• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Transparantie en fair taxation

10 oktober 2018 door Hans van den Hurk

Transparantie is het nieuwe toverwoord in de discussie over 'fair taxation', maar volgens prof. dr. Hans van den Hurk heeft het met een rechtvaardiger belasting niets te maken.

Transparantie is het nieuwe toverwoord in de hele discussie over 'fair taxation' van multinationals. Wat heeft transparantie met 'fair taxation' te maken? Op zich niets. Fair taxation duidt op een aanpassing van de vele internationale fiscale regels op zo'n wijze dat belastingheffing op een veel eerlijkere wijze plaatsvindt dan tot nog toe gebruikelijk. Meer specifiek dat belasting wordt geheven in het land waar waarde wordt gecreëerd en waar de relevante activiteiten plaatsvinden. Vele stappen zijn hierin inmiddels gezet. Niet alleen op het gebied van het materiële internationale belastingrecht (hoe bepaal ik de winst) maar ook op het gebied van de rapportering hierover. 'Country by country reporting' is hiervan het beste voorbeeld. Als gevolg van country by country reporting kunnen staten met een aantal door OESO ontwikkelde tools heel gemakkelijk zien of er discrepanties zitten in de bedrijfsrapportage over waar welke winst wordt gemaakt en hoe die winst zich verhoudt tot de werkelijke activiteiten. Hierdoor kan door de staten 

meer gericht informatie worden ingewonnen en stappen worden gezet. 

 

Rol Europese politici dubieus

Vooral binnen de Europese Unie loopt er nog een andere discussie. Europese politici voelen zich door de multinationals geschoffeerd en eisen dat ze ook aan het publiek een volledig inzicht geven in deze rapportage. Public Country by country reporting staat hoog op hun agenda. Argumenten als dat rapporteren aan de belastingheffers van deze wereld voldoende is en dat door public country by country reporting ook informatie naar buiten wordt gedeeld waar de concurrentie zijn voordeel mee zou kunnen doen, worden weggewuifd. Als belangrijke actor in de Europese economie dien je volstrekt transparant te zijn. Bizar in deze discussie is dan overigens dat diezelfde leden van het Europese Parlement verzoeken van burgers en van sommige wel transparante parlementariërs om naar de buitenwereld verslag te leggen van hoe ze hun onkostenvergoedingen gebruiken en hun teamleden selecteren en inhuren, naast zich neerleggen. Zij menen dat het hierover rapporteren te weinig relevant is en voor hen te omslachtig. Dit maakt meteen duidelijk wat de status is van volledige transparantie. Het heeft met een rechtvaardigere belasting niets te maken maar geeft het publiek handvatten om bedrijven sneller aan de schandpaal te nagelen. Het is dus slechts een politiek element.

 

Meer weten?

Prof. dr. Hans van den Hurk is een van de sprekers op het middagseminar Transparantie & Privacy, wat mag het kosten? Tijdens dit middagseminar zoomen we met vooraanstaande specialisten verder in op vragen binnen het thema transparantie & privacy.

Wat verandert er voor uw adviespraktijk met de (inter)nationale implementatie van de wirwar aan wet en regelgeving omtrent transparantie? Leidt dit tot meer begrip en vertrouwen of is het wantrouwen juist toegenomen? Welke verplichtingen brengt de Mandatory Disclosure-richtlijn met zich? Welke garanties zijn er dat verzamelde data niet in verkeerde handen vallen en wie waarborgt de rechten van de belastingplichtigen? In hoeverre zijn bestaande privacystructuren nog houdbaar en zijn er alternatieven?

> Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Blogs, Internationaal & Europees recht, Winst uit onderneming

Reageer
Vorige artikel
CPB: kabinet kan meer doen tegen belastingontwijking
Volgende artikel
Zonneweides: bezint eer gij begint!

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

money, money laundering, seem, euro bills, currency, finance, dollar bill, banknote, euro notes, euro, lots, save up, paper money, 200 euro, money laundering, money laundering, money laundering, money laundering, money laundering

Kabinet presenteert gecoördineerde aanpak tegen corruptie

Het kabinet zet zich in om corruptie te voorkomen, bij de overheid en het bedrijfsleven en van groot tot klein.

30%-regeling

Standpunten Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag geactualiseerd 

De standpunten van de Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH uit de jaren 2022 – 2024 zijn geactualiseerd.

NTFR Opinie Tom Berkhout

Opinie | Fiscale wetenschapstoets: bewust door groen, oranje of rood rijden

In de NTFR Opinie ‘Fiscale wetenschapstoets: bewust door groen, oranje of rood rijden’, pleit prof. dr. Tom Berkhout voor een structurele, onafhankelijke en zichtbare wetenschapstoets bij fiscale wetsvoorstellen. Niet als academische luxe, maar als onmisbare voorwaarde voor doordacht beleid, betere rechtsbescherming en effectief toezicht. Er zijn tal van inspraakmogelijkheden in het fiscale wetgevings- en uitvoeringsproces,... lees verder

groene beleggingen

Afschaffing fiscale faciliteiten groen beleggen heeft grote gevolgen voor groene investeringen

Het kabinet erkent dat het afschaffen van fiscale voordelen voor groen beleggen ingrijpende gevolgen heeft voor de financiering van duurzame projecten in Nederland.

privacy gegevens

Nota nav verslag Wijzigingswet UBO-registers

Minister Heinen geeft antwoord op vragen van de Eerste Kamer over de Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Opleidingen

Masterclass Bedrijfswaardering

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

Stoomcursus Tax accounting

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×