• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

De vaste inrichting en tax planning (Branch Revisited)

3 september 2018 door arthur pleijsier

De vaste inrichting (VI) staat vooral sinds de BEPS-rapporten en dan met name actie 7, volop in de aandacht. Het inmiddels eeuwenoude concept (de VI is rond 1880 in Duitsland geboren) is voornamelijk gebruikt door belastingautoriteiten om buitenlandse ondernemers in de heffing te kunnen betrekken. De VI roept vaak een negatief gevoel op bij ondernemers. Maar niet getreurd, de VI heeft ook tax planningmogelijkheden.

Een vaste bedrijfsinrichting of een vaste vertegenwoordiger geeft de belastingautoriteit het recht om winsten die door die inrichting worden behaald te onderwerpen aan belastingheffing. Dat betekent dat de VI daarom een negatief gevoel opwekt bij ondernemers. Met het gebruik van het woord tax planning, weet ik maar al te goed dat ik me op glad ijs begeef. Tax planning is anno 2018 een vies woord geworden. Deels begrijpelijk, gelet op het enorme misbruik, maar deels ook niet. Er wordt vaak vergeten dat creatieve belastingadviseurs inderdaad de randen van de wet en de jurisprudentie opzoeken, maar daardoor indirect ook ervoor zorgen dat de Belastingdienst scherp moet blijven en rechters hun oordeel moeten geven over toepassing van de wet. Dus het is niet allemaal negatief. Terug naar de VI.

 

Branchstructuur

Multinationals hebben een bedrijfsmodel nodig dat de business faciliteert en efficiënt is, zowel op fiscaal als ook op kostengebied. De mogelijkheden op dit gebied zijn duidelijk beperkt sinds BEPS. De commissionair als distributiemodel bijvoorbeeld kan rekenen op veel aandacht van de Belastingdienst. Op grond van  BEPS en MLI (multilaterale instrument) zal de Belastingdienst bij het zien van een commissionair een VI vaststellen. In een dergelijke situatie zal de VI tot extra belastingheffing leiden. Hoe kan de VI positief werken? Als een bedrijf de zogenaamde branchstructuur implementeert. Een branch is een Engels woord voor filiaal. Dat wil zeggen dat er geen sprake is van een lokale juridische entiteit, maar van een vaste bedrijfsinrichting van het hoofdhuis, een VI inderdaad. Er zijn natuurlijk sectoren (zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg) waar juridische regelgeving een lokale entiteit noodzakelijk maakt, maar voor vele sectoren is dit niet van toepassing. Dan is de branch een uitkomst. De branch is een VI in de meeste gevallen en leidt tot lokale belastingheffing. Maar de belastinggrondslag van de branch wordt bepaald door transfer pricing. Op grond van de functies, bedrijfsmiddelen en risico’s wordt de belastinggrondslag van de VI bepaald.

 

Lage lokale belastinggrondslag

Als een branch efficiënt wordt ingericht, dat wil zeggen, het past in een centraal geleide onderneming met een shared services-opzet, dan kan de lokale VI minimaal worden ingericht. Een lokale VI hoeft bijna geen risico’s te lopen en zou alleen die functies moeten uitoefenen die in het specifieke land noodzakelijk zijn om omzet te genereren. Dit betekent een lage lokale belastinggrondslag. De fiscus zal natuurlijk kritisch kijken naar de belastinggrondslag maar weinig kunnen doen als de functies die in de branch worden uitgeoefend inderdaad aldaar door mensen van vlees en bloed daadwerkelijk worden uitgeoefend. De risico’s die door het hoofdhuis worden gedragen moet aldaar ook daadwerkelijk actief worden gemanaged. Goede transfer pricingdocumentatie en een intercompany agreement die up-to-date is, zal de onderneming goed kunnen ondersteunen bij een tax audit van de VI. Omdat het bedrijf al fiscale winst aangeeft in het land van de VI zal de discussie met de lokale fiscus een pure transfer pricingdiscussie zijn en dat valt zeker te prefereren boven een audit waar het gaat om de vaststelling  van een fiscale aanwezigheid (een VI-discussie dus).

 

Meer informatie?

Dinsdag 26 juni 2018 verzorgt dr. Arthur Pleijsier een PE-Pitstop Vaste inrichting. >Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Blogs, Winst uit onderneming

Reageer
Vorige artikel
Voorkom lijfrenteproblemen: breng geruisloos in!
Volgende artikel
Splitsingsvrijstellingcuriositeiten

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

Opinie | Geautomatiseerde besluitvorming voor wiens rekening?

De geautomatiseerde uitvoering van belastingwetgeving is niet meer weg te denken en een belangrijk hulpmiddel voor de uitvoering van belastingwetgeving. Wel kan automatisering tot verstrekkende gevolgen leiden. Mr. Reza Zeldenrust gaat in zijn NTFR Opinie in op drie situaties waarbij de afhankelijkheid van automatisering tot onwenselijke uitkomsten heeft geleid.

doorschuiffaciliteit open cv

Standpunt kwalificatie negatieve kapitaalrekening personenvennootschap

De Kennisgroep winstbepaling heeft een standpunt ingenomen over de kwalificatie negatieve kapitaalrekening personenvennootschap.

herwaardering landbouwgrond

Besluit met actualisering beleid fiscale behandeling agrarische ondernemers

De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd met een actualisering van beleid op het terrein van de fiscale behandeling van ondernemers in de agrarische sector.

Reactie op motie over transparantie belastingafdracht

Staatssecretaris Heijnen reageert mede namens staatssecretaris Rutte op een motie over het vergroten van de transparantie over belastingen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Bedrijfswaardering

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

Stoomcursus Tax accounting

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×