciteit weg te strepen tegen het jaarlijkse verbruik. Daarover hoeven zij geen energiebelasting te betalen. Als iemand meer opwekt dan verbruikt, ontvangt diegene voor het overschot een vergoeding. Deze vergoeding moet redelijk zijn. In het Hoofdlijnenakkoord is aangegeven dat het nieuwe kabinet de salderingsregeling voor klein verbruikers met ingang van 1 januari 2027 beëindigt.

Verlaging van energiebelasting op aardgas

Het nieuwe kabinet heeft in het Hoofdlijnenakkoord aangegeven van plan te zijn om de energiebelasting op aardgas te verlagen. Per 1 januari 2025 moet een verlaging plaatsvinden van het tarief in de eerste en tweede schijf (tot 170.000 m3) met € 0,028 per m3, oplopend naar € 0,048 per m3 in 2030 (in prijspeil 2024). Dit levert voor een huishouden met een gemiddeld verbruik (1050 m3 aardgas) een financieel voordeel op van circa € 29 per jaar in 2025 oplopend naar circa € 50 per jaar in 2030.

Waterstof krijgt eigen tarief energiebelasting

Nu geldt voor waterstof hetzelfde tarief in de energiebelasting als zijn fossiele tegenhanger aardgas. Daardoor ontbreekt een fiscale prikkel om aardgas te vervangen door waterstof bij energetische toepassingen. Het Belastingplan 2025 zal daarom naar verwachting een eigen tarief in de energiebelasting voor waterstof introduceren.

Verhoging belastingvermindering energiebelasting

Als gevolg van een amendement op het Belastingplan 2024 vindt een afbouw plaats het verlaagde energiebelastingtarief op elektriciteit die wordt geleverd aan bepaalde walstroominstallaties. Deze afbouw zal in 2033 zijn voltooid; het tarief is dan gelijk aan het tarief in de derde schijf elektriciteit. Het is de bedoeling dat het voordeel voor 2024 niet via een tariefverlaging, maar op een andere manier toekomt aan elektriciteitsverbruikers. Om precies te zijn zal het gaan via een verhoging van de belastingvermindering met € 0,04 inclusief btw. In het Wetsvoorstel Belastingplan 2025 zal men dit wettelijk vastleggen met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2024.

Specificatie vrijstelling energiebelasting bij elektrolyse

Er geldt een vrijstelling van energiebelasting voor de levering of het verbruik van elektriciteit die men gebruikt voor chemische reductie en elektrolytische en metallurgische procedés. In de toekomst kan de productie van waterstof door middel van elektrolyse onder de bestaande vrijstelling voor elektriciteitsverbruik voor elektrolytische procedés vallen. Het Belastingplan 2025 zal een maatregel bevatten die de vrij te stellen processtappen voor elektrolytische waterstofproductie uitbreidt naar elektriciteitsverbruik bij de voorbereiding van water voor omzetting. Daarnaast komt er een voorstel om de stappen met duidelijkere normen te beschrijven.

Aanscherping van CO2-heffing industrie

Al in het Klimaatakkoord is voor de industrie de doelstelling opgenomen om de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 14,3 megaton te verminderen. In 2021 is de CO2-heffing industrie geïntroduceerd om deze emissiereductiedoelstelling voor de industrie te borgen. Bedrijven die meer broeikasgassen uitstoten dan de vrijgestelde emissieruimte moeten de heffing betalen over deze uitstoot. De vrijgestelde emissieruimte wordt toegekend in de vorm van verhandelbare dispensatierechten. Het vorige kabinet heeft aangekondigd dat het pakket Belastingplan 2025 een apart wetsvoorstel zal bevatten met wijzigingen van de CO2-heffing industrie: de Wet aanscherping CO2-heffing industrie.

Differentiatie naar afstand in vliegbelasting

In het hoofdlijnenakkoord is de invoer van een gedifferentieerde vliegbelasting naar afstand aangekondigd. Vluchten over lange afstanden zullen meer worden belast omdat deze meer uitstoot hebben. Het nieuwe kabinet verwacht dat deze maatregel een opbrengst van € 248 miljoen euro oplevert. Overigens zal deze wijziging naar verwachting pas per 2027 plaatsvinden.

Wijzigingen in de CO2-heffing glastuinbouw

Op grond van de Wet Fiscale Klimaatmaatregelen Glastuinbouw (Wet FKM GTB) vindt op 1 januari 2025 de invoering plaats van de CO2-heffing glastuinbouw. In de Wet FKM GTB zijn tijdelijke tarieven opgenomen voor deze heffing. Momenteel vindt een tariefstudie plaats met als doel de bepaling van de hoogte van het tarief van de heffing. Dit tarief moet men opnemen in de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm). De wetgever zal dit realiseren door in het Belastingplan 2025 onder andere een wijziging van de Wet FKM GTB op te nemen. Een andere wijziging in de Wet FKM GTB betreft de zogeheten placeholder. Nu is de minister van LNV aangewezen als uitvoerder voor de CO2-heffing glastuinbouw. Het is nodig dat men dit wijzigt naar de juiste uitvoerder.

Accijns brandstoffen

Het nieuwe kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord aangegeven de huidige accijnsverlaging op brandstoffen met een jaar te willen verlengen tot en met 2025.

Vervallen van verouderde bepalingen over naheffing accijns

De Wet op de accijns bevat bepalingen voor het naheffen of teruggeven van accijns voor veraccijnsde voorraden in het geval van een verhoging respectievelijk verlaging van de brandstofaccijns. Deze bepalingen bestaan al lang. Maar zij worden bijna altijd buiten werking gesteld omdat deze voor de Douane onuitvoerbaar zijn. Daarom is het plan om in het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2025 de desbetreffende wetsartikelen te schrappen.

Herinvoeren gebruik rode diesel voor landbouw

In het hoofdlijnenakkoord is voorgesteld om de zogeheten rode diesel met ingang van het jaar 2027 opnieuw in te voeren voor de landbouwsector. Rode diesel is diesel die onder een lager accijnstarief valt dan gewone diesel.

Invoering van circulaire plastic heffing

Het hoofdlijnenakkoord rept van een plan om met ingang van het jaar 2028 een circulaire plastic heffing in te voeren. Aan deze maatregel zitten met ingang van 2028 uitvoeringskosten verbonden van circa € 5 miljoen structureel.

Wet: art. 3, 9, tweede lid, 13a, 15 en 15a BPM, art. I, onderdeel I Wet Klimaatmaatregelen Glastuinbouw, art. 2, 23 en 25c Wet MRB 1994, art. 27, 84a, 84 b en 84c WA en art. 44, derde lid, 50, tweede lid, 59, 60b, 64, derde lid, 71n en 77 Wbm

Bronnen: Ministerie van Financiën 16 april 2024, nr. 2024-0000172665, Tweede Kamer, 16 mei 2024 nr. 2024D19454 en Bureau woordvoering kabinetsformatie 16 mei 2024, Hoofdlijnenakkoord

Prinsjesdagspecial Belastingplan 2025

Voor het 15e jaar op een rij stelt de vakredactie van Sdu een Prinsjesdagspecial samen op basis van het Belastingplan en overige fiscale maatregelen. De belangrijkste wijzigingen vatten zij op een duidelijke en toegankelijke manier samen, in de taal van jouw klant. Zo heb je een compleet overzicht in handen dat je kunt personaliseren en inzetten voor relatiemarketing. Met dit document heb je de perfecte basis in handen.

Pre-order nú en ontvang de special nog op de avond van Prinsjesdag in je inbox!

Meer verwachte wijzigingen

  • Prinsjesdag 2024: verwachte wijzigingen in de loonheffingen
  • Prinsjesdag 2024: verwachte wijzigingen voor ondernemers
  • Prinsjesdag 2024: verwachte wijzigingen rond vastgoed

Filed Under: Auto, Belastingplan, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Materiaal van producten irrelevant voor sectorindeling
Volgende artikel
Overheid biedt subsidies voor verplaatsing en innovatie veehouderij

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Fiets van de zaak

Antwoorden op Kamervragen over Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op vragen van de vaste commissie voor Financiën over de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025. 

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

zwaar beroep RVU

Structureel maken RVU-drempelvrijstelling in Belastingplan 2026

Staatssecretaris Van Oostenbruggen licht het opnemen van de regeling voor zware beroepen in het wetsvoorstel Belastingplan 2026 toe.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Eindejaarstips

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×