• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Blog | De bodem!

12 september 2023 door Ron Meijer RB

Ron Meijer

Ron Meijer RB schrijft met enige regelmaat over zijn fiscale wereld. Een wereld waarin automatisering en proactief belastingadvies centraal staan. Dit keer neemt hij u mee naar de bodem, het fundament van ons spreekwoordelijke huis: onze praktijk.

Als we een huis (laten) bouwen, wordt er ook gestart met het fundament, de basis. Pijlers waarop we gaan wonen, om in dit geval onze praktijk op (uit) te bouwen. Het  fundament zijn wijzelf. Wij bepalen hoe we in de wedstrijd staan, hoe we onze klanten bejegenen, hoe we communiceren. Wie wij als adviseur zijn. Wedstrijd hoor ik u denken? Welnu laat ik er eerlijk over zijn, we bevinden ons weldegelijk in een vechtmarkt. Kantoren verdwijnen of worden overgenomen. De kosten rijzen de pan uit, de marges staan onder druk en de aangifte zal op termijn verdwijnen. Kommer en kwel?

Echt contact maken met de klant

Natuurlijk niet. Collega’s die dit roepen, die moeten wat mij betreft eens in de spiegel kijken en zich afvragen of ze wel een adviseur zijn. Niet voor de klanten van zijn of haar kantoor maar van hem of haar zelf. Betaalt u de gestegen kosten uit eigen portemonnee of hebt u uw prijzen verhoogd? Ik lees met regelmaat teksten als: ‘de softwarehuizen plukken ons kaal, de uitgeverijen vragen absurd hoge prijzen’. Maar is dit wel zo? Jazeker, de kosten zijn gestegen maar de producten ook. Tegenwoordig kun je bij softwarehuizen en uitgeverijen software huren. Software die iets kan. Wat dat is? Proactief belastingadvies verstrekken. Ondernemen. Niet wachten tot de telefoon gaat, de mail met een vraag binnenkomt, maar de software die ons in staat stelt ‘echt’ mee te denken. Zeg eens eerlijk hoeveel abonnementen hebt u op dit soort software lopen? Vast en zeker meer dan een. Wat levert u dit op? Bent u misschien bang de boot te missen? Waarom dan? Al jaren geleden heb ik gekozen voor Sdu. Ja ik weet het, de uitgeverij van dit tijdschrift, maar ik meen het oprecht als ik zeg dat ik met deze software omzet kan schrijven die ik voorheen niet had. Ik krijg signalen en doe er iets mee. Daar zit wat mij betreft de clou! Ik wacht niet af, ik heb elke week een aantal momenten in mijn agenda ingeruimd voor klantencontact waarbij ik het liefst de telefoon pak. Vele collega’s zeggen dan: ‘hoe doe je dit, Ron?’. Welnu ik werk in mijn agenda met blokken waarbij ik mijzelf dwing een klant te informeren over een fiscale actualiteit. Hiervoor lees ik wekelijks onder andere NTFR. Op mijn iPad arceer ik belangrijke teksten en sla deze op in de betreffende relatiekaart en maak een taak aan. Tijdens het bellen val ik niet direct met de fiscale deur in huis en maak ik allereerst contact met mijn klant. Omdat ik alle klantencontacten vastleg en ik dit in mijn scherm heb, weet ik zeker dat ik de persoonlijke, voor mijn klant belangrijke zaken die ik tijdens het vorige gesprek heb gehoord, niet kan vergeten. Zo maak je echt contact en is de klant geen euroteken.

Mijn boodschap is: blijf in contact met uw klant en laat uzelf zien. Waarom zou de klant voor u kiezen en niet de collega? Jaren geleden ben ik begonnen met contentmarketing. Schrijven vind ik tof, maar het zorgt er ook voor dat ik opval. Als uw klant een fiscale vraag heeft en hij of zij gaat zoeken dan is de kans groot dat Google een artikel van een proactieve collega laat zien. Een antwoord wat fiscaal misschien niet direct toepasbaar is op de casus, maar toch. De wig in de relatie is geslagen. Uw klant zal niet direct overstappen, maar het is wel struikelpunt. Mijn tip is om het niet zover te laten komen en uw agenda erbij te pakken. Maak van uw klant een ambassadeur. U bespaart hiermee op de advertentiekosten en hebt tevreden klanten voor het leven die zo blij met u zijn dat ze u aanbevelen. Plan een wekelijks terugkerende taak in waarbij u uzelf dwingt een klant te bellen. Ga het gesprek aan, blijf de belastingadviseur die meer is dan diegene die jaarlijks het moetertje opstelt.

Ron Meijer RB is werkzaam bij Blauwe Vrijdag.

Filed Under: Blogs

Reageer
Vorige artikel
Opinie | Gordiaanse knoop: excessief lenen in samenhang met box 3
Volgende artikel
Opinie | Hoe gebruikmaken van een tariefvoordeel opeens een vastgoedconstructie is geworden

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

NDFR Opinie

Opinie | Verzorging en bescherming van lijf en leden: belastbaar voordeel uit dienstbetrekking?

Vormt de verzorging en bescherming van lijf en leden een belastbaar voordeel uit dienstbetrekking? Mr. dr. B.F.M. (Brenda) Coebergh en mr. M.F. (Fleur) Kossen menen van niet en roepen op om de fiscaliteit weer een beetje terug te duwen richting de maatschappij. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR NDFR pakket op maat Elk... lees verder

NTFR Opinie

Opinie | Pleitbare onrechtmatigheid en algemene beginselen van behoorlijk bestuur

Om een antwoord te kunnen geven op de vraag wat de impact op de conflictoplossende functie van een bezwaarprocedure is van een beroep op een pleitbaar standpunt bij toekenning van een proceskostenvergoeding, gaat mr. dr. Rosery Niessen – Cobben in op de (parlementaire) geschiedenis bij de invoering van een proceskostenveroordeling bij bestuursrechtelijke procedures. Ook gaat... lees verder

Prinsjesdagstress

Blog | Prinsjesdagstress!

Iedere maand schrijft mr. dr. Chris Dijkstra over zaken die hem opvallen binnen de fiscaliteit. Voor een belastingadviseur is op iedere Prinsjesdag het tijdstip 15.15 uur een belangrijk moment. Dan komen namelijk de stukken van het Belastingplan van dat jaar beschikbaar. Feitelijk staan ze al klaar op de website van de Rijksoverheid, maar een ambtenaar... lees verder

Blog | Prinsjesdag 2023 en mobiliteit

Is er nog wat te melden over de mobiliteit is de vraag die je je misschien hebt gesteld na het lezen van de Prinsjesdagstukken. Nou, gelukkig wel volgens mr. Heleen Elbert.

Blog | Steward-ownership vanaf 1 januari 2024 fiscaal aantrekkelijker voor gevestigde bedrijven

Vanaf volgend jaar kan een vennootschap aandelen in een onderneming onbelast aan een ANBI schenken. Dat maakt de weg vrij voor meer ondernemers die hun bedrijf steward-owned willen maken. Voor ondernemers die hun bedrijf – net als de oprichters van onder andere Bosch, Patagonia en Zeiss – in beheer van een stichting willen nalaten, wordt... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×