• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

RB wil MKB ontzien in wetsvoorstel ATAD2

28 december 2018 door Anne-Marie Noordenbos

Het Register Belastingadviseurs heeft een reactie gegeven op het consultatiedocument implementatie ATAD2. Het RB wil dat er een uitzondering wordt gemaakt voor het MKB voor de onderzoeksplicht.

Het RB kan zich op hoofdlijnen vinden in de voorstellen. Maar hoewel de voorstellen vooral zijn geschreven voor het grootbedrijf, heeft de regelgeving ook aanzienlijke gevolgen voor belastingplichtigen in het MKB. Zij krijgen namelijk ook een extra onderzoeksplicht. Het RB is voorstander om een uitzondering in te voeren om het MKB te ontzien.

 

Het RB noemt ook de fiscale concurrentiepositie Nederland moet geen strengere regels invoeren dan ATAD2 eist, maar vooral ook niet dan andere landen. Daardoor zou Nederland een fiscaal slechtere concurrentiepositie krijgen en zich uit de markt prijzen. Het zou goed zijn om bij de implementatie van de regels van ATAD2, ook stil te staan bij de implementatie in andere landen.

 

Open normen

De nu voorgestelde regels zijn erg complex. Door hier nog eens kritisch naar te kijken, kan de leesbaarheid en daardoor de naleefbaarheid vergroot worden. En het het RB ziet ook graag dat er wordt stilgestaan bij een nadere invulling van een aantal termen. Door open normen als ‘redelijke termijn’ en een ‘reeks transacties’ verder in te vullen, krijgen zowel belastingplichten als de Belastingdienst richting. Verder mogen de regels er niet toe leiden dat belastingplichtigen onvoldoende tijd en mogelijkheid hebben om een aangifte in te dienen, aldus het RB

Meer informatie: RB, 5 december 2018

Filed Under: Branchenieuws, Internationaal & Europees recht

Reageer
Vorige artikel
NOB vergelijkt 30%-regeling
Volgende artikel
Hoge verwachtingen van de poortwachters

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Besluit over toepassing arm’s-lengthbeginsel gepubliceerd

De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd over de toepassing van het arm’s-lengthbeginsel.

Nota van wijziging DAC7: uitwisseling gegevens niet-EU-lidstaten

Staatssecretaris Van Rij wil voor Prinsjesdag een nota van wijziging bij het wetsvoorstel over transparantie inkomsten digitale platformen (DAC7) indienen om de uitwisseling van gegevens met niet-EU-lidstaten te regelen.

Besluit winstallocatie vaste inrichtingen gepubliceerd

De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd met zijn standpunten over winstallocatie aan vaste inrichtingen. Het doel van dit besluit is om duidelijkheid te geven over de wijze waarop de Belastingdienst de winstallocatie aan vaste inrichtingen beoordeelt.

Akkoord Europese aanpak oneerlijke concurrentie overnames en aanbesteden

Er komt een meldplicht voor én toezicht op grotere overnames en aanbestedingen op de Europese markt. Als blijkt dat er sprake is van daadwerkelijke concurrentieverstoring dan kan de Europese Commissie maatregelen nemen zoals sancties of besluiten dat de betreffende onderneming deze concurrentieverstoring moet terugdraaien.

belastingontwijking

Hoe effectief zijn de maatregelen tegen belastingontwijking?

De rente-, royalty- en dividendstromen vanuit Nederland naar laagbelastende landen zijn fors afgenomen van € 38,5 miljard in 2019 naar € 6 miljard in 2021.  Dit schrijft staatssecretaris Van Rij in een Kamerbrief over de monitoring van maatregelen tegen belastingontwijking.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Belastingheffing digitale platforms

Online cursus Belastingheffing digitale economie (DAC7, Pilar 1&2)

Online cursus Ontwikkelingen Internationaal Belastingrecht

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×