• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Blog | Goed nieuws voor de minderbedeelden, minder goed nieuws voor ondernemers

16 september 2020 door gerard meussen

Veel politici zullen in hun hoofd al langzamerhand bezig zijn met de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021. De diverse coronamaatregelen duren voort, inclusief de 1,5 meter samenleving, en dat zal waarschijnlijk nog wel tot volgend jaar zomer het geval zijn. Daarnaast zijn we in een economische recessie aanbeland. Geen tijd om met ingrijpende fiscale maatregelen te komen op het terrein van de inkomstenbelasting.

Wankel fundament

In de plannen van het kabinet Rutte III daalt het laagste inkomstenbelastingtarief volgend jaar tot 37,1%. Een lichte daling ten opzichte van het huidige tarief van 37,35%. Dit betekent dat iedereen met een jaarinkomen tot circa € 70.000 minder inkomstenbelasting gaat betalen. Daarnaast stijgt de arbeidskorting met een groter bedrag dan eerder afgesproken, dit onder het adagium: werken moet lonen. Al met al leiden beide maatregelen tot een koopkrachtstijging voor grote groepen burgers te weten werkenden gaan er gemiddeld 1,2 procent op vooruit, uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden respectievelijk 0,5 en 0,4 procent. De gemiddelde koopkrachtstijging is 0,8 procent. Maar dergelijke aannames hebben echter wel een wankel fundament, gegeven de reeds ingevoerde huurverhogingen en de verwachte stijging van de lokale belastingen.

Zelfstandigenaftrek

Anderzijds wordt de zelfstandigenaftrek de komende jaren in een versneld tempo afgebouwd. Er was vorig jaar al afgesproken dat de zelfstandigenaftrek met ingang van het jaar 2020 in acht stappen van € 250 en een stap van € 280 naar € 5.000 euro daalt in 2028. Maar dat proces wordt versneld en geïntensiveerd. In 2021 daalt de zelfstandigenaftrek van € 7.030 naar € 6.670. Tot 2028 bedraagt de jaarlijkse verlaging € 360, in 2028 € 390 en daarna tot 2036 jaarlijks € 110. Uiteindelijke zal de zelfstandigenaftrek in 2036 nog maar € 3.240 bedragen.

Het kabinet wil hiermee het verschil in belastingdruk tussen werknemers en zzp’ers verkleinen. De mkb-winstvrijstelling van 14% blijft overigens wel gewoon bestaan. Dat past bij de voorstellen van de Commissie regulering van werk (commissie Borstlap) die dienovereenkomstig heeft geadviseerd. En het is ook één van de 169 beleidsopties die in mei dit jaar in het rapport c.q. de rapporten Bouwstenen voor een beter belastingstel zijn gesuggereerd.

Zzp-schap minder aantrekkelijk

De maatschappelijk discussie over de duiding van arbeidsrelaties blijft maar voortduren. Nadat de VAR is afgeschaft is er weliswaar een handhavingsmoratorium geïntroduceerd, maar echte voortgang is er in dit dossier nog niet geboekt. Door het verder verlagen van de zelfstandigenaftrek wordt er een indirecte druk op de arbeidsmarkt uitgeoefend. Met name het zzp’er-schap wordt daardoor minder aantrekkelijk, hetgeen werkgevers en werkenden ertoe moet bewegen om weer meer arbeidsovereenkomsten aan te gaan. Vanuit de gedachte dat de fiscale duiding van arbeidsrelaties nu veel te veel wordt ingegeven door de fiscaliteit, is deze maatregel te begrijpen. Maar ondernemend Nederland zal hier niet blij mee zijn. Het lijkt evenwel een onomkeerbaar gevolg van een maatschappelijke trend die zegt dat de vrijheid tussen partijen om zelf te kiezen voor de voorgeving van hun arbeidsrelatie, niet te veel door de fiscaliteit moet worden gedomineerd.

Daarnaast komt er nog een specifieke belastingaftrek om bedrijven aan te sporen om, ondanks de onzekere economische situatie, te blijven investeren. Uit het hiervoor gememoreerde Bouwstenenrapport blijkt dat investeringsstimuleringsregelingen effectief zijn. Het kabinet Rutte III intensiveert het gebruik hiervan dus.

Heffingvrije vermogen

Tot slot box 3, de vermogensrendementsheffing. Het kabinet Rutte III gaat het systeem niet ingrijpend hervormen, maar kleinere vermogens worden verregaand vrijgesteld van belastingheffing. Het heffingvrije vermogen gaat omhoog naar € 50.000 per persoon, de eerste schijf loopt vanaf het heffingvrije vermogen tot € 100.000 (thans € 72.797) en de tweede schijf tot een box 3 vermogen van € 1.000.000 (thans € 1.005.572). Per saldo gaan belastingplichtigen met vermogens tot € 220.000 erop vooruit en belastingplichtigen met vermogens van meer dan € 220.000 gaan meer belasting betalen. In partnersituaties gelden dubbele bedragen.

Al met al belastingmaatregelen met niet al te grote schokeffecten. Een daadwerkelijke belastinghervorming is de taak van het volgende kabinet.

Prof. mr. Gerard Meussen is hoogleraar belastingrecht Radboud Universiteit Nijmegen en als wetenschappelijk adviseur verbonden aan BDO Belastingadviseurs.

Filed Under: Belastingplan, Blogs

Reageer
Vorige artikel
Blog | Een aanpassing van 0,02 procent!
Volgende artikel
Blog | Prinsjesdag en de btw: let op internationale transacties

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

Opinie | Geautomatiseerde besluitvorming voor wiens rekening?

De geautomatiseerde uitvoering van belastingwetgeving is niet meer weg te denken en een belangrijk hulpmiddel voor de uitvoering van belastingwetgeving. Wel kan automatisering tot verstrekkende gevolgen leiden. Mr. Reza Zeldenrust gaat in zijn NTFR Opinie in op drie situaties waarbij de afhankelijkheid van automatisering tot onwenselijke uitkomsten heeft geleid.

Opinie | Gevolgen van de earningsstrippingmaatregel voor vastgoed: duizenden woningen niet gebouwd!

Onlangs is het onderzoeksrapport ‘Het effect van de earningsstrippingmaatregel op vastgoedinvesteringen, empirisch onderzoek onder woningcorporaties en vastgoedbeleggers’ gepresenteerd. In dit onderzoek wordt de focus gelegd op de vraag welke effecten artikel 15b Wet Vpb 1969 sinds de introductie per 2019 heeft gehad op vastgoedinvesteringen. De woningcorporaties zijn direct vanaf de introductie van artikel 15b hard... lees verder

Opinie | Onweerlegbaar bewijsvermoeden bestuurdersaansprakelijkheid: tijd voor een aanpassing

Een bestuurder die niet op tijd betalingsonmacht meldt bij de Belastingdienst, loopt het risico bestuurdersaansprakelijk te worden gesteld. Het niet op tijd melden leidt tot een vrijwel onweerlegbaar bewijsvermoeden, dat in de praktijk als te strikt wordt ervaren. In deze NTFR Opinie schetst mr. Marieke Witteveen recente jurisprudentie over dit bewijsvermoeden en doet een oproep... lees verder

Opinie | Ook de belastingadviseur misstaan de erfrechtelijke sterren niet

Prof. mr. dr. Bernard Schols schrijft in een NTFR Opinie over de kracht van de sterren van de executeur en dat deze de moderne belastingadviseur niet zouden misstaan. Zijn boodschap: de met de leeftijd van de cliënt meegroeiende belastingadviseur zal zich snel het verhaal van de erfrechtelijke sterren eigen moeten maken. Lees de hele NTFR/NDFR... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar Fiscale wijzigingen 2026

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×