• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Braakliggende grond en bouwterrein: verschil moet er zijn

2 oktober 2012 door Remco Latour

Voor bouwrijpe grond geldt een andere fiscale behandeling dan voor braakliggende grond. Dit verschil in fiscale behandeling heeft geleid tot Kamervragen, die de staatssecretaris van Financiën heeft beantwoord.

Kamervraag

De Kamerleden stelden dat er twee mogelijkheden zijn in de situatie waarin de eigenaar van een bouwterrein dit terrein verkoopt:

  • De bebouwing is gesloopt, maar de funderingen zijn nog aanwezig. De koper van de bouwgrond moet dan overdrachtsbelasting betalen (de Kamerleden gingen daarbij uit van het tarief van 2% voor woningen);
  • Zowel de bebouwing als de fundering is gesloopt. In dit geval moet de verkoper 19% btw in rekening brengen.

De Kamerleden hebben de staatssecretaris gevraagd waarom deze situaties, die maar weinig van elkaar verschillen, toch anders worden belast.

 

Bouwrijpe grond

De staatssecretaris begint met te stellen dat de situatie niet zo simpel is als de Kamerleden beweren. Het antwoord op de vraag of btw-heffing of heffing van overdrachtsbelasting plaatsvindt, is afhankelijk van de vraag of sprake is van een levering van een bouwterrein (bouwrijpe grond) door een ondernemer. Er is namelijk sprake van een bouwterrein als met betrekking tot onbebouwde grond:

  • een omgevingsvergunning is verleend voor toekomstige bebouwing van de grond; of
  • met het oog op toekomstige bebouwing al bewerkingen plaatsvinden of hebben plaatsgevonden aan de grond. Daarbij kwalificeert volgens de Hoge Raad het volledig slopen van bestaande gebouwen (waarbij de fundering niet meer aanwezig is) niet als een bewerking aan onbebouwde grond. Het reinigen van vervuilde grond en het egaliseren van grond via het aanbrengen van een zandlaag is wel een bewerking aan de grond; of
  • met het oog op toekomstige bebouwing voorzieningen worden of zijn getroffen die uitsluitend dienstbaar zijn aan de grond of als in de omgeving voorzieningen zijn getroffen met het oog op de bebouwing van de grond.

Wanneer een ondernemer een bouwterrein levert, is deze levering belast met 19% btw.

 

Braakliggende grond

Als de onbebouwde grond voor de omzetbelasting geen bouwterrein vormt, spreekt men van braakliggende grond. De levering van braakliggende grond is in beginsel vrijgesteld van btw en belast met overdrachtsbelasting. De staatssecretaris wijst daarbij erop dat het tarief van 2% niet van toepassing is op de verkrijging van grond. Wie braakliggende grond koopt, moet dus 6% overdrachtsbelasting betalen. Zie ook ‘Geen verlaagd tarief overdrachtsbelasting voor grond nieuwe woning’.

 

Omvorming tot grasveld

De Kamerleden meenden ook dat het verschil in fiscale behandeling het niet lonend maakte om een leegstaand terrein om te vormen tot een grasveld of tuin door sloop van de fundering. Dit zou leiden tot meer kosten en een hogere belasting bij verkoop: namelijk btw in plaats van overdrachtsbelasting. De staatssecretaris is het niet eens met dit standpunt. Op de eerste plaats valt de levering van een bouwterrein alleen onder de btw als de leverancier een ondernemer is. Is de verkoper een particulier, dan vindt alleen heffing van overdrachtsbelasting plaats. Ten tweede leidt de verwijdering van de fundering met het oog op het ontstaan van een grasveld of tuin niet tot btw-heffing, omdat dit geen bewerking is met het oog op bebouwing. Een tuin of grasveld is namelijk geen bebouwing. Ten slotte wijst de staatssecretaris erop dat btw-heffing leidt tot een lagere belastingdruk dan overdrachtsbelasting als de afnemer een ondernemer is die recht heeft op aftrek van voorbelasting. Zo’n ondernemer kan de overdrachtsbelasting niet aftrekken zoals hij dat kan met de btw.

 

Geen aanpassing

De staatssecretaris heeft bovendien laten weten dat hij niet van plan is het verschil in fiscale behandeling tussen bouwrijpe grond en braakliggende grond nu aan te passen. Op zijn minst wil hij eerst het antwoord van het Hof van Justitie van de Europese Unie afwachten op de prejudiciële vragen van de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft namelijk gevraagd of er wel of niet een bouwterrein ontstaat als een ondernemer een onbebouwd terrein levert nadat hij de daarop staande bebouwing heeft gesloopt.

 

Wet: artikel 11 OB 1968 en artikel 15, eerste lid, onderdeel a WBR 1970

Meer informatie: ministerie van Financiën, 1 oktober 2012, nr. DGB/2012/5345 U

Filed Under: BTW & overdrachtsbelasting, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Hof mag rechtbank niet opdragen hersteluitspraak te doen
Volgende artikel
Deelakkoord VVD en PvdA: Forensentaks definitief van de baan

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

platformexploitanten

Wetsvoorstel implementatie Richtlijn betalingsdienstaanbieders aangenomen door Tweede Kamer

Het wetsvoorstel implementatie Richtlijn betalingsdienstaanbieders is aangenomen door de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel is als hamerstuk afgedaan.

factuur eHerkenning

Geen vooraftrek voor transacties met frauderende ambtenaar

Het enkel betalen van facturen en het opmaken van nieuwe facturen geeft geen recht op aftrek voorbelasting. De prestaties moeten ook daadwerkelijk worden verricht.

verzuimboete

Geen avas bij onjuiste opgaaf ICP door adviseur

Het indienen van een onjuiste opgaaf ICP kan leiden tot een verzuimboete. Een vergissing van de adviseur betekent niet dat de ondernemer niets te verwijten valt.

Besluit verleggingsregeling telecommunicatiediensten vervalt

De staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd over het laten vervallen van het besluit van 24 mei 2017, nr. BLKB2017/9158 (Stcrt. 2017, 30440), over de verlegging voor telecommunicatiediensten met ingang van de inwerkingtreding van dit besluit.

klimaatdoelen

Om klimaatdoelen te halen zijn hogere belastingen nodig

'Het halen van de klimaatdoelen vraagt scherpe politieke keuzes en vergaand beleid, maar biedt ook kansen. De tijd van laaghangend fruit is voorbij en de klimaatdoelen komen snel dichterbij'. Minister Jetten biedt de Tweede Kamer 'Scherpe doelen, scherpe keuzes: IBO aanvullend normerend en beprijzend nationaal klimaatbeleid voor 2030 en 2050' aan.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Belastingheffing digitale platforms

Masterclass BTW aftrekbeperkingen vrijgestelde dienstverlening

Online cursus btw-aangifte

On demand cursus BTW & houdsterproblematiek

Online cursus Transformatie van vastgoed

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×