• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Box 3-heffing voor 2015 niet strijdig met EVRM

13 februari 2017 door Giniraynha Poulina

Volgens Rechtbank Den Haag is de vermogensrendementsheffing van box 3 ook voor het jaar 2015 niet in strijd met artikel 1 van het Eerste Protocol bij het Europese Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.

De Hoge Raad oordeelde al in 2015 dat de forfaitaire rendementsheffing voor de jaren 2010 en 2011 niet in strijd is met artikel 1 van het Eerste Protocol EVRM. Zie ook: Hoge Raad houdt box 3 in stand. Rechtbank Den Haag zag geen aanleiding om voor het jaar 2015 anders te oordelen. De rechtbank verwierp dan ook de stelling van belanghebbende dat de fiscus misbruik maakt van zijn bevoegdheid door het rendement uit sparen en beleggen te stellen op 4% van de rendementsgrondslag. Dat de Belastingdienst in staat zou zijn om het werkelijk rendement te belasten is irrelevant, nu de wetgever daarvoor niet heeft gekozen. Dit stelsel is, gelet op de ruime beoordelingsmarge van de wetgever, niet in strijd met artikel 1 van het Eerste Protocol EVRM. Van strijdigheid zou alleen sprake zijn indien zou komen vast te staan dat het destijds door de wetgever voor een lange reeks van jaren veronderstelde rendement van 4% voor particuliere beleggers niet meer haalbaar is. En belastingplichtigen, mede gelet op het toepasselijke tarief, zouden worden geconfronteerd met een buitensporig zware last. Indien deze onhaalbaarheid duidelijk zou worden en de wetgever toch zou blijven uitgaan van een forfaitair rendement, mag van hem worden verlangd dat hij de regeling aanpast. De rechter merkte verder op dat het binnen de ruime beoordelingsmarge van de wetgever valt dat hij pas met ingang van 2017 tot wijziging van de box 3-heffing is overgegaan. Met ingang van 1 januari 2017 hangt de (hoogte van) het forfaitair rendement af van de aard en omvang van de vermogensbestanddelen.

 

Wet: artikel 5.2 Wet IB 2001

Meer informatie: Rechtbank Den Haag, 25 januari 2017 (gepubliceerd op 7 februari 2017),

Filed Under: Financiële planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Tweede Kamer neemt Novelle PEB aan
Volgende artikel
Financiën reageert op NOB commentaar fiscale eenheid

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Gevoeligheidsanalyse aandelenmarkt en verhuurmarkt box 3

Het kabinet geeft inzicht in de effecten van schommelingen op de aandelen- en verhuurmarkt op de belastingopbrengsten in box 3. De analyse is opgesteld naar aanleiding van een verzoek van de Tweede Kamer en dient als input voor de behandeling van de Wet tegenbewijsregeling box 3. In de brief aan de Tweede Kamer licht de... lees verder

Antwoorden op vragen toekomstig stelsel box 3

Staatssecretaris Van Oostenbruggen beantwoordt vragen van de Eerste Kamer over het toekomstig stelsel box 3.

speciaal vignet voor grensarbeiders; coronacrisis

Nederland mag gedeeltelijk heffen over in België belaste pensioenuitkeringen

Rechtbank Zeeland - West-Brabant oordeelt dat Nederland het heffingsrecht heeft over een Aegon-uitkering en een deel van een Honeywell-uitkering, ondanks een eerdere vrijstellingsverklaring.

bezwaarschrift

Wetsvoorstel verlenging transitieperiode naar nieuwe pensioenstelsel aangenomen

De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel tot wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel aangenomen.

Tweede Kamer

Tweede Kamer verwerpt heel nipt pensioenvoorstel NSC

De Tweede Kamer heeft het pensioenplan van NSC verworpen. De fractie van Denk gaf de doorslag: 73 Kamerleden stemden tegen, 72 stemden voor bij de hoofdelijke stemming. 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass (excessief) lenen van en aan de BV

Masterclass Actualiteiten vermogensstructurering 2025

Masterclass Box 3 – veilig door het overbruggingsstelsel

Masterclass Vermogen in box 1, 2 en 3: de afwegingen

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×