• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wetsvoorstel Financiën versobert Bedrijfsopvolgingsregeling en leidt tot overkill

13 februari 2017 door

Sinds 2010 zijn de fiscale bedrijfsopvolgingsregelingen (BOR) verruimd zodat de continuïteit van ondernemingen niet in gevaar komt door belastingheffing bij vererving of schenking van een onderneming.

In de Successiewet is een hoge voorwaardelijke vrijstelling opgenomen en in de Wet inkomstenbelasting kan de belastingclaim doorgeschoven worden bij vererving of schenking van een onderneming. De BOR geldt alleen voor ondernemingsvermogen en niet voor eventueel beleggingsvermogen. Beleggingsvermogen kan immers zonder problemen voor de onderneming benut worden om belasting te betalen.

 

Naar aanleiding van een recent arrest van de Hoge Raad heeft de Staatssecretaris van Financiën een wetsvoorstel ingediend waarmee de BOR beperkt wordt. Dit wetsvoorstel moet niet worden aangenomen: de verpakking deugt niet, de motivering is onjuist en het leidt tot enorme overkill.

De verpakking deugt niet omdat het voorstel onderdeel uit zal maken van het nog in te dienen Belastingplan 2017. Dat betekent dat het deel uit zal maken van de package deal die Financiën voor zal stellen voor komend jaar. Het wetsvoorstel zal dan door de Tweede Kamer niet op eigen merites beoordeeld worden, maar het wordt, zoals gewoonlijk, een kwestie van geven en nemen. Het belang van het bedrijfsleven en de BOR verdienen echter een volwaardige parlementaire behandeling.

De motivering is een klassiek voorbeeld van ‘framing’: de memorie van Toelichting noemt het voorstel een ‘reparatie’ en stelt dat door de uitspraak van de Hoge Raad de reikwijdte van de BOR onbedoeld is verruimd. Nee, nee, nee! De fiscus en het Ministerie van Financiën hebben jarenlang de BOR verkeerd en te beperkt toegepast, en de Hoge Raad heeft die gang van zaken gerepareerd.

 

Waar gaat het om? De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de BOR ook van toepassing is op kleine aandelenbelangen die een holding heeft in werkmaatschappijen mits deze in de lijn van de ondernemingsactiviteiten worden aangehouden. Er is dan sprake van ondernemingsvermogen. Dus behoort de BOR ook op deze kleine belangen toegepast te worden. Dat past bij de ratio van de BOR: er behoeven dan geen middelen aan het bedrijf onttrokken te worden om belasting te voldoen, waardoor de continuïteit van de onderneming niet belemmerd wordt.

Verdere motivering: de budgettaire gevolgen van het arrest zouden tientallen miljoenen bedragen en er zijn ‘signalen uit de praktijk’ dat er ‘heel gemakkelijk’ kwalificerende situaties kunnen worden gecreëerd. Enige onderbouwing hiervan ontbreekt. Wij werken in de praktijk en hebben nog nooit gezien dat ondernemers hun geld in kleine, risicodragende aandelenbelangen stoppen alleen maar om de bedrijfsopvolgingsregeling te benutten.

Ook stelt de memorie van toelichting dat door de uitspraak van de Hoge Raad eventueel beleggingsvermogen in een klein belang ten onrechte onder de BOR zal vallen. Deze angst is ongegrond; wanneer het kleine belang daadwerkelijk beleggingsvermogen is, kan dit niet als ondernemingsvermogen kwalificeren op grond van de uitspraak van de Hoge Raad. Het wetvoorstel leidt dan ook tot overkill omdat juist ondernemingsvermogen dat aanwezig is in het kleine belang, van de BOR wordt uitgesloten.

Mede door dit wetsvoorstel zullen ondernemers in de bizarre situatie terecht kunnen komen dat ondernemingsvermogen in de vorm van een oorlogskas niet meer benut zal kunnen worden voor uitbreiding door overname van (kleine) belangen: wanneer de ondernemer namelijk binnen een jaar overlijdt, zal de fiscus stellen dat de BOR niet van toepassing is op de investering in dat belang, hetzij omdat het belang te klein is, hetzij omdat niet aan de éénjaarstermijn voldaan is. Dat druist totaal in tegen de bedoeling van de regeling. De oorlogskas in de vorm van een courante effectenportefeuille kwalificeert trouwens ook niet meer voor de faciliteiten; bij een negatieve rente moet deze pot kennelijk letterlijk in cash worden aangehouden om geen geld te verliezen.

 

De BOR is te belangrijk voor ondernemend Nederland om zomaar te beperken door dit in het belastingplan gestopte wetsvoorstel en verdient een fundamentele discussie. Dan kunnen hopelijk eindelijk ook allerlei andere knelpunten in de regeling opgelost worden.

 

Sabine de Wijkerslooth-Lhoëst is adviseur Erven, Schenken en Goede Doelen bij EY Belastingadviseurs en als docent verbonden aan het Fiscaal Instituut van Tilburg University. In de volgende editie van het Vakblad Estate Planning (september 2016) schrijft zij een artikel over de rechtspraak omtrent de APV-regeling.

 

Willem Jan Vermeer is partner bij EY Belastingadviseurs. Hij adviseert internationaal opererende familiebedrijven, geeft leiding aan de adviesgroep Private Client Services en is gastdocent bij de Erasmus Universiteit (bedrijfsopvolging).

Filed Under: Blogs, Estate Planning, Financiële planning

Reageer
Vorige artikel
Naar een nieuwe regeling voor de personenvennootschappen
Volgende artikel
Box 3 voor de klachtencommissie KIFID

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

contant geld

Vernieuwing Wet op de consignatie van gelden

Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het voornemen om Wet op de consignatie van gelden (Wcg) te vernieuwen.

pensioenwet

Transitieperiode nieuwe pensioenstelsel wordt verlengd

De Eerste Kamer heeft dinsdag 2 december een wetsvoorstel aangenomen om de overgangsperiode naar het nieuwe pensioenstelsel met een jaar te verlengen tot 1 januari 2028.

lijfrente

Wetsvoorstel Fiscale Verzamelwet 2026 aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel Fiscale Verzamelwet 2026 aangenomen.

Lastenverzwaring box 3 gaat niet door, wel versnelde afbouw Wet Hillen

De geplande lastenverzwaring in box 3 voor spaarders en beleggers in 2026 gaat niet door. Om het gat in de begroting te dichten kiest de Tweede Kamer ervoor de Wet Hillen versneld af te bouwen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Specialisatieopleiding Estate Planning

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Opleidingen

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Masterclass Box 3 – Forfaitair stelsel met een Tegenbewijsregeling en de toekomst na 2028

Masterclass Actualiteiten vermogensstructurering 2025

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×