• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

CPB: effecten overheidssubsidies het grootst bij kleine en/of jonge bedrijven

28 maart 2024 door Anne-Marie Noordenbos

Overheden die optreden als directe financier van private projecten kunnen zich het beste richten op projecten met grote maatschappelijke baten en op kleine en/of jonge bedrijven. Dit vergroot de kans dat overheidsgeld zo doeltreffend mogelijk wordt ingezet. Dat blijkt uit het CPB-onderzoek Publieke projectfinanciering: wanneer en hoe? dat op 28 maart is gepubliceerd.

Invest-NL, het Nationaal Groeifonds, de Borgstelling MKB-kredieten, regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de tientallen regelingen waarmee het Rijk, provincies, gemeenten en andere publieke organisaties tijdelijk specifieke projecten ondersteunen om van de grond te komen. Maar welke type projecten kun je het beste steunen en wat zijn effectieve instrumenten? De CPB-analyse gaat niet in op de specifieke Nederlandse regelingen, maar schetst een afwegingskader op basis van internationaal onderzoek naar projectfinanciering.

Het is cruciaal dat de overheid zich richt op projecten met grote indirecte opbrengsten voor de maatschappij die zonder overheidsfinanciering niet tot stand komen. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf een interessante innovatie kan ontwikkelen en ook  andere bedrijven en sectoren kunnen profiteren van die opgedane kennis (kennisspillovers). Dit type project wordt namelijk niet altijd opgepakt door de markt, omdat die positieve maatschappelijke baten niet volledig worden meegenomen in de prijs die consumenten uiteindelijk betalen voor het product of de dienst. Dit houdt ook in dat het minder nuttig is voor overheden om zeer kansrijke projecten te steunen. Deze projecten kunnen doorgaans namelijk al rekenen op voldoende private investeerders. 

Type instrument

Welk financieringsinstrument het best ingezet kan worden, hangt af van de omstandigheden. Directe subsidies kunnen innovatie bevorderen en vergroten de kans op vervolgfinanciering vanuit de private sector. Overheidsleningen en kredietgaranties kunnen jonge bedrijven helpen om een eerste periode te overbruggen. Er is nog te weinig bekend over kapitaalinjecties om te kunnen zeggen hoe doeltreffend ze zijn, maar mogelijk kunnen ze een rol spelen bij het stimuleren van innovatie. Dat een financieringsinstrument effectief is, betekent overigens niet dat het de beste maatregel is. Andere maatregelen, zoals normeren of beprijzen, kunnen doelmatiger zijn.

Ontwerp en doelgroep

Het ontwerp en de doelgroep van deze regelingen is bepalend voor de effectiviteit. Zo blijkt dat bij projecten van kleine of jonge bedrijven de kans kleiner is dat onnodig overheidsgeld wordt ingezet voor investeringen die anders ook wel door de markt zouden zijn opgepakt. Deze bedrijven hebben vaak weinig eigen vermogen en private investeerders aarzelen, omdat er maar weinig informatie beschikbaar is om de kredietwaardigheid in te kunnen schatten. Ook blijkt uit het onderzoek dat het beter is om de selectie van bedrijven en projecten te laten doen door onafhankelijke experts of door middel van loting, in plaats van dat politici en ambtenaren dat zelf doen. Eén van de risico’s van publieke financiering is namelijk dat de overheid meestal niet meer kennis of informatie heeft dan marktpartijen en dus mogelijk slechtere beslissingen neemt.

Bron: CPB, 28 maart 2024

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Overige

Reageer
Vorige artikel
Aandelenuitgifte is geen bedrijfsopvolging voor OVB
Volgende artikel
Beleggers verkopen nu meer huizen dan ze opkopen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

fiscale arresten Hoge Raad 26 januari 2024

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 20 juni 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 20 juni 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

fiscale arresten Hoge Raad 26 januari 2024

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 13 juni 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 13 juni 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

Wet betaalbare huur

Negatief advies RvS wetsvoorstel huurbevriezing

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft geadviseerd het wetsvoorstel Huurbevriezing woningcorporaties 2025 en 2026 niet in te dienen bij de Tweede Kamer. Het advies is op 2 juni 2025 gepubliceerd.

salderingsregeling zonnepanelen

Afschaffing salderingsregeling nadelig voor huurders met zonnepanelen

Het kabinet verwacht dat de afschaffing van de salderingsregeling per 2027 leidt tot hogere energielasten voor huurders met zonnepanelen. Minister Keijzer licht in een Kamerbrief toe welke gevolgen dit heeft en welke oplossingsrichtingen zijn onderzocht om huurders te beschermen tegen extra kosten.

rechtspraak

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 6 juni 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 6 juni 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×