• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Belastingplan 2017: alle maatregelen op een rij

3 oktober 2016 door Jelle Berghuis

Het Belastingplan 2017 en bijbehorende Prinsjesdagstukken zijn op dinsdag 20 september 2016 om 15.15 uur door minister Dijsselbloem aangeboden aan de Tweede Kamer. Hieronder informeren wij u over de belangrijkste fiscale wijzigingen.

  • Download Belastingplan 2017
  • Download Advies RvS Belastingplan 2017
  • Download Nader rapport Belastingplan 2017 

 

Zie ook:

  • Overige Fiscale Maatregelen 2017
  • Fiscale vereenvoudigingswet 2017
  • Wet uitfasering pensioen in eigen beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen
  • Wet fiscale maatregelen rijksmonumenten en scholing
  • Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting

 

3 maatregelen die beleggen in box 2 via VBI minder aantrekkelijk maken

Afrekenen positieve ab-claim

De eerste maatregel is dat voortaan in box 2 afgerekend moet worden over de positieve ab-claim als een lichaam waarin de belastingplichtige een aanmerkelijk belang heeft de vbi-status verkrijgt. Door deze maatregel kan een ab-claim niet langer doorgeschoven worden naar het fiscaalvriendelijke regime van de vbi. Om anticipatie op deze maatregel te voorkomen, wordt voorgesteld deze maatregel met terugwerkende kracht tot en met Prinsjesdag 2016 in werking te laten treden.

 

Flits-vbi

De tweede maatregel is dat box 3-vermogen dat ondergebracht wordt in een vbi waarin de belastingplichtige een aanmerkelijk belang heeft niet alleen belast wordt in box 2, maar ook belast blijft in box 3 als dit vermogen binnen achttien maanden weer terugkomt naar box 3. Door deze maatregel wordt de flits-vbi tegengegaan. Wel komt er een tegenbewijsregel zodat er geen dubbele belastingheffing plaatsvindt als de belastingplichtige aannemelijk kan maken dat er een zakelijke reden was om het vermogen binnen achttien maanden weer terug te halen naar box 3.

 

Koppeling percentage hoogste schijf box 3

De derde maatregel is het automatisch koppelen van het percentage van het forfaitaire rendement uit een vbi aan het voor dat jaar geldende percentage van de hoogste schijf in box 3.

 

Verlenging van de eerste tariefschijf van de vennootschapsbelasting

De eerste tariefschijf van de vennootschapsbelasting van 20% wordt in 2018 verlengd van € 200.000 naar € 250.000, in 2020 van € 250.000 naar € 300.000 en in 2021 van € 300.000 naar € 350.000. Deze maatregel is aangekondigd in de brief van 1 juli 2016 over de voorgestelde uitfasering van het pensioen in eigen beheer. 

 

Beperking reikwijdte toerekeningsstop APV's

Voorgesteld wordt om de toerekeningsstop alleen nog te laten gelden voor APV’s (zoals trusts of een – buitenlandse – particuliere stichting) voor zover die een reële, actieve onderneming drijven. Zo wordt onder meer een dam opgeworpen tegen het op relatief eenvoudige wijze opzoeken van de toerekeningsstop via een passieve APV die als houdstermaatschappij fungeert. Flankerend aan dit voorstel zullen, voor de situaties waarin de toerekeningsstop niet van toepassing is, in het Besluit voorkoming dubbele belasting 2001 (Bvdb 2001) aanvullende voorkomingsregelingen worden getroffen om bij de Nederlandse belastingheffing van de inbrenger rekening te houden met daadwerkelijk in het buitenland betaalde belasting.

 

Nexusbenadering als aanvullend substancecriterium Innovatiebox

Omdat de Nederlandse innovatiebox op dit moment niet volledig in lijn is met de Europese nexusbenadering, wordt de innovatiebox aangepast. Na de aanpassingen bestaat de toets of voor een immaterieel activum gebruik kan worden gemaakt van de innovatiebox uit twee stappen. De eerste toets is of voor het speur- en ontwikkelingswerk dat heeft geleid tot het activum een S&O-verklaring is afgegeven. Daarmee wordt geborgd dat sprake is van technische innovatie. Deze toets geldt voor zowel grotere als kleinere belastingplichtigen. Als tweede stap moeten grotere belastingplichtigen toetsen of voor het activum een tweede toegangsticket aanwezig is.

 

Juridisch ticket
Van een juridisch ticket is sprake in geval van een octrooi, kwekersrecht, programmatuur of een vergunning voor het in de handel brengen van een geneesmiddel, of een exclusieve licentie op een van de voorgenoemde juridische tickets. Volgens de afspraken die in OESO-verband zijn gemaakt, zou het eisen van slechts een juridisch ticket ook voldoende zijn voor het verlenen van toegang tot preferentiële regimes voor immateriële activa. Omdat de OESO de ruimte biedt om meer juridische tickets toe te staan dan in het consultatiedocument stonden genoemd, zijn ook utility models (gebruiksmodel) en aanvullende beschermingscertificaten toegestaan. Voor de toepassing van de innovatiebox mag worden aangesloten bij het moment van aanvraag van een octrooi of kwekersrecht.

 

Kwalificerende voordelen

De nexusbenadering schrijft voor dat de volgende formule wordt toegepast:

kwalificerende voordelen = kwalificerende uitgaven x 1,3 / totale uitgaven x voordelen

 

Administratieverplichting
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt daarnaast een bijzondere administratieverplichting geïntroduceerd. Deze verplicht een belastingplichtige die de innovatiebox toepast om documentatie in zijn administratie op te nemen waaruit blijkt:

  • dat de belastingplichtige een of meer kwalificerende immateriële activa bezit,
  • wat de omvang is van de voordelen die belastingplichtige verkrijgt uit deze immateriële activa,
  • wat de meest passende methode is voor het bepalen van de voordelen uit deze immateriële activa, en
  • wat de omvang is van de uitgaven ten behoeve van de voortbrenging van de kwalificerende immateriële activa, uitgesplitst naar uitgaven voor het uitbesteden van speur- en ontwikkelingswerk binnen de groep en overige uitgaven.

De nu voorgestelde bijzondere verplichting vormt een aanvulling op de algemene administratieverplichting die is opgenomen in de AWR. Deze additionele verplichting geldt slechts voor gegevens die betrekking hebben op boekjaren die zijn aangevangen op of na 1 januari 2017.

 

Winstdrainage en overnameholdingbepaling

Debt-push down

Het kabinet stelt in de eerste plaats voor de berekeningssystematiek van de overnameholdingbepaling aan te scherpen voor het geval een overnameschuld door middel van een zogeheten ‘debt-push down’ van het niveau van de overnameholding naar het niveau van de overgenomen vennootschap verplaatst wordt.

 

7 jaar

Verder wordt voorgesteld om de termijn van zeven jaar, waarbinnen de financiering moet worden afgebouwd van ten hoogste 60% van de verkrijgingsprijs naar ten hoogste 25% van de verkrijgingsprijs, nader aan te scherpen. Hiermee wordt voorkomen dat door de overgenomen vennootschap steeds onder een nieuwe overnameholding te hangen waardoor de termijn van zeven jaar voor de afbouw van de maximale niet bovenmatige financiering telkens opnieuw zou aanvangen.

 

Hernieuwde overname

Tot slot wordt als derde voorgesteld om het eerbiedigende overgangsrecht niet meer van toepassing te laten zijn in de specifieke situatie dat een overnameholding op of na 1 januari 2017 in een nieuwe fiscale eenheid met een andere moeder wordt opgenomen. Hiermee wordt voorkomen dat bij een hernieuwende overname via een overnameholding na genoemde datum de oude financieringen onder het overgangsrecht blijven meelopen waardoor de overnameholdingbepaling in zoverre de facto buiten toepassing zou blijven.

 

De voorgestelde wijzigingen in de renteaftrekbeperking gericht tegen winstdrainage en in de overnameholdingbepaling zijn van toepassing voor boekjaren die aanvangen op of na 1 januari 2017.

 

Gerichte verruiming gebruikelijkloonregeling innovatieve start-ups

Op grond van de voorgestelde maatregel mag vanaf 2017 het belastbare loon van directeur-grootaandeelhouders (dga’s) van innovatieve startups voor de toepassing van de gebruikelijkloonregeling worden vastgesteld op het wettelijke minimumloon. Dit zal mogelijk worden gemaakt voor dga’s van bedrijven die speur- en ontwikkelingswerk verrichten en voor de toepassing van de S&O-afdrachtvermindering als starter worden aangemerkt. De maatregel is voorzien van een horizonbepaling, op grond waarvan deze bepaling vervalt per 1 januari 2022, tenzij de maatregel voor die datum positief wordt geëvalueerd.

 

Beperking van de verlenging van de derde schijf van de loon- en inkomstenbelasting

In 2016 bedraagt de bovengrens van de derde schijf van de loon- en inkomstenbelasting € 66.421. Deze bovengrens zou per 2017 worden verhoogd naar € 67.472. Voorgesteld wordt om deze bovengrens met € 400 te verlagen. In dat geval eindigt de derde schijf van de loon- en inkomstenbelasting in 2017 bij een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 67.072.

 

Verhoging van de algemene heffingskorting

Voorgesteld wordt de maximale algemene heffingskorting met € 48 te verhogen. In dat geval bedraagt de maximale algemene heffingskorting voor 2017 € 2254. 

 

Beperking verhoging en wijziging startpunt afbouw arbeidskorting

Voorgesteld wordt om de maximale arbeidskorting met € 46 te verlagen. In dat geval bedraagt de maximale arbeidskorting in 2017 € 3223.

 

Daarnaast wordt ook het startpunt van de afbouw van de arbeidskorting aangepast. Dit startpunt zou per 2017 worden verlaagd naar € 33.944. Voorgesteld wordt het startpunt van de afbouw van de arbeidskorting verder te verlagen met € 1500. In dat geval komt het startpunt van de afbouw van de arbeidskorting in 2017 op € 32.444 te liggen.

 

Verhoging ouderenkorting

Voorgesteld wordt om de ouderenkorting met € 215 te verhogen. In dat geval wordt de ouderenkorting per 2017 € 1292 (in 2016: € 1187) voor pensioengerechtigden met een verzamelinkomen van niet meer dan € 36.057.

 

Codificatie jurisprudentie

Teruggaafregeling dividendbelasting
Aanleiding: Hoge Raad, 4 maart 2016,  ECLI:NL:HR:2016:361
Meer informatie: Toets nodig voor teruggaaf dividendbelasting

 

Bouwterreinen in de btw
Aanleiding: Rechtbank Zeeland-West Brabant, 17 december 2015, ECLI:NL:RBZWB:2015:8728
Meer informatie: Samenloop met omzetbelasting bij bouwterreinen

Btw-vrijstelling voor watersportorganisaties
Aanleiding: Hof van Justitie van de EU, 25 februari 2016, C-22/15
Meer informatie: Verboden btw-vrijstelling voor ligplaats recreatievaartuigen

Zie ook:

  • Overige Fiscale Maatregelen 2017
  • Fiscale vereenvoudigingswet 2017
  • Wet uitfasering pensioen in eigen beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen
  • Wet fiscale maatregelen rijksmonumenten en scholing
  • Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige

Meer informatie: Prinsjesdagspecial Belastingplan 2017

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Verhuurderheffing buitensporige last voor verhuurder hofjeswoningen
Volgende artikel
Overleg per e-mail maakt ook betrokkenheid

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

ECLI:NL:RBGEL:2025:4180 Rechtbank Gelderland, 30-05-2025, AWB 21/1448

Omzetbelasting. In geschil is of het pensioenfonds is aan te merken als een gemeenschappelijk beleggingsfonds, in het bijzonder of de deelnemers aan het pensioenfonds beleggingsrisico dragen. Het betreft de einduitspraak naar aanleiding van prejudiciële vragen door de rechtbank (ECLI:NL:RBGEL:2022:5658) en de beantwoording daarvan door het Hof van Justitie (ECLI:EU:C:2024:688). De rechtbank kom… Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBGEL:2025:4180&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

ECLI:NL:GHSHE:2025:1320 Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 14-05-2025, 22/312 en 22/313

Navorderingsaanslag IB/PVV 2015, navorderingsaanslag Zvw 2016 en de daarbij gegeven rentebeschikkingen. In geschil is de hoogte van de kosten van bezwaar en van de proceskosten en of terecht en tot het juiste bedrag belastingrente in rekening is gebracht. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHSHE:2025:1320&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

ECLI:NL:GHSHE:2025:1321 Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 14-05-2025, : 23/867

Afschrijvingsbeperking voor gebouwen terecht toegepast op investering in zonnepanelen door woningcorporatie (artikel 8, lid 1, Wet Vpb jo. art. 3.30a, lid 2, eerste volzin, Wet IB 2001). De zonnepanelen zijn onroerende zaken (art. 3:3, lid 1, BW) en onderdeel van dan wel aanhorigheid bij de gebouwen (geworden). Werktuigenvrijstelling mist toepassing. Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHSHE:2025:1321&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

ECLI:NL:GHSHE:2025:1322 Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 14-05-2025, 23/966 en 23/967

Artikel 18 Verdrag Nederland-Zwitserland. Het pensioen van belanghebbende is na de verdragswijziging per 1 januari 2021 terecht in de loonheffingen betrokken. De door de inspecteur toegepaste diensttijdevenredige methode is juist. Belanghebbende maakt niet aannemelijk dat het aan Nederland toegerekende pensioen voor een deel niet fiscaal gefacilieerd is opgebouwd in Nederland. De inhouding van … Meer... lees verder

ECLI:NL:GHSHE:2025:1319 Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 14-05-2025, 22/252

Aanslagen rioolheffing 2013. Is sprake van schending van de opbrengstlimiet, van de Kaderrichtlijn Water, het gelijkheidsbeginsel dan wel de goede procesorde? Meer informatie: https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHSHE:2025:1319&pk_campaign=rss&pk_medium=rss&pk_keyword=uitspraken

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×