• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Consument rijdt steeds vaker elektrisch

4 december 2020 door Anne-Marie Noordenbos

Elektrische auto’s waren jarenlang vooral voor de zakelijke rijders vanwege de lage bijtelling. In 2020 is de elektrische auto binnen bereik gekomen van de consument. Mede dankzij de aanschafsubsidie maakte een aanzienlijke groep particulieren het afgelopen jaar de overstap naar elektrisch rijden. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB.

Het totale aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg dit jaar naar bijna 145.000, een verdubbeling ten opzichte van 2019. Het aantal modellen in de prijsklasse tot 50.000 euro steeg van 22 naar 31. Ook nam de gemiddelde actieradius sterk toe en zijn de totale gebruikskosten van een gemiddelde elektrische auto inmiddels vergelijkbaar met die van een gemiddelde benzineauto. Wat ook meehelpt is dat de snel-laadinfrastructuur in Nederland fors is uitgebreid. Het aantal Nederlanders dat overweegt binnen vijf jaar een elektrische auto aan te schaffen steeg van 20 naar 26 procent.

Subsidie

De aanschafsubsidie die dit jaar beschikbaar kwam geeft consumenten een steuntje in de rug. Voor een nieuwe elektrische auto ontvang je 4000 euro subsidie, voor een tweedehands model krijg je 2000 euro van de Nederlandse overheid. Dit is overigens wel een punt van zorg aangezien de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s dit jaar al binnen een week op was. Ook voor volgend jaar is het totaalbedrag inmiddels nagenoeg volledig op en dreigt de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren te stagneren.

Hoge aanschafprijs

Ondanks de aanschafsubsidie is een elektrische auto nog niet voor iedereen een haalbare optie. Voor veel particuliere rijders vormt de hoge aanschafprijs nog altijd het grootste struikelblok. In de prijsklasse tot 25.000 euro is een elektrische auto in aanschaf zomaar 9.000 euro duurder dan een vergelijkbare auto op benzine. Bovendien zijn er in dit segment nu slechts zes modellen waar de consument uit kan kiezen.

De overheid is van plan om in 2030 de verkoop te verbieden van auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Om dat doel te halen, moet er volgens de ANWB een aanschafsubsidie blijven bestaan. Ook moeten er meer betaalbare modellen komen en moet er een ruime tweedehandsmarkt ontstaan.

Meer informatie: ANWB, 3 december 2020

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nota’s verslag pakket Belastingpakket 2021
Volgende artikel
Bijna helft aanvragen NOW-3 van horecabedrijven

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

auto met werknemer

Rentevergoeding BPM-teruggaaf volgt consumptief krediet

Kentekenhouders die in strijd met het Unierecht BPM moeten afdragen, hebben recht op een rentevergoeding. Daarbij moet de fiscus aansluiten bij de bancaire rente voor consumptief krediet en overige leningen aan huishoudens.

Betalen naar Gebruik

In juni meer duidelijkheid over vervolgonderzoeken Betalen naar Gebruik

Staatssecretaris Van Rij informeert de Tweede Kamer over de planning van de vervolgonderzoeken over Betalen naar Gebruik. 

Fiscus moet voor BPM CO2-uitstoot van de auto zelf hanteren

Bij het berekenen van de BPM voor een auto moet de Belastingdienst werken met de CO2-uitstoot van de desbetreffende auto zelf.

Rectificatie Regeling Eindejaarsregeling 2022

Rectificatie Regeling Eindejaarsregeling 2022

De staatssecretaris van Financiën heeft een Rectificatie Regeling gepubliceerd van de Eindejaarsregeling 2022.

auto bpm

Onderzoek naar mogelijkheden om kilometers te registreren

In het coalitieakkoord is een systeem aangekondigd van Betalen naar Gebruik (BnG) voor alle personen- en bestelauto’s. Het kabinet heeft laten onderzoeken hoe de registratie van kilometers het beste kan plaatsvinden.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×