• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wetsvoorstel transparantie inkomsten digitale platformen (DAC7) ingediend

24 maart 2022 door Anne-Marie Noordenbos

Uber-taxi; onderneming

Het wetsvoorstel transparantie over inkomsten digitale platformen (DAC7) is aangeboden aan de Tweede Kamer. Met dit wetsvoorstel worden digitale platformen vanaf 1 januari 2023 verplicht jaarlijks informatie aan te leveren aan de Belastingdienst over verkopers die via hun platformen geld verdienen.

Platformexploitanten (in zowel EU- als niet-EU lidstaten) worden op basis van dit wetsvoorstel verplicht om informatie te verzamelen en te rapporteren over verkopers in verband met de verhuur van onroerende zaken die in een EU-lidstaat zijn gelegen. Een verkoper is de gebruiker van een platform die op enig ogenblik tijdens de rapportageperiode op het platform is geregistreerd en een zogenoemde relevante activiteit verricht. Over de verkoper moet worden gerapporteerd als hij ingezetene is van een EU-lidstaat of een onroerende zaak verhuurt die in een EU-lidstaat is gelegen. Relevante activiteiten die gerapporteerd moeten worden zijn de verhuur van onroerende zaken, de verrichting van persoonlijke diensten, de verkoop van goederen en de verhuur van transportmiddelen. Cruciaal is dat de relevante activiteit wordt verricht voor een tegenprestatie, waarvan het bedrag bij de platformexploitant bekend is of redelijkerwijs bekend kan worden.

Transparantie inkomsten

Een digitaal platform moet de informatie bij één EU-lidstaat aanleveren. Om de belastingautoriteiten van alle EU-lidstaten de informatie te bezorgen die zij nodig hebben om de verschuldigde belastingen correct vast te stellen, wordt deze informatie vervolgens via een centraal beveiligd systeem van de Europese Unie automatisch uitgewisseld met de EU-lidstaten die hierbij belang hebben. Zo wordt voorkomen dat mensen (onbedoeld) belasting kunnen ontwijken via deze platformen.
Door het wetsvoorstel wordt het transparanter welke inkomsten inwoners van de Europese Unie behalen via de digitale platformen. Dit vermindert de kans dat belastingplichtigen deze inkomsten niet (volledig) opgeven en zorgt daardoor voor een eerlijkere belastingheffing. Ook wordt oneerlijke concurrentie met traditionele (niet digitale) bedrijven op deze manier tegengegaan.

Naast deze verplichting bevat het wetsvoorstel ook een aantal wijzigingen die niet specifiek gericht zijn op digitale platformen, maar de manier van gegevensuitwisseling tussen EU-lidstaten verbeteren. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over rechtsbescherming van belastingplichtigen bij gezamenlijke onderzoeken door meerdere EU-lidstaten en gegevensbescherming bij een datalek.

Met dit wetsvoorstel wordt de EU-richtlijn transparantie inzake inkomsten via de digitale platformeconomie en overige aanpassingen geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Ook de andere EU-lidstaten zullen deze richtlijn op vergelijkbare wijze implementeren.

Bron: Aanbieding wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie, Ministerie van Financien, 23 maart 2022

Online cursus belastingheffing digitale economie

Bijzonder hoogleraar belastingheffing digitale economie prof. dr. Daniël Smit LL.M neemt u mee door de laatste ontwikkelingen. Wat kunt u op de korte termijn en op de (middel)lange termijn verwachten? En hoe kunt u zich als adviseur hierop voorbereiden?

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Kabinet kijkt toch naar mogelijkheid om onbelaste reiskostenvergoeding eerder te verhogen
Volgende artikel
Eigenwoningforfait mag buiten tariefsaanpassing blijven

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

buitenlands belastingplichtigen

Fiscale belang trailing tax beperkt

Het fiscale belang van een verlengde belastingplicht na emigratie voor zeer vermogende personen is beperkt en de uitvoeringslasten zijn groot.

Belastingontwijking

Bronbelasting zeer effectief bij bestrijding rente- en royaltystromen

De bronbelasting blijkt zeer effectief in de bestrijding van rente- en royaltystromen, al is er weinig effect zichtbaar in de dividendstromen naar laagbelastende jurisdicties. Ook blijkt de maatregel tegen mismatches bij toepassing van het zakelijkheidsbeginsel effectief in het tegengaan van dubbele niet‑heffing.​

aanpak witwassen; belastingparadijs

Opnieuw minder bedrijfswinsten via Nederland naar belastingparadijzen

De inkomens uit buitenlandse directe investeringen en royalty’s die vanuit Nederland naar landen met een laag belastingtarief stromen, zijn in 2024 opnieuw afgenomen blijkt uit nieuwe cijfers van DNB. Waar deze geldstromen eerder vooral bestonden uit royalty‑inkomsten, zoals merk- en auteursrechten, gaat het nu vooral om dividenden.

minimumbelasting

Standpunt berekening inkomen-inclusiebijheffing bij interne overdracht van een laagbelaste groepsentiteit

De Kennisgroep Pijler 2 heeft een vraag beantwoord over de berekening van het bedrag aan inkomen-inclusiebijheffing ingeval van een overdracht, binnen dezelfde groep, gedurende het verslagjaar, van een laagbelaste groepsentiteit door een in Nederland gevestigde moederentiteit aan een andere moederentiteit die gevestigd is in een andere staat.

zwanger-werknemer

Standpunt Verdrag NL – BEL en heffingsrecht WAZO-uitkeringen ivm zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof

De Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag heeft een standpunt ingenomen over de toepassing van het belastingverdrag tussen Nederland en België bij uitkeringen op grond van de Wet arbeid en zorg in verband met zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof en aanvullingen van de werkgever daarop.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

AGENDA

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×