• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Onzakelijke lening

4 augustus 2015 door Remco Latour

In de praktijk komt het nogal eens voor dat gelieerde partijen een leningsovereenkomst afsluiten. Vaak zijn de leningsvoorwaarden een stuk gunstiger dan die tussen derden zouden zijn overeengekomen. In dat geval kan de Belastingdienst stellen dat feitelijk geen lening is verstrekt of dat fiscale correcties nodig zijn. Bovendien kan men een afwaardering op een onzakelijke lening in beginsel niet afwaarderen. Daarom zullen de partijen vaak proberen om aannemelijk te maken dat de lening toch zakelijk is.

Inhoud:

1. Voorkom onzakelijk handelen

2. Laat de fiscus van de geldlening geen kapitaalstorting maken

3. Stel in stappen de (on)zakelijkheid van de lening vast

4. Let op de gevolgen van een onzakelijke lening die is verstrekt door de aandeelhouder

5. Pas op bij onzakelijke lening die is verstrekt door een niet-aandeelhouder

6. Controleer of sprake is van maatschappelijk ongebruikelijke terbeschikkingstelling

7. Ga na of sprake is van een onzakelijke lening in de IB-sfeer

8. Controleer garantstellingen op zakelijkheid

9. Voldoe aan de bewijslast

 

Bekijk de checklist in PDF:

Filed Under: Checklists

Reageer
Vorige artikel
Fusies en reorganisaties
Volgende artikel
Afstempeling gevolgd door afkoop

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Bedrijfsoverdracht: neem op tijd de juiste afslag

Bedrijfsoverdracht of bedrijfsopvolging. Vroeg of laat krijgt elke ondernemer hier mee te maken. Geen bedrijfsoverdracht is hetzelfde. Kaart in een vroeg stadium het onderwerp bedrijfsoverdracht of bedrijfsopvolging bij uw cliënt aan. Zo kunt u in overleg met uw cliënt de nodige stappen zetten. U kunt dan voor uw cliënt tot een zo’n gunstig mogelijke bedrijfsoverdracht of bedrijfopvolging komen.

Afstempeling gevolgd door afkoop

De wetgever geeft een korting over de heffingsgrondslag. Deze korting loopt in de komende drie jaren af en bedraagt het eerste jaar 34,5% (2017) en vervolgens 25% (2018) en 19,5% (2019). De korting wordt verleend over de fiscale waarde op 31 december 2015, de aangroei ná 2015 valt niet onder de korting. Afkoop is mogelijk tot 2020.

Fusies en reorganisaties

Binnen concernstructuren kunnen soms reorganisaties nodig zijn. De redenen daarvoor zijn heel verschillend en ook zijn er verschillende manieren om te reorganiseren. Veel voorkomende vormen van reorganisatie zijn de aandelenfusie, de bedrijfsfusie, de juridische fusie en de juridische (af)splitsing. Elke variant kent zijn eigen voor- en nadelen. Het hangt van de beoogde reorganisatie af welke variant voor die situatie het beste is.

Fiscale eenheid

Onder bepaalde voorwaarden kunnen twee of meer vennootschappen met elkaar een fiscale eenheid vormen voor de vennootschapsbelasting. In beginsel zal dan de moedermaatschappij aan het hoofd staan van deze fiscale eenheid. Het vormen van een fiscale eenheid biedt onder andere voordelen op het gebied van onderlinge transacties. Deze voordelen zal men echter moeten terugnemen als de fiscale eenheid te snel wordt verbroken. Bovendien kent de fiscale eenheid ook nadelen.

Boekenonderzoek

Een ondernemer moet rekening houden met het feit dat de Belastingdienst ongeveer om de vijf à zes jaar een boekenonderzoek komt houden. Een boekenonderzoek is een controle van de administratie. De aard van het boekenonderzoek kan variëren; men doet er goed aan bij de aankondiging van het boekenonderzoek deze aard te onderzoeken. Het is belangrijk dat de ondernemer weet wat tijdens het boekenonderzoek zijn rechten en verplichtingen zijn. Ook de afronding van het boekenonderzoek is van belang. Het kan daarbij nodig zijn dat de ondernemer in bezwaar gaat tegen correcties die de fiscus oplegt naar aanleiding van het boekenonderzoek.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×