• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

CO2-component in BPM leidde tot te hoge belasting

11 juni 2012 door Asha Stuivenwold

De CO2-component die sinds 1 januari 2010 is ingevoerd in de BPM leidde bij een ingevoerde auto tot een te hoge heffing. Dit is in strijd met artikel 110 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, zo oordeelde Hof Arnhem.

Het ging in deze zaak om de berekening van de BPM over een auto die uit Duitsland was geïmporteerd. De datum van eerste toelating in Duitsland was 2006, de invoer vond plaats in 2010. Het hof moest oordelen of artikel 10b Wet BPM voorkomt dat er strijdigheid is met artikel 110 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU). Vanaf 1 januari 2010 is in de BPM berekening voor ingevoerde auto’s een CO2-component ingevoerd. Artikel 10b Wet BPM garandeert dat niet meer belasting wordt geheven dan nog rust op een soortgelijke auto die op de datum van eerste ingebruikname in Nederland is. De belanghebbende moet in de aangifte een beroep op deze bepaling doen. Maar dit artikel voorkomt geen strijdigheid met artikel 110 VWEU, zo oordeelde het hof. In dat artikel is bepaald dat een nieuwe heffingssystematiek per saldo niet mag leiden tot een hoger bedrag aan BPM dan iemand zou moeten betalen als de auto vóór de invoering van de nieuwe heffingssystematiek zou zijn ingevoerd. Het restant aan BPM dat nog drukte op een op 31 december 2009 in Nederland ingevoerde gelijksoortige auto was lager dan de BPM die de man moest voldoen voor zijn ingevoerde auto. Verschuldigde BPM moest volgens het hof tot dat bedrag worden beperkt.

Meer informatie: Gerechtshof Arnhem, 15 mei 2012 (gepubliceerd op 1 juni 2012), LJN: BW7240

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Douane waarschuwt Oranjesupporters voor beperkte vrijstelling accijnsgoederen
Volgende artikel
Belastingdienst, AFM, BFT en NBA samen tegen ontoelaatbaar gedrag accountants

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Betalen naar Gebruik

Geen overtuigend bewijs voor zakelijk karakter ritten: bijtelling privégebruik auto terecht toegepast

Een werknemer die ritten naar restaurant, fitness en golfbaan niet als exclusief zakelijk kan onderbouwen, valt onder de bijtelling privégebruik auto. Ook zakelijke gesprekken onderweg maken ritten niet automatisch zakelijk.

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Verdiepende AI training voor de fiscale praktijk

Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben je een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat je op deze link hebt geklikt is jouw inschrijving bevestigd. Indien je binnen 15 minuten geen e-mail in jouw inbox aantreft, controleer dan alstublieft jouw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×