• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Denk mee over AanZET-subsidie

13 september 2023 door Annemiek Zwaan

duurzaam vervoer

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages. Middels de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kan men tot 25 september reageren op de wijzigingsregeling en de daarbij horende toelichting.

Vanaf 2025 komen er zero-emissiezones in Nederland. Volgens berekeningen zijn voor de bevoorrading van deze zones in 2030 bijna 12.000 emissieloze vrachtauto’s nodig. Deze regeling draagt bij aan het op de weg krijgen van deze vrachtwagens. Ook het vrachtverkeer dat niet in deze zones komt, moet gaan verduurzamen. In totaal rijden er ruim 150.000 vrachtwagens in Nederland. Op dit moment rijden er nog geen duizend emissieloze varianten rond. Mede door deze subsidieregeling zijn dat er in 2030 naar verwachting meer dan 20.000.

AanZET

De subsidie is bedoeld om sneller over te stappen op emissieloze vrachtwagens. Met de subsidie wordt het prijsverschil tussen een emissieloze vrachtwagen en een dieselvrachtwagen kleiner. De regeling stimuleert daarmee Nederlandse ondernemingen om daadwerkelijk te kiezen voor een emissieloze vrachtwagen. Door de versnelde overstap op deze vrachtwagens wordt de uitstoot van broeikasgassen in de logistieke sector verminderd. Dit draagt bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord.

Wijzigingen

Door gewijzigde Europese regels over staatssteun worden de subsidiepercentages en maximumbedragen naar beneden bijgesteld. Per vrachtauto wordt minder subsidie gegeven. Daarnaast verandert de manier waarop subsidie wordt verdeeld. Ieder bedrijf kan nog maar voor één emissieloze vrachtwagen per dag subsidie aanvragen. Dit kan zo lang er geld beschikbaar is. Hiermee wordt de kans om subsidie te ontvangen voor ieder bedrijf ten opzichte van vorige jaren groter.
De verwachting is dat de subsidie volgend jaar op 30 januari 2024 weer open gaat. Het budget voor 2023 was na één dag al overtekend. Er kan tot 25 september 2023 worden gereageerd op de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET).

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, 28 augustus 2023

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Hof moet alle eerder aangevoerde stellingen behandelen
Volgende artikel
Regeldruk bij vrijwilligersorganisaties en filantropische instellingen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×